Hej
Her får I lige den korte version af historien...
D. 1. jan. 2014 starter (og endog lidt før) SJVT op som ny selvstændig forening og har en aftale med DSB museumstog om kørsel på deres sikkerhedsstyring indtil SJVT selv får en.
I foråret 2014 blive SJVT's sikkerhedsansvarlig godkendt og kan herefter fortsætte arbejdet med sikkerhedsstyringen.
D. 24. okt. 2014 får SJVT en ibrugtagningstilladelse til TKVJ nr. 12.
D. 25. okt. 2014 prøvekøres TKVJ nr. 12, først en kort og let tur til Vamdrup og efterfølgende en længere og tungere (belastning) tur til Kolding. På turen til Kolding lider TKVJ nr. 12 et mindre glider haveri, som dog blev udbedret på under en måned.
D. 1. nov. 2014 stopper Danmarks Jernbanemuseum's (tidl. DSB Museumstog) sikkerhedsansvarlige og derfra har SJVT (og DJM) ikke måtte køre tog (alle SJVT's juletog i Grejsdalen og på Haderslevbanen aflyses).
D. 25. juni 2015 er sidste chance (pgr. ferie m.m. hos de frivillige) for at få lavet en ny prøvekørsel af TKVJ nr. 12 inden sommerens kørsler, men da SJVT ikke har fået sin sikkerhedsstyring godkendt, aflyses alle kørsler mellem Vejle og Jelling (som skulle have været kørt med TKVJ nr. 12).
D. 3 juli 2015 modtager SJVT tilladelse til at udøve ikke erhvervsmæssig jernbanedrift (veterantogkørsel) af trafikstyrelsen.
D. 9 juli 2015 kører SJVT sit første (eget) tog på Haderslevbanen i sammenarbejde med VHV, hvilket først er blevet endeligt besluttet dags dato (d. 7.juli).
"Der er fortsat Veterantog på Haderslevbanen, fordi de har deres egne sikkerhedsstyring, og det er med Diesel lok HHJ DL11."
Det er rigtigt at det bliver med HHJ DL 11 på VHV, men vi kan kun køre tog hvis SJVT har en godkendt sikkerhedsstyring, fordi vi er operatør. VHV har også en godkendt sikkerhedsstyring, men den gælder kun som infrastruktur forvalter.