Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den røde EA (Generelt)

af Trainguy, 4/7 2015, 19:16 (3191 dage siden)

http://i983.photobucket.com/albums/ae317/NiGhtPiSH/P7275483.jpg Jeg snublede over dette billede af 2 EA'ere i Bulgarien. DB schenker ser nu ud til at Nyde EA Igen. Igen og Igen, de har vel nok gjort det i noget tid nu. Min eneste kommentar er, "Gid de kom tilbage :-(" for jeg syntes at 185'erene er begyndt at blive lidt kedelige, men vi er alle kritikere.

Den røde EA

af cz, Birkerød, 4/7 2015, 21:06 (3191 dage siden) @ Trainguy

Jeg synes det er prisværdigt, at de vedligeholder deres materiel, som denne EA. Det kunne man lære noget af. Den ser i hvert fald ud til at være i en del bedre stand end sine nyere "søskende", der måtte blive hjemme.......

Om jeg så synes om designet er en hel anden sag.....

Den røde EA

af Jørn Johansen, 5/7 2015, 11:33 (3190 dage siden) @ cz

Jeg synes det er prisværdigt, at de vedligeholder deres materiel, som denne EA. Det kunne man lære noget af. Den ser i hvert fald ud til at være i en del bedre stand end sine nyere "søskende", der måtte blive hjemme.......

Du siger altså at en gang maling er udtryk for de er i god stand? Du er den fødte brugtvognsforhandler!

Den røde EA

af gæst2, 5/7 2015, 10:05 (3190 dage siden) @ Trainguy

http://i983.photobucket.com/albums/ae317/NiGhtPiSH/P7275483.jpg Jeg snublede over dette billede af 2 EA'ere i Bulgarien. DB schenker ser nu ud til at Nyde EA Igen. Igen og Igen, de har vel nok gjort det i noget tid nu. Min eneste kommentar er, "Gid de kom tilbage :-(" for jeg syntes at 185'erene er begyndt at blive lidt kedelige, men vi er alle kritikere.

Hvad skulle DB Schenker så bruge dem til??

Den røde EA

af H N Nieslen, 5/7 2015, 12:36 (3190 dage siden) @ gæst2

Mit gæt er at Trainguy mener at (Ex. EA) skulle erstatte 185'eren igen, til godstransporten sammen med EG og MZ ligesom før EA'erne blev soglt. Men der måtte jo være en grund til at Railions EA Skulle forlade Danmark, nok ikke til det formål at de skulle retunere tilbage til Danmark.

Den røde EA

af Gæst2, 5/7 2015, 15:53 (3190 dage siden) @ H N Nieslen

Mit gæt er at Trainguy mener at (Ex. EA) skulle erstatte 185'eren igen, til godstransporten sammen med EG og MZ ligesom før EA'erne blev soglt. Men der måtte jo være en grund til at Railions EA Skulle forlade Danmark, nok ikke til det formål at de skulle retunere tilbage til Danmark.

Det er muligt, men de kan jo hverken køre til Maschen, Malmö, Herning eller Aarhus :-|

Den røde EA

af Egif, 5/7 2015, 16:03 (3190 dage siden) @ Gæst2

De kunne køre i fast løb med Øl-toget , men det er vist nok også snart det eneste :0)

Den røde EA

af Flemming Jakielski, Rødovre, 5/7 2015, 21:27 (3190 dage siden) @ Egif

De kunne køre i fast løb med Øl-toget , men det er vist nok også snart det eneste :0)

Hvem siger, at de kun kunne køre godstog ? Sådan som man drømmer om EA med dobbeltdækkere i bl.a. togene til Ringsted, kunne to til tre maskiner i køreklar tilstand nok gøre underværker.

Flemming

EA 3004 med øltoget foto.

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 6/7 2015, 08:17 (3189 dage siden) @ Flemming Jakielski

[image]

EA 3004 lige ankommet til Fredericia med "øltoget" fra Taastrup. Fotograferet den 2. november 2011.
Man har vel andre planer med de få EA der er tilbage i DK, siden man ikke, som tidligere, benytter dem i øltoget. De skal tydeligvis bruges til dobbeltdækkertog.

Salget af EA er i mine øjne bare en fejl i en række modstridende beslutninger, fra skiftende regeringer. Det var allerede under en borgerlig regering i 80'erne at man hævede broer på Sjælland og København, for at kunne køre på strøm. Havde man fortsat det arbejde, havde man kunne nå langt på 30 år. I stedet bestiller man IC4 og IC2. Jeg rystede på hovedet, allerede da man bestilte dem.

EA 3004 med øltoget foto.

af John Brio, 6/7 2015, 08:25 (3189 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Tilhørsforhold EA = DSB
Øl-toget = DB Schenker

Så på baggrund af dette er kørsel med EA i Øl-toget udelukket, og heller ikke særlig flexibelt med et lok som kun kan køre dette øl-tog, andre destinationer er nævnt tidligere....


/John

Avatar

Jernbanedrift ved regeringen....

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/7 2015, 22:13 (3189 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Salget af EA er i mine øjne bare en fejl i en række modstridende beslutninger, fra skiftende regeringer. Det var allerede under en borgerlig regering i 80'erne at man hævede broer på Sjælland og København, for at kunne køre på strøm. Havde man fortsat det arbejde, havde man kunne nå langt på 30 år. I stedet bestiller man IC4 og IC2. Jeg rystede på hovedet, allerede da man bestilte dem.

Kan vi ikke godt blive fri for de der bemærkninger om hvad den ene eller den anden regering har besluttet?
Salg af EA og køb af IC4 var først og fremmest den daværende DSB ledelses fortjeneste - ganske vist under nogle rammebetingelser sat - ikke af regeringen, men af et bredt udsnit af Folketingets partier ved diverse forlig - finanslove og/eller deciderede trafikforlig.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanedrift ved regeringen....

af Tonny Brandt Andersen, 8/7 2015, 15:07 (3187 dage siden) @ Michael Deichmann

Kan vi ikke godt blive fri for de der bemærkninger om hvad den ene eller den anden regering har besluttet?
Salg af EA og køb af IC4 var først og fremmest den daværende DSB ledelses fortjeneste - ganske vist under nogle rammebetingelser sat - ikke af regeringen, men af et bredt udsnit af Folketingets partier ved diverse forlig - finanslove og/eller deciderede trafikforlig.

Når nu DSB skal til at indkøbe nye elektriske tog, vil jeg da glæde mig til at se en DSB direktør, stå frem i TV-Avisen og fortælle hvad DSB har besluttet skal indkøbes. Men inderst inde tror jeg ikke de har noget at skulle have sagt. Jeg er af den opfattelse, at DSB kan komme med en eller flere anbefalinger, og så er det en trafikminister der samler flertal for en beslutning, og som en skønne dag står i TV-Avisen og siger "vi har besluttet".

DSB og materielbeslutninger

af mss-logoff, 15/7 2015, 09:30 (3180 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Når nu DSB skal til at indkøbe nye elektriske tog, vil jeg da glæde mig til at se en DSB direktør, stå frem i TV-Avisen og fortælle hvad DSB har besluttet skal indkøbes. Men inderst inde tror jeg ikke de har noget at skulle have sagt. Jeg er af den opfattelse, at DSB kan komme med en eller flere anbefalinger, og så er det en trafikminister der samler flertal for en beslutning, og som en skønne dag står i TV-Avisen og siger "vi har besluttet".

Før IC4 var det DSB selv der bestemte, i dag er materielanskaffelser ikke længere på DSB's bord.
De er blevet frataget den proces, og så må man håbe at det går bedre. De prøver dog stadig med deres virkelighedsfjerne rapporter at påvirke beslutningstagerne... Trods det faktum, at staten nyligt har brugt en masse penge på at købe dobbeltdækkerne og har besluttet anskaffelsen af nye ellokomotiver, modarbejder DSB fortsat arrogant lokomotivtrukne tog.
Med nye elloks har vi dobbeltdækkertogene 20 år endnu. Nu er de købt, så skal de også bruges. Om 5-10 år er de intet værd på brugtmarkedet, nøjagtigt som de mange IC2/IC4. Men ok, økonomi er jo ikke DSB's stærke side...

Mvh MSS

DSB og materielbeslutninger

af Gæst1, 15/7 2015, 12:32 (3180 dage siden) @ mss-logoff

Jeg er af den opfattelse, at DSB kan komme med en eller flere anbefalinger, og så er det en trafikminister der samler flertal for en beslutning, og som en skønne dag står i TV-Avisen og siger "vi har besluttet".

Processen kan udlægges nogenlunde sådan her:

1: DSB undersøger markedet og laver en materiel strategi
2: Denne undersøgelse og strategi kvalitetssikres af DSBs rådgivere (konsulenter)
3: Herefter kontrolleres materialet af Transportministeriets rådgivere (konsulenter) og materialet kan sendes retur til DSB og man starter forfra
4: Efter ekstern godkendelse diskuteres rapporten politisk, og der kan komme krav om ekstra emner, eller supplerende undersøgelser, og processen kører forfra.
5: På anbefaling fra DSB kan politikerne så vælge at give tilladelse til opstart af udbud af en eller flere materieltyper anført i den godkendte strategi
6: Alle milepæle i udbudsprocessen skal køre som punkt 1-4, DSB laver noget, der sikres hos to forskellige rådgivere og forelægges politikerne til godkendelse
7: Efter anbefaling fra DSB accepterer politikerne den valgte leverandør

Det er lidt i stil med lån til Grækenland: "I bestemmer selv, bare I bestemmer det, som vi vil have", og at dømme efter DSBs foreløbige præstationer indenfor rapporter, materielkøb og politisk ageren, så er det nu nok meget fornuftigt. Så må vi jo så håbe, at de mange forskellige rådgivere ved mere om tog end DSB og politikerne, så de kan forhindre en ny IC4 skandale.

Men hvis DSB får (fundet/tilført) reel objektiv viden om tog, vil det stadig være DSBs ønsker, der kommer igennem. For det må antages, at meget få vil kunne argumentere imod DSBs anbefalinger, hvis de altså dropper de voldsomt subjektive betragtninger og den "fokus på IC4/fortsat DSB monopol"-tankegang, som selv politikerne har kunnet gennemskue indtil nu. Bolden ligger hos DSB, og de har rigtig gode muligheder for at gøre det her til en succes.

DSB og materielbeslutninger

af Gæst1, 15/7 2015, 12:38 (3180 dage siden) @ mss-logoff

Med nye elloks har vi dobbeltdækkertogene 20 år endnu. Nu er de købt, så skal de også bruges. Om 5-10 år er de intet værd på brugtmarkedet, nøjagtigt som de mange IC2/IC4. Men ok, økonomi er jo ikke DSB's stærke side...

Dobbeltdækkervognene kan (levetidsforlænges til at) holde ca. 40 år. El lokomotiver kan sagtens indgå i Fremtidens Tog. Ëksempelvis indsætter DB 27 dobbeltdækkerstammer med el lokomotiver som Intercity tog fra december (så virker de nok fint som regionaltog i Danmark), og de finske baners løsning på Fremtidens Tog er Siemens Vectron el lokomotiver, ligesom nye tog til Østrigske ÖBB i medierne udlægges som lokomotiver og vogne. Brugtpriserne på el lokomotiver og dobbeltdækkere er ret høje, omend netop dobbeltdækkervognene som bekendt er købt temmelig dyrt, så de kan nok ikke sælges uden tab. Der står ikke rigtig nogle dobbeltdækkervogne eller el lokomotiver og "flyder" i Europa, så markedet er næppe mættet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak