Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1,7 mil EURO (Generelt)

af Per Andersen, 10/7 2015, 11:22 (3206 dage siden)

Ifølge avisen" Rheinischen Post" bekræfter den tyske trafikminister Alexander Dobrindt CSU at EU har frigivet 1,7 mil EURO til trafikprojekter i Tyskland frem til 2020. Ifølge avisen skulle også Tysklands nabolande få gavn af pengene. Det drejer sig om 10 skinne- og 5 vandvejeprojekter.
Mon der falder noget af til Fehmernforbindelsen??
Nogen her der ved mere?

1,7 mil EURO

af andersj, Aalborg, 10/7 2015, 11:38 (3206 dage siden) @ Per Andersen

Ifølge avisen" Rheinischen Post" bekræfter den tyske trafikminister Alexander Dobrindt CSU at EU har frigivet 1,7 mil EURO til trafikprojekter i Tyskland frem til 2020. Ifølge avisen skulle også Tysklands nabolande få gavn af pengene. Det drejer sig om 10 skinne- og 5 vandvejeprojekter.
Mon der falder noget af til Fehmernforbindelsen??
Nogen her der ved mere?

Udbygninger:
-Saarbrücken-Ludwigshafen
-Karlsruhe-Basel
-Emmerich-Oberhausen
ERTMS:
-Oberhausen-Weil

Der står i aviserne at Tysklands nabolande får gavn af at det bliver lettere at transportere gods og passagere igennem Tyskland når flaskehalsene på jernbanenettet og vandvejene er udbedret.

--
Mvh Anders

1,7 mil EURO - rettelse

af Per Andersen, 10/7 2015, 14:18 (3206 dage siden) @ Per Andersen

Der er naturligvis tale om 1,7millijarder EURO. Ikke sådan med en sætternisse;-)

1,7 mil EURO - rettelse

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/7 2015, 15:06 (3205 dage siden) @ Per Andersen

Der er naturligvis tale om 1,7millijarder EURO.

Som almindeligvis forkortes 1,7 mia Euro.

1,7 mio Euro er ikke ret mange penge i denne sammenhæng.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

1,7 mil EURO

af Børge R. Jensen @, 10/7 2015, 14:18 (3206 dage siden) @ Per Andersen

Flere informationer på engelsk på Europa-kommissionens hjemmeside. Links til en brochure virker dog ikke.

EU-støtte til 20 danske transportprojekter

af Niels Munch, 10/7 2015, 15:14 (3205 dage siden) @ Per Andersen

"EU-støtte til 20 danske transportprojekter

EU-medlemslandene har nu formelt godkendt Europa-Kommissionens forslag til hvilke europæiske transportprojekter, der får tildelt EU-støtte. Der tildeles støtte til 20 projekter med dansk deltagelse. Projekterne dækker transportområdet bredt inden for jernbane, vej, luftfart og søfart."

Transport- og Bygningsministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Midlerne kommer fra EU's infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der i EU-budgetperioden 2014-2020 støtter projekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T). Transportnettet har til formål at styrke det indre marked blandt andet ved at fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer.

Der har været stor konkurrence om EU-midlerne, hvorfor kun 276 ud af 735 ansøgninger er blevet godkendt til støtte, svarende til knap 38 pct. Imidlertid er 20 ud af 33 ansøgninger med dansk deltagelse blevet godkendt til støtte, svarende til ca. 60 pct."


Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2015/eustoette-til-20-danske-transportprojekter .


M.v.h.
Niels

Avatar

EU-støtte til jernbane Frederikshavn havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2015, 16:41 (3205 dage siden) @ Niels Munch

Af beskrivelsen af det 20. projekt fremgår, at "Baneforbindelsen til havnen forbedres". Det drejer sig om Frederikshavn havn. Det projekt har jeg ikke hørt om tidligere. Nogen der ved, hvad det går ud på? (Har i skrivende stund ikke søgt på havnens hjemmeside).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

EU-støtte til jernbane Frederikshavn havn

af Børge R. Jensen @, 10/7 2015, 16:56 (3205 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg gør ikke, men linket til brochuren med oversigter over, hvad der gives penge til, er repareret. Der er flere projekter for DK og SE, så det er svært for mig at gennemskue, hvad der vedrører Frederikshavn Havn. Fx. ved jeg ikke, hvad "Speeding up harmonisation and covergence of the ATM" er. Det står på s. 38 i brochuren. ERTMS-2 er nævnt på en tidligere side.

Avatar

EU-støtte til jernbane Frederikshavn havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2015, 17:00 (3205 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har jeg kigget lidt på Frederikshavn havns hjemmeside. Jeg kan ikke finde tekst om "baneforbindelsen", men jeg gætter indtil videre på, at det er de baneforbindelser (brede stiplede linier), der er angivet øverst på side 9 her:

http://www.frederikshavnhavn.dk/download/folder_port_of_opportunities.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Frederikshavn havn

af Nordexpress, 10/7 2015, 17:02 (3205 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er da spændende, at så mange IT-trafikstyringsprojekter får støtte samt flere maritime projekter, hvor DFDS, Scandlines og HH skibe gøres "grønnere".

Oversigten (pdf-en) siger om Frederikshavn Havn:

Nordic Maritime Hub - Linking Northern Denmark to Core Network Corridors and Motorways
of the Sea

Projektet, som er en del af Frederikshavn Havns udvidelsesprojekt, har til formål at forbedre havnens infrastruktur for både bane og skib. Baneforbindelsen til havnen forbedres, og der etableres faciliteter til bunkering af flydende naturgas (LNG) og mobile landstrømsanlæg.

Projektet styrker de maritime links til Norge og Sverige, og vil kunne servicere de omkring 100.000 skibe, der hvert år passerer nær Frederikshavn Havn.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak