Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog Kbh-Vig (Generelt)

af Lars Kongshøj, 7/7 2015, 17:51 (3215 dage siden)

Kan dette være rigtigt: Jeg har fået at vide at hvis jeg skal fra Nørrebro til Vig, skal jeg købe en busbillet fra Nørrebro til Kh (24 kroner), og derefter en billet fra zone 1 til Vig. Dvs. at jeg skal betale to gange for at køre i zone 1. De satte ellers billetprisen op, da de udvidede togbilletterne til også at gælde nærområdet omkring stationerne.

Tog Kbh-Vig

af andersj, Aalborg, 7/7 2015, 20:22 (3215 dage siden) @ Lars Kongshøj

Kan dette være rigtigt: Jeg har fået at vide at hvis jeg skal fra Nørrebro til Vig, skal jeg købe en busbillet fra Nørrebro til Kh (24 kroner), og derefter en billet fra zone 1 til Vig. Dvs. at jeg skal betale to gange for at køre i zone 1. De satte ellers billetprisen op, da de udvidede togbilletterne til også at gælde nærområdet omkring stationerne.

Du skal købe en billet fra Nørrebro til Vig. Billetten gælder til bus/tog/metro mellem Nørrebro og Kh.

--
Mvh Anders

Tog Kbh-Vig

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 7/7 2015, 22:52 (3215 dage siden) @ Lars Kongshøj

- Det er det (desværre) da det er en Movia-rejse du foretager dig i København - men det er en DSB Fjernrejse på 12 zoner eller derover du foretager dig fra Hovedbanen og til Vig, da det foregår i gennem 2 hoved-takstområder nemlig Movia H og Movia V og da bliver alle rejser til DSB rejser (og du passere min berømte KINESISKE MUR, som er grænsen mellem de 2 områder lokaliseret mellem Hvalsø og Tølløse,) Den eneste måde du kan rejse i et stræk på er på rejsekort til en pris på 87,50 kroner man kan ikke købe en billet til alle zoner Movia H og en alle zoner Movia V og overlappe de 2 billetter (der har DSB nedsat veto over for busselskaberne.

Håber dette var forklaring nok.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tog Kbh-Vig

af andersj, Aalborg, 7/7 2015, 23:00 (3215 dage siden) @ mhv_vsvt

- Det er det (desværre) da det er en Movia-rejse du foretager dig i København - men det er en DSB Fjernrejse på 12 zoner eller derover du foretager dig fra Hovedbanen og til Vig, da det foregår i gennem 2 hoved-takstområder nemlig Movia H og Movia V (og passere min berømte KINESISKE MUR, som er grænsen mellem de 2 områder lokaliseret mellem Hvalsø og Tølløse) Den eneste måde du kan rejse i et stræk på er på rejsekort til en pris på 87,50 kroner.

Håber dette var forklaring nok.

Forkert.

En standard DSB billet gælder til bus, tog og metro i omstigningsområderne på hhv. afrejse og ankomststationen. For "København H" er dette zone (A-F) http://www.dsb.dk/Global/Priser_og_zoner/omstigningsomr%C3%A5der_hovedstaden.pdf

Læs mere her (under "Fordele") http://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-standardbillet-voksen/

--
Mvh Anders

Tog Kbh-Vig

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 7/7 2015, 23:06 (3215 dage siden) @ andersj
redigeret af mhv_vsvt, 7/7 2015, 23:38

- Jamen det er stadig en DSB billet manden køber, og jeg tror at spørger er fuldstændig ligeglad med om DSB billetten gælder fra/til zonen omkring afgangs og ankomst-stationen da det gjaldte om han først skulle betale for sin movia-rejse med bussen hen til DSB-stationen for at købe sin DSB billet til rejsen Kbh-vig - og ja det kan han komme til betale 2 gange for zone 01 hvis han ikke husker at købe DSB-billetten fra Valby (zone H 02 - zone 1002) til Vig (Zone V 62 - zone 1162) på Hovedbanen - der må Movia-billetten til Hovedbanen og DSB-billetten til Vig godt overlappe hinanden besynderligt nok (og inden for gyldigheds-perioden af movia-billetten selvfølgelig).

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tog Kbh-Vig

af gæsten, 7/7 2015, 23:42 (3215 dage siden) @ mhv_vsvt

Det lyder besværligt. Hvorfor kører du ikke i din egen bil i stedet? Det er også meget hurtigere.

Tog Kbh-Vig

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 7/7 2015, 23:51 (3215 dage siden) @ gæsten

- Fordi det ville være synd for vores kære trafik-selskaber hvis alle valgte netop den løsning, men indrømmet - de gør det langt sværere for den som vil bruge det, og så fortryder og i stedet tyer til din løsning fremover.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tog Kbh-Vig

af andersj, Aalborg, 7/7 2015, 23:48 (3215 dage siden) @ mhv_vsvt

- Jamen det er stadig en DSB billet manden køber, og jeg tror at spørger er fuldstændig ligeglad med om DSB billetten gælder fra/til zonen omkring afgangs og ankomst-stationen da det gjaldte om han først skulle betale for sin movia-rejse med bussen hen til DSB-stationen for at købe sin DSB billet til rejsen Kbh-vig - og ja det kan han komme til betale 2 gange for zone 01 hvis han ikke husker at købe DSB-billetten fra Valby (zone H 02 - zone 1002) til Vig (Zone V 62 - zone 1162) på Hovedbanen - der må Movia-billetten til Hovedbanen og DSB-billetten til Vig godt overlappe hinanden besynderligt nok (og inden for gyldigheds-perioden af movia-billetten selvfølgelig).

Hvis han køber en DSB billet København H (A-F) til Vig (62) på dsb.dk, i DSB's app til mobiltelefoner eller på Nørrebro station er denne billet gyldig rejsehjemmel til/fra København H i alle DSB og Movia busser, tog og metro på den pågældende dag. Prisen vil da være 135,- for en enkeltbillet på standard.

Hvis han ikke har købt en DSB billet skal han selvfølgelig erhverve sig rejsehjemmel i bussen, der korrekt ikke udsteder takstområdeoverskridende billetter, og derfor må købe billet til nærmeste DSB salgssted. Prisen vil da være 135,- + 24,- = 159,- for en enkeltbillet på standard.

--
Mvh Anders

Tog Kbh-Vig

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 7/7 2015, 23:58 (3215 dage siden) @ andersj
redigeret af mhv_vsvt, 8/7 2015, 00:13

- Jep der har vi fakta, men har han erhvervet sig movia-billetten i f.eks en 5A så kan han gøre det på min måde beskrevet før for at undgå betaling for zone H 01 mere end 1 gang.

Men prisen for DSB-billetten er dog stadig uændret (har lige tjecket) - så jeg vil nok starte rejsen på Nørreport DSB station og betale de 135 kr og lade bus være bus.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tog Kbh-Vig

af Brian Væver, København, 8/7 2015, 02:40 (3214 dage siden) @ mhv_vsvt

Men han spørger jo her, og får svar og ja; et rejsekort giver en god pris (og billigere, hvis han er daglig bruger af det lokalt, istedet for klippekort), men ellers kan man jo købe en billet, fra DSB online der gælder fra dit lokale busstop på Nørrebro til Vig. Det kan moderne mennesker. Man behøver ikke købe en ligeud, hvis man har en smartphone og et dankort.

Tog Kbh-Vig

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 8/7 2015, 14:22 (3214 dage siden) @ Brian Væver

- Ja og det kan også være at jeg gjorde en kort historie lang (og kompliceret) men jeg håber hver gang at der er nogen tæt på beslutningerne om rejsehjemmel og former der læser med her på Jernbanen.dk - for er der noget jeg synes er så amatøragtigt som noget kan være, så er det at de ikke kan finde ud af at lave et billetsystem for hele øen incl. halvøer.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tog Kbh-Vig

af steenth, 8/7 2015, 15:51 (3214 dage siden) @ Brian Væver

Men han spørger jo her, og får svar og ja; et rejsekort giver en god pris (og billigere, hvis han er daglig bruger af det lokalt, istedet for klippekort), men ellers kan man jo købe en billet, fra DSB online der gælder fra dit lokale busstop på Nørrebro til Vig. Det kan moderne mennesker. Man behøver ikke købe en ligeud, hvis man har en smartphone og et dankort.

Enig. Hvis man har personlig rejsekort kan man få 10% efter 4 rejser (rabattrin 1) og de andre typer kort skal man op til 10 rejser (rabattrin 2) for at få en rabat. Så der skal ikke meget til for at rejsekort er bedste valg.

Tog Kbh-Vig

af Allan T, 8/7 2015, 11:08 (3214 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det kan godt være, at Rejsekortet bliver kritiseret og betragtet som "noget skidt".
Men her ville alle problemer være løst. En rejse med bus, DSB og Regionstog Nørrebro - Vig = 1 kort. 3 x check ind og 1 gang ud.
Ingen kontanter, ingen selvbetjeningsbillet.
Kan det være nemmere

Tog Kbh-Vig

af Lars Kongshøj, 8/7 2015, 13:47 (3214 dage siden) @ Allan T

Det kan godt være, at Rejsekortet bliver kritiseret og betragtet som "noget skidt".

Ja, Prisen for en kontantbillet Nørrebrogade->Nørrevoldgade? Retur indenfor 60-75 minutter. Kontant 24 kr. Klip 15 kr. Rejsekortet 2x?.

Tog Kbh-Vig

af Kristoffer, 8/7 2015, 14:10 (3214 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja, Prisen for en kontantbillet Nørrebrogade->Nørrevoldgade? Retur indenfor 60-75 minutter. Kontant 24 kr. Klip 15 kr. Rejsekortet 2x?.

Rejsekort: 2x15 kr. 1x15 kr, hvis check-ind på returrejsen sker inden for 29 minutter af check-ud på udrejsen (eller op til en times total rejsetid, hvis check-ud efter udrejsen udelades. Efter en times total rejsetid opjusterer rejsekortet automatisk antal zoner.)

Parantes: De "60-75 minutter," som Lars Kongshøj nævner, må skyldes muligheden for at "vinde" op til 15 minutter på gyldigheden af et kilp på 2-zoners klippekort (60 minutter) ved, at klippekortmaskinerne kun angiver tiden ned til nærmeste kvarter (jeg kan ikke huske, hvordan kontantbilletter stemples i hovestadens busser). Hvorvidt det anses som en "bug" eller en "feature" ved klippekort(/kontantbillet)-systemet afhænger nok af hvilken side af transaktionen man befinder sig på.

Tog Kbh-Vig

af Bjarke Hvass, Valby, 8/7 2015, 14:22 (3214 dage siden) @ Kristoffer

gyldigheden af et kilp på 2-zoners klippekort (60 minutter) ved, at klippekortmaskinerne kun angiver tiden ned til nærmeste kvarter

I denne sammenhæng skal det vel nævnes at klippekortet ikke længere er gyldig rejsehjemmel i hovedstadsområdet. Og at klippekortmaskinerne snart fjernes i busserne.

Tog Kbh-Vig

af steenth, 8/7 2015, 17:01 (3214 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det kan godt være, at Rejsekortet bliver kritiseret og betragtet som "noget skidt".


Ja, Prisen for en kontantbillet Nørrebrogade->Nørrevoldgade? Retur indenfor 60-75 minutter. Kontant 24 kr. Klip 15 kr. Rejsekortet 2x?.

Selvom det nogle gange var bedre med klippekort, så med tilfældet Kbh-Vig billigere med rejsekort hvis man har optjent rabattrin på lokale rejser i hovedstadsområdet.

Tog Kbh-Vig

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/7 2015, 13:56 (3214 dage siden) @ Allan T

Det kan godt være, at Rejsekortet bliver kritiseret og betragtet som "noget skidt".
Men her ville alle problemer være løst. En rejse med bus, DSB og Regionstog Nørrebro - Vig = 1 kort. 3 x check ind og 1 gang ud.
Ingen kontanter, ingen selvbetjeningsbillet.
Kan det være nemmere

Hej Allan T

så kan du sikkert også nemt regne ud hvad det koster.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Tog Kbh-Vig

af Lars Madsen, 8/7 2015, 14:12 (3214 dage siden) @ Lars Møller Jensen

prisen på et personligt rejsekort er 121,-

en rejse = et kort.

jeg synes nu ikke det er så tosset det kort.
drift stabilitet kender jeg ikke, men det er da flexible.

for en gang om året at komme til Vig, tager du bare afsted.

mvh

Lars

Tog Kbh-Vig

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 8/7 2015, 14:24 (3214 dage siden) @ Lars Madsen

prisen på et personligt rejsekort er 121,-

en rejse = et kort.

jeg synes nu ikke det er så tosset det kort.
drift stabilitet kender jeg ikke, men det er da flexible.

for en gang om året at komme til Vig, tager du bare afsted.

mvh

Lars

Hej

Jeg ser at prisen 87,50 kr på rejsekort er nævnt i et tidligere indlæg (og undrer).

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Tog Kbh-Vig

af Niels M H, 8/7 2015, 15:23 (3214 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Allan T

så kan du sikkert også nemt regne ud hvad det koster.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Det er egentlig ikke så svært.
Det svære er at finde ud af antallet af zoner, siden der ikke (umiddelbart) er udgivet noget zonekort over hele landet.

Opslag med rejse-søgemaskinen på rejsekort.dk giver prisen på 121 kr, og fortæller også at det drejer sig om 14 zoner, som skal beregnes efter takstgruppen "Sjælland", siden det er på tværs af takstområderne H og V.
De 121 kr kan aflæses i tabellen på side 4 her: http://www.rejsekort.dk/~/media/prisblad-vs664.pdf

Hvis du vil trække "priser med Rejsekortet er uigennemskuelige" argumentet frem, synes jeg ikke rigtig det holder. Det eneste som komplicerer det i forhold til tidligere, er at man kan få mængderabatter på nogen rejser, og beregningen af rabat-trin er temmelig kompleks. Takstzonerne eksisterede inden Rejsekortet nogensinde var en idé, og blev jo også brugt til at beregne priser på både lokale billetter og DSB billetter.

Tog Kbh-Vig

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 8/7 2015, 17:21 (3214 dage siden) @ Niels M H

jeg lavede et hurtigt opslag på Movias Hjemmeside og fandt ud af at fra Hovedbanen og til Vig er der følgende zoner 1 - 2 - 32 - 43 - 54 - 66 - 76 - 8 - 96 - 29 - (HV) - 15 - 11 - 10 - 13 - 71 - 65 - 62 altså i alt 17 zoner.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tog Kbh-Vig

af steenth, 8/7 2015, 18:29 (3214 dage siden) @ mhv_vsvt

jeg lavede et hurtigt opslag på Movias Hjemmeside og fandt ud af at fra Hovedbanen og til Vig er der følgende zoner 1 - 2 - 32 - 43 - 54 - 66 - 76 - 8 - 96 - 29 - (HV) - 15 - 11 - 10 - 13 - 71 - 65 - 62 altså i alt 17 zoner.

Rejseplanens prisberegner siger 14 zoner... Hvis der ikke er alt for lang omvej undervejes, udregnes prisen efter fugleflugtsafstand.

Mvh
Steen

Tog Kbh-Vig

af Bedrevidende, 8/7 2015, 18:54 (3214 dage siden) @ steenth

Hvis der ikke er alt for lang omvej undervejes, udregnes prisen efter fugleflugtsafstand


Hvordan skal den arme rejsende vide, om omvejen ikke er "alt for lang"? Hvor ligger grænserne mellem en omvej, en lang omvej, en for lang omvej og en alt for lang omvej?

Tog Kbh-Vig

af Jørgen S. Nielsen @, 8/7 2015, 19:55 (3214 dage siden) @ Bedrevidende

På rejsekortets hjemmeside er der under punktet
Detaljeret prisforklaring
vist hvornår en omvej er for stor.
Der skal virkelig meget til.

Jørgen S. Nielsen

Tog Kbh-Vig

af steenth, 8/7 2015, 19:56 (3214 dage siden) @ Bedrevidende

Hvis der ikke er alt for lang omvej undervejes, udregnes prisen efter fugleflugtsafstand

Hvordan skal den arme rejsende vide, om omvejen ikke er "alt for lang"? Hvor ligger grænserne mellem en omvej, en lang omvej, en for lang omvej og en alt for lang omvej?

Her er fra rejsekorts forklaring:

For regionale og landsdækkende rejser anvendes varigheden af rejsen ikke, men den såkaldte trekant-regel
kan indgå i prisberegningen. Det sker, hvis afstanden i luftlinje mellem start og slut er væsentlig mindre end
rejsens samlede længde.
De simpleste af sådanne rejser går typisk fra A til B via X, hvor så afstanden ”A til X” og afstanden ”X til B”
begge er mere end dobbelt så lange som afstanden ”A til B”. X kaldes det ”Fjerneste punkt” på rejsen og
kan både være et Check Ind og en kontrol.
Prisen bestemmes så som summen af priserne for strækningerne ”A til X” og ”X til B” i stedet for som ellers
ud fra afstanden ”A til B”.

Det vil ikke være aktuel for denne rejse.

Mvh
Steen

Tog Kbh-Vig

af Brian Væver, København, 8/7 2015, 18:10 (3214 dage siden) @ Niels M H

Prisen er forskellig fra person til person, alt efter rabatniveau. Rejseplanen kan faktisk fortælle dig prisen, ved at indaste dit rejsekortnummer, eller ved at ændre rabatniveau.

Tog Kbh-Vig

af gæst, 8/7 2015, 18:29 (3214 dage siden) @ Brian Væver

Prisen er forskellig fra person til person, alt efter rabatniveau. Rejseplanen kan faktisk fortælle dig prisen, ved at indaste dit rejsekortnummer, eller ved at ændre rabatniveau.

Det lyder nemt og ligetil. Mere af den slags.

Billige jernbane T-shirts

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak