Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye hjælpevognskraner

af re20000, 30/6 2015, 22:54 (3195 dage siden) @ Morten Hay

Det er godtnok noget avanceret legetøj. Gu ve hvordan det er at møde sådan en 3 meter bred sjover med 110 kmt og 53 tons ude på motorvejen...
Foreligger der noget om prisen? Bare hvis man skulle skrive en på sin ønskeseddel...

Nold

Nye hjælpevognskraner

af Filip, 2/7 2015, 11:38 (3193 dage siden) @ re20000

Ifølge Danmarks Radio, har DSBs lignende kran kostet 6 mio kr. Så du kan godt begynde at spare sammen!

Nye hjælpevognskraner

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 3/7 2015, 22:43 (3192 dage siden) @ re20000

Det er godtnok noget avanceret legetøj. Gu ve hvordan det er at møde sådan en 3 meter bred sjover med 110 kmt og 53 tons ude på motorvejen...

Nold

Hej Nold,

hvis du møder den er du vist kørt den forkerte vej og møder sikkert mange andre biler der blinker.:-D

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Nye hjælpevognskraner

af Gæst 1, 2/7 2015, 12:01 (3193 dage siden) @ Morten Hay

Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?

Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem

Nye hjælpevognskraner

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/7 2015, 12:07 (3193 dage siden) @ Gæst 1

Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?

Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem

Hvor mange skinnegående kraner har f.eks. BMS eller andre kranfirmaer ??

Kan et kranfirma frigive en kran øjeblikkeligt i tilfælde af en ulykke, hvor den skal bruges til at frigøre indespærrede personer ? - der er jo nok en årsag til at kranerne er udstyret til udrykningskørsel.

Nye hjælpevognskraner

af steenth, 2/7 2015, 13:39 (3193 dage siden) @ Gæst 1

Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?

Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem

Banedanmarks kraner er en del af et beredskab og de har folk som er uddannet til at arbejde på banen. Det har et kranfirma ikke.

Nye hjælpevognskraner

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/7 2015, 13:57 (3193 dage siden) @ steenth

Banedanmarks kraner er en del af et beredskab og de har folk som er uddannet til at arbejde på banen. Det har et kranfirma ikke.

Desværre har IC4-sagen medført at når man møder noget man ikke forstår, føler man sig berettiget til at brokke sig højlydt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Nye hjælpevognskraner

af gæsten, 2/7 2015, 21:49 (3193 dage siden) @ steenth

....og de har folk som er uddannet til at arbejde på banen....

Netop. Det burde være klart for de fleste (men åbenbart ikke for alle).

Avatar

Nye hjælpevognskraner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/7 2015, 14:47 (3193 dage siden) @ Gæst 1

Hvorfor pokker ringer man ikke til nogle af de store kranfirmaer, som findes i landet, når der sker noget?

Igen, vi kan ikke i Danmark bruge noget standard, det skal være specielt hele vejen igennem

Der er mange steder hvor du ikke kan komme frem med tungt løftegrej (hurtigt) ad anden vej end skinnerne, så længere er den ikke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nye hjælpevognskraner

af Gæst 1, 6/7 2015, 09:48 (3189 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg anerkender at mit indlæg var lidt provokatorisk og som forudset dumpede et par stykker "i tasterne".

Som udgangspunkt kunne hjælpevognstjenesten eller dele af den udliciteres. Jeg anerkender at faglig indsigt i håndtering af "smadrede tog" er nødvendigt, men denne kan opbygges/flyttes/etableres. Mange kranfirmaer vil givet gerne indgå aftaler om kort standbuy! Og så har vi måske kraner 10 steder og ikke kun i København og Fredericia!

At køretøjerne er et bane-vej køretøj må jo nødvendigvis være fordi at man (Bdk) har vurderet at man skal kunne begge del. Køretøjet vil altid køre til nærmeste vejmulighed og her "entre" skinnerne. Alt andet vil givet tage for lang tid. Det kunne være interessant at se hvor indsatsen har været f.eks. de seneste 10 år, for at vurdere, fornuften i dette.

At IC4 gik galt indebærer vel ikke at vi også i andre sammenhænge må stille spørgsmålstegn ved hvorledes "jernbanen" håndteres?

Nye hjælpevognskraner

af Kristoffer, 6/7 2015, 12:05 (3189 dage siden) @ Gæst 1

At køretøjerne er et bane-vej køretøj må jo nødvendigvis være fordi at man (Bdk) har vurderet at man skal kunne begge del. Køretøjet vil altid køre til nærmeste vejmulighed og her "entre" skinnerne. Alt andet vil givet tage for lang tid. Det kunne være interessant at se hvor indsatsen har været f.eks. de seneste 10 år, for at vurdere, fornuften i dette.

Jeg forstår ikke helt. Er det, du vi undersøge, om Banedanmarks hjælpevognskran rent faktisk har været brugt i situationer, hvor 'indsatsområdet' lå utilgængeligt for almindelige vejgående kraner, som ellers ville have gjort Bdk's dyre specialkøretøj overflødigt?

Men selv hvis der ikke har været indsatser på steder som er utilgængelige for en vejgående kran af tilstrækkelig størrelse, så findes der stadig sådanne områder på banenettet. Derfor må det være nødvendigt at have værktøjer, som kan hjælpe her tilgængeligt, uanset at tilfælde hvor specialiseret materiel ikke kan undværes er meget sjældne. (Hvor sjældne sådanne tilfælde er ved jeg i øvrigt intet om.) Eller hvad?

Om en privat aktør så kan opretholde det nødvendige beredskab billigere end Bdk kan internt må stå hen i det uvisse. Personligt vil jeg tvivle på det. Det er jo begrænset hvor meget gavn man kan få af den krævede ekspertise og værktøj ud over opgaver for netop Banedanmark.

Nye hjælpevognskraner

af Gæst 3, 6/7 2015, 12:19 (3189 dage siden) @ Kristoffer

Nu er det jo ikke alting der skal løfte med en kran. Ofte anvendes der lettere udstyr, men det er måske også specialværktøj som forskellige private vil have tuil rådighed? For ikke at tale om at kunne håndtere jernbanemateriel med viden om hvordan det er konstrueret, kunne færdes rundt på jernbaneterræner (uddannelse, stedkendskab) osv osv.
Helt ærligt: Det er der vist ingen private der sådan lige umiddelbart vil kunne opfylde!

Nye hjælpevognskraner - noget OT, om at vide hvordan

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/7 2015, 11:09 (3188 dage siden) @ Gæst 3

For ikke at tale om at kunne håndtere jernbanemateriel med viden om hvordan det er konstrueret, kunne færdes rundt på jernbaneterræner (uddannelse, stedkendskab) osv osv.

Hej,

i forbindelse med denne debat kan jeg ikke lade være med at bringe denne lille søde historie til torvs;-)

http://www.trainweb.org/tubeprune/Life%20Underground.htm#Suicide%20Pits

Kig gerne på de andre små historier fra dagligdagen under London, de er ret gode.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Nye hjælpevognskraner - noget OT, om at vide hvordan

af re20000, 7/7 2015, 22:49 (3188 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej,

i forbindelse med denne debat kan jeg ikke lade være med at bringe denne lille søde historie til torvs;-)

http://www.trainweb.org/tubeprune/Life%20Underground.htm#Suicide%20Pits

Kig gerne på de andre små historier fra dagligdagen under London, de er ret gode.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Herlige røverhistorier. Det forum havde faktisk fortjent omtale i sin egen tråd!

Nold

Nye hjælpevognskraner

af Gæst 1, 8/7 2015, 08:17 (3187 dage siden) @ Kristoffer

Jeg anerkender fuldt ud en form for beredskab, men som i vore private husholdninger, bør "forsikringer" en gang imellem tages op til revision. Og ja, mit spørgsmål gik på, hvor meget og hvor har disse store maskiner været brugt!

En udtrykker i tråden nærmest at "skal fremmede rende rundt på skinner" tager jeg som delvis uvidenhed. I dag findes rigtigt mange private firmaer, som "render rundt på skinnerne".

Og når liv og helbred står på spil ja så rykker Falck og beredskaber ud - meget er dette er i øvrigt også private.

Om det så tager 4 eller 8 timer at rydde op bagefter, det kunne være relevant at regne på. jeg har ikke indtryk af i denne sommers sporombygningskaos, at tid for passagererne og godset har så stor prioritet!

Nye hjælpevognskraner

af re20000, 9/7 2015, 01:12 (3187 dage siden) @ Gæst 1

jeg har ikke indtryk af i denne sommers sporombygningskaos, at tid for passagererne og godset har så stor prioritet!

Nok kun hvis du har en togvogn liggende hen over dig...

Nold

Nye hjælpevognskraner

af ulca, 3/7 2015, 22:06 (3192 dage siden) @ Morten Hay

Hvad så med denne, godt nok lidt ældre sag, som DSB indkøbte for nogle år siden. Den er i øvrigt lidt i familie med den nye, idet den nye skulle være en EFFER 2750 og den i mit link (som EFFER betegner som DSB 3000) er baseret på 2750eren, dog med forskellige ændringer.

I øvrigt lidt om kapaciteter herunder:
De gamle, små, kraner har en maks. løfte-evne på 140 tonsmeter; dvs. 140 ton 1 meter fra hovedbolten (der fungerer som hængsel mellem hovedarmen og stammen/fundamentet) eller 1 ton 140 meter fra hovedbolten.
DSB 3000 har under tests præsteret intet mindre end 288 tonsmeter, men er dog normalt begrænset til vistnok 240 eller 250 tonsmeter.
Den nye, EFFER 2750, er forskellige steder angivet som værende på 218 tonsmeter, så en smule mindre end DSB 3000, men dog en temmelig stor kran.

Nye hjælpevognskraner

af Gæst 2, 3/7 2015, 23:09 (3192 dage siden) @ ulca

Der er noget her jeg ikke helt forstår: Hvis Banedanmark har overtaget hjælpevognstjenesten fra DSB, hvorfor har de så ikke overtaget hjælpevognen(e)?

Nye hjælpevognskraner

af ulca, 4/7 2015, 07:45 (3191 dage siden) @ Gæst 2

Mon det ikke allerede er sket, og der blot er nogen har glemt at oplyse det? Ellers tør jeg ikke give noget bud.

Indsend billeder

Jernbanebøger

Fra Portør Til Stationsleder

Fra Portør Til Stationsleder. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak