Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har MF med Tysklandsgodkendelse et 12 cifret litra/nummer? (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 30/6 2015, 08:18 (3220 dage siden)

Sjovt spørgsmål stillet på Drehscheibe Onlline: Har de DSB MF togsæt, der med godkendelse og sikkerhedsudstyr kører i Tyskland et nyt 12 cifret UIC nummer? Hvis ja, hvor står det? Og hvorledes håndteres MF togsættene i it-systemer, såfremt de ikke har et sådant nummer? Som eksempel er angivet MF 5086 og MF 5092:

Drehscheibe Fahrzeugregisternummer?

Har MF med Tysklandsgodkendelse et 12 cifret litra/nummer?

af steenth, 30/6 2015, 11:04 (3220 dage siden) @ Nordexpress

Sjovt spørgsmål stillet på Drehscheibe Onlline: Har de DSB MF togsæt, der med godkendelse og sikkerhedsudstyr kører i Tyskland et nyt 12 cifret UIC nummer? Hvis ja, hvor står det? Og hvorledes håndteres MF togsættene i it-systemer, såfremt de ikke har et sådant nummer? Som eksempel er angivet MF 5086 og MF 5092:

Drehscheibe Fahrzeugregisternummer?

Der er oplysninger om i det i Jernbanen nr 6 2009 side 9. IC3 har fået tildelt 95 86 000 5001-6 for IC3 5001. IR4 bør vel også have fået tildelte et EVN.

Avatar

Har MF med Tysklandsgodkendelse et 12 cifret litra/nummer?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 30/6 2015, 11:09 (3220 dage siden) @ Nordexpress

Sjovt spørgsmål stillet på Drehscheibe Onlline: Har de DSB MF togsæt, der med godkendelse og sikkerhedsudstyr kører i Tyskland et nyt 12 cifret UIC nummer? Hvis ja, hvor står det? Og hvorledes håndteres MF togsættene i it-systemer, såfremt de ikke har et sådant nummer? Som eksempel er angivet MF 5086 og MF 5092:

Drehscheibe Fahrzeugregisternummer?


Hvis man skal følge systemet fra MG (IC4), så burde det for de to nævnte togsæt være:

95 86 000 5086-7 DK-DSB - 95 86 000 5486-9 DK-DSB - 95 86 000 5286-3 DK-DSB
95 86 000 5092-5 DK-DSB - 95 86 000 5492-7 DK-DSB - 95 86 000 5292-1 DK-DSB

Dette er bare et gæt og det er noget de færreste danskere har tænkt over, men et meget interessant spørgsmål.

EDIT: Nu kom steenth mig lige i forkøbet da jeg skulle have regnet kontrolcifre ud, men min antagelsen var dermed ikke helt forkert :D

Har MF med Tysklandsgodkendelse et 12 cifret litra/nummer?

af Stefan @, Hørsholm, 30/6 2015, 11:22 (3220 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er egentlig "dobbektkonfekt", at der i betegnelsen indgår "86" (for Danmark) og "DK" lidt senere - forklaring?

Har MF med Tysklandsgodkendelse et 12 cifret litra/nummer?

af steenth, 30/6 2015, 11:45 (3220 dage siden) @ Stefan

Det er egentlig "dobbektkonfekt", at der i betegnelsen indgår "86" (for Danmark) og "DK" lidt senere - forklaring?

Det er 2 forskellige systemer - vognnummer EVN (Europæisk køretøjsnummer ) angiver at det er tildelt i Danmark og det nummer skulle beholdes også hvis det bliver solgt til et andet land. DK-DSB er (Vehicle keeper marking) er nuværende ejerkode.

Mvh
Steen

Har MF med Tysklandsgodkendelse et 12 cifret litra/nummer?

af steenth, 30/6 2015, 12:00 (3220 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Sjovt spørgsmål stillet på Drehscheibe Onlline: Har de DSB MF togsæt, der med godkendelse og sikkerhedsudstyr kører i Tyskland et nyt 12 cifret UIC nummer? Hvis ja, hvor står det? Og hvorledes håndteres MF togsættene i it-systemer, såfremt de ikke har et sådant nummer? Som eksempel er angivet MF 5086 og MF 5092:

Drehscheibe Fahrzeugregisternummer?

Hvis man skal følge systemet fra MG (IC4), så burde det for de to nævnte togsæt være:

95 86 000 5086-7 DK-DSB - 95 86 000 5486-9 DK-DSB - 95 86 000 5286-3 DK-DSB
95 86 000 5092-5 DK-DSB - 95 86 000 5492-7 DK-DSB - 95 86 000 5292-1 DK-DSB

Dette er bare et gæt og det er noget de færreste danskere har tænkt over, men et meget interessant spørgsmål.

Godt gæt. Det ligner at gammel DSB materiel har fået tildelt xx 86 000 gggg y, hvor gggg er gl. DSB-nummer. Fx. 92 86 000 1 439-5 DK-NEG for MZ 1439. (Litra EG har fået 91 86 010 31xx y - det passer ikke ind i systemet)

Mvh
Steen

ContecRail
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak