Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny transport- og bygningsminister

af F.Elkjær, 28/6 2015, 12:34 (3224 dage siden) @ Gæst

Vedr. Togfonden
Så har det vel aldrig rigtigt været Venstres projekt?
- hvad nu med projekter som højhastighedsbane på Vestfyn?, togbro på Vejle Fjord? og andre store delprojekter i Togfonden.

Jernbane til Billund og elektrificering af hovednettet er vel ikke i fare, og noget er allerede i projektering.

F.Elkjær

Avatar

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2015, 12:38 (3224 dage siden) @ F.Elkjær

Vedr. Togfonden
Så har det vel aldrig rigtigt været Venstres projekt?
- hvad nu med projekter som højhastighedsbane på Vestfyn?, togbro på Vejle Fjord? og andre store delprojekter i Togfonden.

Jernbane til Billund og elektrificering af hovednettet er vel ikke i fare, og noget er allerede i projektering.

F.Elkjær


Der er 114 mandater bag Togfonden DK. Regeringen skriver alligevel i regeringsgrundlaget nedenstående. Det bliver spændende at se, om Dansk Folkeparti kan rokkes.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


[image]

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af Gæsten, 28/6 2015, 13:23 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jernbane til Billund og elektrificering af hovednettet er vel ikke i fare...


[image]


Med en motorvej til Bilund undergraves jernbanen da totalt...

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af ThomasTT, 28/6 2015, 14:22 (3224 dage siden) @ Gæsten

Med en motorvej til Bilund undergraves jernbanen da totalt...

jeg kan ikke se, hvordan den pågældende motorvej skulle påvirke jernbanen til Billund negativt.

Mere interessant er det, at motorvejens linieføring er den samme som er tænkt anvendt til en senere udbygning af jernbanens timeplan til at omfatte Herning-Odense. Det kunne måske give mening at bygge bane og motorvej som et samlet projekt eller som minimum forberede en senere kommende bane ved siden af vejen.

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af Dampfmeisteren ⌂, 28/6 2015, 13:28 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vedr. Togfonden
Så har det vel aldrig rigtigt været Venstres projekt?
- hvad nu med projekter som højhastighedsbane på Vestfyn?, togbro på Vejle Fjord? og andre store delprojekter i Togfonden.

Jernbane til Billund og elektrificering af hovednettet er vel ikke i fare, og noget er allerede i projektering.

F.Elkjær

Der er 114 mandater bag Togfonden DK. Regeringen skriver alligevel i regeringsgrundlaget nedenstående. Det bliver spændende at se, om Dansk Folkeparti kan rokkes.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Togfonden er jo underfinancieret, så Venstre giver blot sig selv en mulighed for at foretage en opbremsning. Dermed bliver projekterne i Togfonden udført i den takt som pengene kommer ind.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af UTJ, 28/6 2015, 18:11 (3224 dage siden) @ Dampfmeisteren

Togfonden er jo underfinancieret, så Venstre giver blot sig selv en mulighed for at foretage en opbremsning. Dermed bliver projekterne i Togfonden udført i den takt som pengene kommer ind.

Nemlig. Forlig uden finansieringen i orden er ligegyldige. 114 folketingsmedlemmer eller hvormange det nu er efter valget kan jo ikke udføre planen med håndkraft.

Avatar

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2015, 22:07 (3223 dage siden) @ UTJ

Togfonden er jo underfinancieret, så Venstre giver blot sig selv en mulighed for at foretage en opbremsning. Dermed bliver projekterne i Togfonden udført i den takt som pengene kommer ind.


Nemlig. Forlig uden finansieringen i orden er ligegyldige. 114 folketingsmedlemmer eller hvormange det nu er efter valget kan jo ikke udføre planen med håndkraft.

Som det har været fremført her tidligere er Togfonden fuldt financieret idet det er aftalt at det der ikke financieres over olieindtægter financieres over finansloven. Det er så muligvis det venstre nu vil løbe fra i forliget.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af steenth, 28/6 2015, 22:41 (3223 dage siden) @ Michael Deichmann

Som det har været fremført her tidligere er Togfonden fuldt financieret idet det er aftalt at det der ikke financieres over olieindtægter financieres over finansloven. Det er så muligvis det venstre nu vil løbe fra i forliget.

Venstre løber ikke fra forliget - de er ikke en del af det. Og finansiering over finansloven kræver at Venstre er med, når de har regeringsmagten. Desværre for togfonden er det ikke et bredt forlig, som fx den fra januar 2009, hvor bl.a. signalprogrammet og København-Ringsted var med samt masse andre projekter. Der var også en hensigt om at arbejde med time-modellen. Og det var den daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen havde fundet penge til hele pakken (Lars Barfoed var Transportminister på det tidspunkt)

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af UTJ, 28/6 2015, 23:20 (3223 dage siden) @ steenth

Som det har været fremført her tidligere er Togfonden fuldt financieret idet det er aftalt at det der ikke financieres over olieindtægter financieres over finansloven. Det er så muligvis det venstre nu vil løbe fra i forliget.


Venstre løber ikke fra forliget - de er ikke en del af det. Og finansiering over finansloven kræver at Venstre er med, når de har regeringsmagten. Desværre for togfonden er det ikke et bredt forlig, som fx den fra januar 2009, hvor bl.a. signalprogrammet og København-Ringsted var med samt masse andre projekter. Der var også en hensigt om at arbejde med time-modellen. Og det var den daværende finansminister Lars Løkke Rasmussen havde fundet penge til hele pakken (Lars Barfoed var Transportminister på det tidspunkt)

Nemlig. Finansloven er et eget forlig. Forligspartierne onkring togfonden kan selvfølgelig prioritere togfonden før fjernelse af syge fra hospotalsgange osv, men mon ikke at der sker en moderation. Man kan jo bare udskyde dele af fondens projekter tidsmæssigt i det uendelige.

Avatar

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af BoergeOf61, Randers C, 28/6 2015, 14:24 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan håbe, en tilpasning kunne være elektrificering samtidig med nyt signalsystem, så IC4 kan afløses af eltog hurtigere end planlagt.

Regeringsgrundlaget og Togfonden DK

af Gæst., 28/6 2015, 18:37 (3224 dage siden) @ BoergeOf61

Vi kan håbe, en tilpasning kunne være elektrificering samtidig med nyt signalsystem, så IC4 kan afløses af eltog hurtigere end planlagt.

Det kommer under alle omstændigheder. Det er straks værre med opfyldelse af timemodellen, men det er jo også en politisk drøm som kan tage af bordet igen.

Ny transport- og bygningsminister

af ThomasTT, 28/6 2015, 14:37 (3224 dage siden) @ F.Elkjær

Vedr. Togfonden
Så har det vel aldrig rigtigt været Venstres projekt?
- hvad nu med projekter som højhastighedsbane på Vestfyn?, togbro på Vejle Fjord? og andre store delprojekter i Togfonden.

Jernbane til Billund og elektrificering af hovednettet er vel ikke i fare, og noget er allerede i projektering.

F.Elkjær

At aflyse/udskyde elektrificering af hovednettet ville være en mærkelig beslutning set i sammenhæng med andre store jernbanebeslutninger som Ringsted og de nye signaler osv, som jeg mener Venstre er med i.

Banen til Billund blev lidt af et DF-projekt og har desuden noget udkant-profil over sig. Derfor tror jeg den overlever. Der er trods alt også tale om et projekt af begrænset økonomisk omfang.

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård. Timeplanen kunne endda overleve dette.

Ny transport- og bygningsminister

af TorstenPedersen, 1/7 2015, 09:37 (3221 dage siden) @ ThomasTT

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Ny transport- og bygningsminister

af Bedrevidende, 1/7 2015, 10:11 (3221 dage siden) @ TorstenPedersen

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.


Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?

Ny transport- og bygningsminister

af TorstenPedersen, 2/7 2015, 17:19 (3220 dage siden) @ Bedrevidende

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?

Kattegatforbindelsen kræver anlæg af ny bane mellem brofæstet på den jyske side og Århus. En del af den bane kan indgå i en ny forbindelse Århus - Hovedgård. Dertil kommer bane brofæstet - Hovedgård for trafik mod Horsens og Vejle som flere har foreslået.

F.eks.
link

Ny transport- og bygningsminister

af steenth, 2/7 2015, 17:52 (3220 dage siden) @ TorstenPedersen

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?


Kattegatforbindelsen kræver anlæg af ny bane mellem brofæstet på den jyske side og Århus. En del af den bane kan indgå i en ny forbindelse Århus - Hovedgård. Dertil kommer bane brofæstet - Hovedgård for trafik mod Horsens og Vejle som flere har foreslået.

Kattegatforbindelsen er ikke undersøgt særlig meget endnu, mens der er sat en VVM-proces igang på Århus - Hovedgård, da det projekt er politisk besluttet af togfonden.dk forligskredsen.

Mvh
Steen

Hovedgård-Hasselager og Kattegatforbindelsen

af Bedrevidende, 7/7 2015, 17:11 (3215 dage siden) @ TorstenPedersen

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?


Kattegatforbindelsen kræver anlæg af ny bane mellem brofæstet på den jyske side og Århus. En del af den bane kan indgå i en ny forbindelse Århus - Hovedgård. Dertil kommer bane brofæstet - Hovedgård for trafik mod Horsens og Vejle som flere har foreslået.

F.eks.
link


Du får det til at lyde som om banen Hovedgård-Hasselager på en eller anden måde er afhængig af Kattegatforbindelsen. Det er den ikke. Den er et særskilt delprojekt i Togfonden DK og finansieres af denne.

Hovedgård-Hasselager og Kattegatforbindelsen

af TorstenPedersen, 7/7 2015, 22:34 (3214 dage siden) @ Bedrevidende

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?


Kattegatforbindelsen kræver anlæg af ny bane mellem brofæstet på den jyske side og Århus. En del af den bane kan indgå i en ny forbindelse Århus - Hovedgård. Dertil kommer bane brofæstet - Hovedgård for trafik mod Horsens og Vejle som flere har foreslået.

F.eks.
link

Du får det til at lyde som om banen Hovedgård-Hasselager på en eller anden måde er afhængig af Kattegatforbindelsen.

Ja, det er den rent geografisk, som jeg forsøgte at forklare.

Det er den ikke.

Men det burde den være, som jeg forsøgte at forklare.

Den er et særskilt delprojekt i Togfonden DK og finansieres af denne.

Og det burde den ikke, eftersom Kattegatforbindelsens skæbne ikke er afgjort.

Hovedgård-Hasselager og Kattegatforbindelsen

af Jakob Nielsen, 7/7 2015, 23:24 (3214 dage siden) @ TorstenPedersen

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?


Kattegatforbindelsen kræver anlæg af ny bane mellem brofæstet på den jyske side og Århus. En del af den bane kan indgå i en ny forbindelse Århus - Hovedgård. Dertil kommer bane brofæstet - Hovedgård for trafik mod Horsens og Vejle som flere har foreslået.

F.eks.
link

Du får det til at lyde som om banen Hovedgård-Hasselager på en eller anden måde er afhængig af Kattegatforbindelsen.

Ja, det er den rent geografisk, som jeg forsøgte at forklare.

Det er den ikke.

Men det burde den være, som jeg forsøgte at forklare.

Den er et særskilt delprojekt i Togfonden DK og finansieres af denne.

Og det burde den ikke, eftersom Kattegatforbindelsens skæbne ikke er afgjort.

Jo, hvis man vil bygge Kattegatforbindelsen er det med at lave alle de rantable forbedringer man kan, så hurtigt som muligt, for at få råd til at bygge kattegatforbindelsen. Man bør også sikre at den trafik som skal benytte forbindelsen er begyndt at vokse inden den bliver færdig.
Så gennemfør timeplanen med to timer kbh - aarhus før vi går i gang med en time via kattegat. Desuden skal der stadig hurtige tog til Odense og Hamborg.

Hovedgård-Hasselager og Kattegatforbindelsen

af TorstenPedersen, 8/7 2015, 02:03 (3214 dage siden) @ Jakob Nielsen

Størst risiko er der vel for at udskyde et enkelt af projekterne ud mellem Aarhus og odense. Næppe Vestfyn, men måske vejle-fjord broen eller hovedgård.

Hovedgård kræver afklaring af Kattegatbroprojektet.

Det er da vist en forudsætning, du selv har opstillet?


Kattegatforbindelsen kræver anlæg af ny bane mellem brofæstet på den jyske side og Århus. En del af den bane kan indgå i en ny forbindelse Århus - Hovedgård. Dertil kommer bane brofæstet - Hovedgård for trafik mod Horsens og Vejle som flere har foreslået.

F.eks.
link

Du får det til at lyde som om banen Hovedgård-Hasselager på en eller anden måde er afhængig af Kattegatforbindelsen.

Ja, det er den rent geografisk, som jeg forsøgte at forklare.

Det er den ikke.

Men det burde den være, som jeg forsøgte at forklare.

Den er et særskilt delprojekt i Togfonden DK og finansieres af denne.

Og det burde den ikke, eftersom Kattegatforbindelsens skæbne ikke er afgjort.


Jo, hvis man vil bygge Kattegatforbindelsen er det med at lave alle de rantable forbedringer man kan, så hurtigt som muligt, for at få råd til at bygge kattegatforbindelsen. Man bør også sikre at den trafik som skal benytte forbindelsen er begyndt at vokse inden den bliver færdig.
Så gennemfør timeplanen med to timer kbh - aarhus før vi går i gang med en time via kattegat. Desuden skal der stadig hurtige tog til Odense og Hamborg.

Folk skal åbenbart have det ind med skeer.
link
En genvej Århus - Hovedgård skal planlægges sammen med Kattegatforbindelsens strækninger brofæste - Århus og brofæste - Horsens for at man ikke risikerer at dublere strækninger unødigt.

DSB First

af UTJ, 28/6 2015, 18:09 (3224 dage siden) @ Gæst

Det bliver underholdende
http://www.business.dk/transport/s-laegger-transportminister-paa-is-efter-tvivlsom-dsb-...

Du kan være rolig for at der ikke bliver kogt mere suppe på den sag.

Bla: "DSB’s håndtering af samhandlen med DSBFirst og overdragelsen af vedligeholdelsen
af togsæt på Helgoland skete ikke med tilstrækkelig forståelse for og behørig
hensyntagen til de særlige krav, der er for DSB’s konkurrenceudsatte aktiviteter."
Det betyder på dansk at DSB lod DSBfirst betale overpriser for ydelser på Helgoland og det er helt ude i hampen og medførte til rekonstruktionen af øresundstrafikken. Indirekte støtte fre det underskudsgivne DSBfirst til DSB. Og der er meget mere i rapporten, som er ganske interessant læsning om DSB's "internationale periode".


Rigsrevisionens Kystbanerapport: http://www.rigsrevisionen.dk/publikationer/2011/122010/

Ingeniøren i 2011: http://ing.dk/artikel/analyse-derfor-fyrer-dsb-en-direktor-med-succes-117534

Ny transport- og bygningsminister

af ClausAmager, 28/6 2015, 12:42 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden tvivl en sorgens dag for statsbanerne. Tænk at få sin værste fjende som politisk chef. Jeg kan kun ønske Flemming Jensen alt mulig held og lykke. Han får brug for det.

Claus

Avatar

Ny transport- og bygningsminister

af Ove Nygaard, 28/6 2015, 13:32 (3224 dage siden) @ ClausAmager

> Uden tvivl en sorgens dag for statsbanerne. Tænk at få sin værste fjende som politisk chef. Jeg kan kun ønske Flemming Jensen alt mulig held og lykke. Han får brug for det.


Claus

Kære Claus.

Det er da noget af en påstand. Det er vel ikke helt tosset at få en ny politisk chef med begge ben på jorden, som i givet fald kan foretage en nyvurdering af nogle af de "dagdrømme", som har været tænkt i bl. a. visse dele af togfonden.dk. Danmark har ikke råd til, at alle til rådighed stående midler smides i "hobbyprægede" togprojekter. Det er landet for lille til. Og for lille til at smide milliarder i en togbro over Vejle Fjord, som tillige ødelægger smuk natur.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som er stor togfan og har brugt stort set hele sit "aktive" liv på togdrift.

Og nu falder alle nok over mig, så jeg siger: "Duk og væk":-D

Ny transport- og bygningsminister

af Winther, Karlskov, 28/6 2015, 13:45 (3224 dage siden) @ Ove Nygaard

Dav
Der tager du fejl Ove af Erritsø.
Den lige et prestige projekt der ikke har fået navn endnu. ;-)
Så den nupper han da lige og så skal der være døgn bemanding på Vojens station med billet salg og kiosk.:-D
Go`søndag
Bent

Ny transport- og bygningsminister

af gæsten, 28/6 2015, 18:30 (3224 dage siden) @ Winther

Dav
Der tager du fejl Ove af Erritsø.
Den lige et prestige projekt der ikke har fået navn endnu. ;-)
Så den nupper han da lige og så skal der være døgn bemanding på Vojens station med billet salg og kiosk.:-D
Go`søndag
Bent

Der vi sikkert ske ting og sager i hjemstavnen, det er set før:
http://forbryderalbum.dk/mat.php?n=12

Ny transport- og bygningsminister

af Frank Poulsen, 28/6 2015, 16:00 (3224 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Undrer mig over han også er bygningsminister? Når der også er en anden der er boligminister... Hvad dækker bygningsminister over?

Og jeg ser det som en nedgradering af transportområdet... At tilknytte endnu et område til... :( Det giver jo bare mindre tid... Et eller andet sted så jeg gerne underministre... En overordnet infrastrukturminister, og så underministre til jernbane, vej, luft og sø, elektronisk infrastruktur (data, telenet osv) og måske en til øvrige områder. Ved ikke hvor mange eller hvordan. Men synes generelt sagsbehandling af politikere er for lang tid, og mener derfor en minister burde kunne udpege underministre han kan give bemyndigelse til at bestemme småting, eller til at gennemgå sager for ham, så vi generelt får noget hurtigere sagsbehandling. I dag bruges der sikkert embedsmænd til den slags, men de er jo ikke folkevalgte, og deri mener jeg problemet er....

Ny transport- og bygningsminister

af steenth, 28/6 2015, 17:35 (3224 dage siden) @ Frank Poulsen

Undrer mig over han også er bygningsminister? Når der også er en anden der er boligminister... Hvad dækker bygningsminister over?

Og jeg ser det som en nedgradering af transportområdet...

Bygningsområdet er et meget lille emne. Der ikke overdragelse af det i morgen... Og transportområdet er hellere ikke i den tunge ende, så der er plads et lille ekstra område... Det kunne være man vil flytte DSB's bygninger over sammen med resten af stats bygninger, som ligger inden for det område.

Ny transport- og bygningsminister

af Egon Schmidt, 28/6 2015, 18:27 (3224 dage siden) @ steenth

Men hvor længe tro i han holder
Egon

Ny transport- og bygningsminister

af p0, 28/6 2015, 18:40 (3224 dage siden) @ Egon Schmidt

Men hvor længe tro i han holder
Egon

1-1½ år.

Ny transport- og bygningsminister

af Carsten, 28/6 2015, 21:01 (3223 dage siden) @ p0

Det havde været bedre at udnævne ham til minister for utidig indblanding, men det er vel for åbenlyst?

Mvh

Carsten

Ny transport- og bygningsminister

af gæsten, 28/6 2015, 23:49 (3223 dage siden) @ Carsten

Det havde været bedre at udnævne ham til minister for utidig indblanding, men det er vel for åbenlyst?

Mon ikke han ved, at tungen skal holdes lige i munden? For det første lever venstreregeringen på DF´s nåde, for det andet kender man hans tilbøjeligheder fra tidligere og vil nok slå ned med det samme, når eller hvis der forekommer noget som ikke bør ske.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak