Nye hjælpevognskraner (Generelt)
Så kom de nye hjælpevognskraner.
https://www.youtube.com/watch?v=KvhA9LbpNiw
af Morten Hay, 30/6 2015, 17:23 (3195 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 30/6 2015, 20:15
Så kom de nye hjælpevognskraner.
https://www.youtube.com/watch?v=KvhA9LbpNiw
af re20000, 30/6 2015, 22:54 (3195 dage siden) @ Morten Hay
Det er godtnok noget avanceret legetøj. Gu ve hvordan det er at møde sådan en 3 meter bred sjover med 110 kmt og 53 tons ude på motorvejen...
Foreligger der noget om prisen? Bare hvis man skulle skrive en på sin ønskeseddel...
Nold
af Filip, 2/7 2015, 11:38 (3193 dage siden) @ re20000
Ifølge Danmarks Radio, har DSBs lignende kran kostet 6 mio kr. Så du kan godt begynde at spare sammen!
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 3/7 2015, 22:43 (3192 dage siden) @ re20000
Det er godtnok noget avanceret legetøj. Gu ve hvordan det er at møde sådan en 3 meter bred sjover med 110 kmt og 53 tons ude på motorvejen...
Nold
Hej Nold,
hvis du møder den er du vist kørt den forkerte vej og møder sikkert mange andre biler der blinker.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/6 2015, 22:56 (3195 dage siden) @ Morten Hay
Så kom de nye hjælpevognskraner.
https://www.youtube.com/watch?v=KvhA9LbpNiw
Jeg er altså meget imponeret over, at den kan løfte en bil...
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af Gæst 1, 2/7 2015, 12:01 (3193 dage siden) @ Morten Hay
Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?
Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem
af Henrik Hansen , Vejen, 2/7 2015, 12:07 (3193 dage siden) @ Gæst 1
Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?
Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem
Hvor mange skinnegående kraner har f.eks. BMS eller andre kranfirmaer ??
Kan et kranfirma frigive en kran øjeblikkeligt i tilfælde af en ulykke, hvor den skal bruges til at frigøre indespærrede personer ? - der er jo nok en årsag til at kranerne er udstyret til udrykningskørsel.
af steenth, 2/7 2015, 13:39 (3193 dage siden) @ Gæst 1
Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?
Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem
Banedanmarks kraner er en del af et beredskab og de har folk som er uddannet til at arbejde på banen. Det har et kranfirma ikke.
af Erik Olsen , Ishøj, 2/7 2015, 13:57 (3193 dage siden) @ steenth
Banedanmarks kraner er en del af et beredskab og de har folk som er uddannet til at arbejde på banen. Det har et kranfirma ikke.
Desværre har IC4-sagen medført at når man møder noget man ikke forstår, føler man sig berettiget til at brokke sig højlydt.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
af gæsten, 2/7 2015, 21:49 (3193 dage siden) @ steenth
....og de har folk som er uddannet til at arbejde på banen....
Netop. Det burde være klart for de fleste (men åbenbart ikke for alle).
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 2/7 2015, 14:47 (3193 dage siden) @ Gæst 1
Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?
Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem
Der er mange steder hvor du ikke kan komme frem med tungt løftegrej (hurtigt) ad anden vej end skinnerne, så længere er den ikke.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Gæst 1, 6/7 2015, 09:48 (3189 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg anerkender at mit indlæg var lidt provokatorisk og som forudset dumpede et par stykker "i tasterne".
Som udgangspunkt kunne hjælpevognstjenesten eller dele af den udliciteres. Jeg anerkender at faglig indsigt i håndtering af "smadrede tog" er nødvendigt, men denne kan opbygges/flyttes/etableres. Mange kranfirmaer vil givet gerne indgå aftaler om kort standbuy! Og så har vi måske kraner 10 steder og ikke kun i København og Fredericia!
At køretøjerne er et bane-vej køretøj må jo nødvendigvis være fordi at man (Bdk) har vurderet at man skal kunne begge del. Køretøjet vil altid køre til nærmeste vejmulighed og her "entre" skinnerne. Alt andet vil givet tage for lang tid. Det kunne være interessant at se hvor indsatsen har været f.eks. de seneste 10 år, for at vurdere, fornuften i dette.
At IC4 gik galt indebærer vel ikke at vi også i andre sammenhænge må stille spørgsmålstegn ved hvorledes "jernbanen" håndteres?
af Kristoffer, 6/7 2015, 12:05 (3189 dage siden) @ Gæst 1
At køretøjerne er et bane-vej køretøj må jo nødvendigvis være fordi at man (Bdk) har vurderet at man skal kunne begge del. Køretøjet vil altid køre til nærmeste vejmulighed og her "entre" skinnerne. Alt andet vil givet tage for lang tid. Det kunne være interessant at se hvor indsatsen har været f.eks. de seneste 10 år, for at vurdere, fornuften i dette.
Jeg forstår ikke helt. Er det, du vi undersøge, om Banedanmarks hjælpevognskran rent faktisk har været brugt i situationer, hvor 'indsatsområdet' lå utilgængeligt for almindelige vejgående kraner, som ellers ville have gjort Bdk's dyre specialkøretøj overflødigt?
Men selv hvis der ikke har været indsatser på steder som er utilgængelige for en vejgående kran af tilstrækkelig størrelse, så findes der stadig sådanne områder på banenettet. Derfor må det være nødvendigt at have værktøjer, som kan hjælpe her tilgængeligt, uanset at tilfælde hvor specialiseret materiel ikke kan undværes er meget sjældne. (Hvor sjældne sådanne tilfælde er ved jeg i øvrigt intet om.) Eller hvad?
Om en privat aktør så kan opretholde det nødvendige beredskab billigere end Bdk kan internt må stå hen i det uvisse. Personligt vil jeg tvivle på det. Det er jo begrænset hvor meget gavn man kan få af den krævede ekspertise og værktøj ud over opgaver for netop Banedanmark.
af Gæst 3, 6/7 2015, 12:19 (3189 dage siden) @ Kristoffer
Nu er det jo ikke alting der skal løfte med en kran. Ofte anvendes der lettere udstyr, men det er måske også specialværktøj som forskellige private vil have tuil rådighed? For ikke at tale om at kunne håndtere jernbanemateriel med viden om hvordan det er konstrueret, kunne færdes rundt på jernbaneterræner (uddannelse, stedkendskab) osv osv.
Helt ærligt: Det er der vist ingen private der sådan lige umiddelbart vil kunne opfylde!
af Lars Møller Jensen , Röbäck, Sverige, 7/7 2015, 11:09 (3188 dage siden) @ Gæst 3
For ikke at tale om at kunne håndtere jernbanemateriel med viden om hvordan det er konstrueret, kunne færdes rundt på jernbaneterræner (uddannelse, stedkendskab) osv osv.
Hej,
i forbindelse med denne debat kan jeg ikke lade være med at bringe denne lille søde historie til torvs
http://www.trainweb.org/tubeprune/Life%20Underground.htm#Suicide%20Pits
Kig gerne på de andre små historier fra dagligdagen under London, de er ret gode.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
af re20000, 7/7 2015, 22:49 (3188 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Hej,
i forbindelse med denne debat kan jeg ikke lade være med at bringe denne lille søde historie til torvs
http://www.trainweb.org/tubeprune/Life%20Underground.htm#Suicide%20Pits
Kig gerne på de andre små historier fra dagligdagen under London, de er ret gode.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
Herlige røverhistorier. Det forum havde faktisk fortjent omtale i sin egen tråd!
Nold
af Gæst 1, 8/7 2015, 08:17 (3187 dage siden) @ Kristoffer
Jeg anerkender fuldt ud en form for beredskab, men som i vore private husholdninger, bør "forsikringer" en gang imellem tages op til revision. Og ja, mit spørgsmål gik på, hvor meget og hvor har disse store maskiner været brugt!
En udtrykker i tråden nærmest at "skal fremmede rende rundt på skinner" tager jeg som delvis uvidenhed. I dag findes rigtigt mange private firmaer, som "render rundt på skinnerne".
Og når liv og helbred står på spil ja så rykker Falck og beredskaber ud - meget er dette er i øvrigt også private.
Om det så tager 4 eller 8 timer at rydde op bagefter, det kunne være relevant at regne på. jeg har ikke indtryk af i denne sommers sporombygningskaos, at tid for passagererne og godset har så stor prioritet!
af re20000, 9/7 2015, 01:12 (3187 dage siden) @ Gæst 1
jeg har ikke indtryk af i denne sommers sporombygningskaos, at tid for passagererne og godset har så stor prioritet!
Nok kun hvis du har en togvogn liggende hen over dig...
Nold
af ulca, 3/7 2015, 22:06 (3192 dage siden) @ Morten Hay
Hvad så med denne, godt nok lidt ældre sag, som DSB indkøbte for nogle år siden. Den er i øvrigt lidt i familie med den nye, idet den nye skulle være en EFFER 2750 og den i mit link (som EFFER betegner som DSB 3000) er baseret på 2750eren, dog med forskellige ændringer.
I øvrigt lidt om kapaciteter herunder:
De gamle, små, kraner har en maks. løfte-evne på 140 tonsmeter; dvs. 140 ton 1 meter fra hovedbolten (der fungerer som hængsel mellem hovedarmen og stammen/fundamentet) eller 1 ton 140 meter fra hovedbolten.
DSB 3000 har under tests præsteret intet mindre end 288 tonsmeter, men er dog normalt begrænset til vistnok 240 eller 250 tonsmeter.
Den nye, EFFER 2750, er forskellige steder angivet som værende på 218 tonsmeter, så en smule mindre end DSB 3000, men dog en temmelig stor kran.
af Gæst 2, 3/7 2015, 23:09 (3192 dage siden) @ ulca
Der er noget her jeg ikke helt forstår: Hvis Banedanmark har overtaget hjælpevognstjenesten fra DSB, hvorfor har de så ikke overtaget hjælpevognen(e)?
af ulca, 4/7 2015, 07:45 (3191 dage siden) @ Gæst 2
Mon det ikke allerede er sket, og der blot er nogen har glemt at oplyse det? Ellers tør jeg ikke give noget bud.