Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De blå tog - i Glasgow. (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 4/7 2015, 12:44 (3213 dage siden)

Hej igen,

efter en lille miniferie i det skønne Norrbotten er det tid til at komme videre med Scotlandsrejsen i 1973.

Søndagen efter at være kommet fra the West Highland Railway tilbragte jeg med at køre de blå tog på den nordlige Clydebank. Tønnes skulle aflægge en visit hos bekendte og jeg ville gerne køre på disse strækninger:

http://www.zoo.co.uk/~iainlogan/railway/gse1.html

Grunden til det ligger tilbage til mit første 10-dages kort på DSB. På rejsen rundt i 2. distrikt mødte jeg en skotte og jeg spurgte ham om han kunne skaffe en skotsk køreplan. Nogle måneder senere kom der en pæn stor kuvert med opslagskøreplanerne for Coatbridge Sunnyside. De hang siden på væggen overfor min seng.

Først gik turen ud til Helensburgh så tilbage til Craigendoran,
hvor jeg tog dette billede af det som jeg synes er BRs smukkeste EMU.

[image]

Søndag formiddag var velvalgt for så passede det med et af de få tog der kørte helt til Balloch Pier (for the Loch Lomond Steamers). Caledonian steam packet company var desværre lige blevet opkøbt af McBraynes.
Caledonian steam packet company var ejet af Caledonian Railway!

[image]

Der findes tilmed en sang som det efter mange års søgen har fundet:
https://www.youtube.com/watch?v=Jd8HYv5AH8k&list=LLqxZlF1zVYhQqk4xZpkkUgg&index=3

Men det er skibet der hedder Waverley og ikke stationen der synges om.

[image]

Den skotske køreplan og stationsskiltene var den traditionelle "Caledonian blue" en meget smuk farve.

Det begyndte at regne så der var ikke megen Sunnyside over Coatbridge så jeg fortsatte til Airdrie, hvor der uventet kom et tomt materiel i regnvejret:

[image]

Her link til en scannet brochure om de blå tog:
http://www.railwaysarchive.co.uk/documents/BRS_Glasgow1960.pdf

Jeg gik så på museum og så på et meget gammelt tog:

[image]

Der var en udmærket taleinformation der fortalte om lokomotivet, og på ægte skotsk vis bemærkede, at det var i drift til 1870, så det var godt kram.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak