Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BDK spærrer Limfjordsbanen inde (Generelt)

af jaer, 14/7 2015, 16:21 (3208 dage siden)

I følge Limfjordsbanens hjemmeside, må man desværre aflyse kommende kørsler, da Banedanmark har spærret sporet til/fra remisen:
http://www.limfjordsbanen.dk/

Flinkt tiltag fra et firma, der skal fremme jernbanetransport.

/Jan

Avatar

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Gert, Aalborg, 14/7 2015, 16:36 (3208 dage siden) @ jaer

BaneDanmark må have nogle MEGET tungtvejende grunde til at gøre det promte.
Det er synd for Limfjordsbanen.

Det skal ikke undre mig, at BD ønsker at nedlægge sporet - lige som så mange andre stykker spor.

Gert

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Nomisdk ⌂, Galten, 14/7 2015, 17:14 (3208 dage siden) @ Gert

Det er bare så typisk Banedanmark denne type sager..

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Søren P, 14/7 2015, 18:19 (3208 dage siden) @ Nomisdk

Hvis nu BDK har overtaget et spor som ikke overholder en skid af gældende normer, ja så må det lukkes...! Men man kunne vel varsle dette.... Men Limfjordsbanen var vel bekendt med at BDK skulle overtage sporet, men sådan er der jo så meget.

Vh
Søren

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af jaer, 14/7 2015, 19:38 (3208 dage siden) @ Søren P

Hvis nu BDK har overtaget et spor som ikke overholder en skid af gældende normer, ja så må det lukkes...! Men man kunne vel varsle dette.... Men Limfjordsbanen var vel bekendt med at BDK skulle overtage sporet, men sådan er der jo så meget.

Vh
Søren

Og det har du så viden om?

/Jan

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Arne J., 14/7 2015, 19:42 (3208 dage siden) @ jaer

Godt skrevet, Jan.
Der er så mange fantaster og bedrevidende, at vi ikke kommer til at mangle politikere eller spindoktorer de næste par hundrede år. Kunne lidt pli ved tasterne bare hjælpe os, ville det være vidunderligt. Selvfølgelig et utopisk ønske. Så det.....

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Infrastrukturforvalteren, 14/7 2015, 18:24 (3208 dage siden) @ jaer

Nu skal en sag jo altid ses fra to sider. Vi kender ikke de nærmere omstændigheder i forbindelse med DSB's overdragelse af sporet til Banedanmark - endsige økonomien heri.

Der er sandsynligvis tale om et spor, som Banedanmark ikke har haft noget at gøre med siden bodelingen med DSB tilbage i 1990erne og som Banedanmark ikke har haft ansvaret for vedligeholdelsen af og som DSB sandsynligvis ikke kan dokumentere vedligeholdelsen af.

Nu overgår sporet til Banedanmark. Banedanmark skal stille sporet til rådighed for Limfjordsbanen - går jeg ud fra. Banedanmark har ansvaret for at sporet kan befares sikkert. Forestil jer det erstatningskrav Limfjordsbanen kan rejse mod Banedanmark, hvis sporet kollapser, det rullende materiel går på gulvet eller vælter rundt eller der kommer folk og passagerer til skade eller nogen bliver dræbt.

Jeg kan godt forstå, at Banedanmark vil have det spor undersøgt, inden man giver grønt lys til at køre på det! Skulle nogen argumentere for, at man da bare kan køre på sporet "i morgen", når man kunne køre på det "i går": Sådan er det jo med alle ikke-undersøgte spor - indtil det går galt.

Men naturligvis pokkers ærgerligt for Limfjordsbanen. Mon ikke man finder en pragmatisk løsning sammen med Banedanmark.

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af jaer, 14/7 2015, 19:37 (3208 dage siden) @ Infrastrukturforvalteren

I forbindelse med overdragelsen er sporet og dets tilstand dokumenteret, og intet skulle afvige fra gældende krav.

/Jan

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Peer Pedersen, 14/7 2015, 21:08 (3208 dage siden) @ jaer

Forhåbentlig får vi et svar fra Banedanmark der har modtaget denne mail.
Kørsel på torsdag mellem Aalborg og Brønderslev
den 16. juli og på søndag den 19. juli må vi desværre AFLYSE.
BaneDanmark har fra i morgen den 15 juli fået overdraget sporet til vores remise fra DSB. BaneDanmark har valgt at lukke sporet fra overtagelse. Vi har derfor ingen sporforbindelse til omverdenen. og er lukket inde. Vi arbejder på at finde en løsning..
Ovenstående meddelelse er at læse på Limfjordsbanen- Ålborg veteran togs hjemmeside.
Jeg har tilrettelagt min ferie efter at kunne køre med disse tog, kan i oplyse hvorfor min ferie nu bliver ødelagt, er der tekniske årsager til at lukke de nødvendige spor eller drejer det sig bare om manglende rettidig planlægning.
Hvis det er manglende planlægning er det så jer eller DSB der har skylden.

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Kloge Aage @, Horsens, 17/7 2015, 01:01 (3206 dage siden) @ Peer Pedersen

Nu er det jo ingen hemmelighed at DSB ikke har vedligeholdt deres spor og ikke har fået Trafikstyrelsens godkendelse som infrastrukturforvalter og derfor må afgive deres spor til Banedanmark. Ligemeget hvad er konsekvensen den samme sporene må lukkes, da de ikke overholder normerne. Man kan vel næppe bebrejde Banedanmark for dette ? Og man kan vel også spørge om det er statens opgave at betale for spor der udelukkende bruges af veterantogsklubber som vore ?

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af OnAir112 ⌂, 17/7 2015, 08:03 (3205 dage siden) @ Kloge Aage

Det kan jo diskuteres om sporene er dårligt vedligeholdt.
Mange steder er sporene i bedre stand end det som BDK har ansvaret for i dag.
Jeg synes, at det kunne være interessant at se BDK´s "rapport" , som tilsyneladende fortæller,
om sporene skal lukkes eller om det er en fast beslutning, at BDK lukker overtaget spor indtil der foreligger
en rapport?
Hvem skal betale for veteranbanernes spor?
Tjae, min mening er, at spor som kan og måske skal benyttes af andre operatører, bør vedligeholdes af staten (BDK), og veteranklubbernes egne spor naturligvis betales af klubberne.
Men det bør selvfølgelig være en fælles aftale, som forhandles årligt eller efter anden aftale.

DBK kan jo også have en vis interesse i, at en del spor er tilstede, når der "rodes" med andre spor.

--
OnAir112
Paul

Avatar

BDK lukker Limfjordsbanen ud igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/7 2015, 09:38 (3205 dage siden) @ OnAir112

Det fremgår af Facebook og www.limfjordsbanen.dk, at man kører igen fra og med 30. juli 2015.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Gæsten, 17/7 2015, 10:29 (3205 dage siden) @ OnAir112

Det kan jo diskuteres om sporene er dårligt vedligeholdt.


Og det bliver det så.
Men hvilken interesse skulle Banedanmark have i at lukke sporet, hvis det ikke havde været slidt ned til under normkravene?
Mon ikke det er DSB der som infrastrukturejer har glemt at udvise rettidig omhu?

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Bo Nielsen, Horsens, 17/7 2015, 11:01 (3205 dage siden) @ Gæsten

Banedanmark er vilde med at lukke spor, se bare alle de røde stoptavler over alt i landet. Hvis de kunne få lov var der nok endnu flere spor med røde stoptavler. Økonomi og spor hænger heller ikke altid sammen. Kender til flere stationer hvor man sætter nye stopper op med betonsveller m.m. nogle gange er det på spor der ikke engang kan kørers ud på mere bl.a. Thisted, Skive, Fasterholt. Sikkert flere stationer rundt omkring..

Helt hul i hovedet at man opsætter helt nye stoppere og anlægger 10-15 meter helt nyt spor med betonsveller, når det ikke engang skal bruges til noget. De penge kunne nok godt være brugt lidt mere fornuftigt andre steder.

Tror nogen gange at Trafikstyrelsen har for meget magt, der kunne godt trænges til en ordentlig oprydning i denne styrelse. Man har tit opfattelsen af at der bare sidder nogen bag et skrivebord, og skal finde på alle mulige tåbelige regler, og forsinke papirgangen til det passer dem at se på sagerne.

Selvfølgelig skal sikkerheden være i orden på jernbanerne m.m. Men somme tider må man tage sig til hovedet over de vanvittige påfund de finder på. I stedet for at tage ud i marken og se den virkelige verden som den er, og ikke kun bag et skrivebord.

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Gæsten, 17/7 2015, 12:08 (3205 dage siden) @ Bo Nielsen

Tror nogen gange at Trafikstyrelsen har for meget magt, der kunne godt trænges til en ordentlig oprydning i denne styrelse. Man har tit opfattelsen af at der bare sidder nogen bag et skrivebord, og skal finde på alle mulige tåbelige regler, og forsinke papirgangen til det passer dem at se på sagerne.


Korrekt, bortset fra,at man ikke skal tillægge nogen ond vilje. Det er mangel på viden. Det er nu engang sikrere at udstede et forbud end en tilladelse, hvis man ikke rigtig ved, hvad man har med at gøre.

Avatar

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af Ove Nygaard, 17/7 2015, 13:43 (3205 dage siden) @ Gæsten

> Korrekt, bortset fra,at man ikke skal tillægge nogen ond vilje. Det er mangel på viden. Det er nu engang sikrere at udstede et forbud end en tilladelse, hvis man ikke rigtig ved, hvad man har med at gøre.

Eller som en kendt, nu afdød "banemand på højt niveau", en gang sagde for mange år siden:

"Det er lettere at få tilgivelse end tilladelse".

Og her siger jeg så: Duk og væk:-D

Jo, næst efter kønsdriften, er jernbanedriften o. s. v. ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

BDK spærrer Limfjordsbanen inde

af gæsten, 19/7 2015, 23:59 (3203 dage siden) @ Ove Nygaard

"Det er lettere at få tilgivelse end tilladelse".

Sådan var det måske engang, men den holder ikke mere.

Avatar

Limfjordsbanen er for alvor spærret inde

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/11 2017, 19:57 (2352 dage siden) @ jaer

Det er ikke sjovt at være Limfjordsbanen. For nogle år siden blev sporskifterne, der mod nord via forbindelsessporet til den tidligere sporgruppe 80 på Aalborg station skabte forbindelse til omverdenen, aflåst med hængelås.

I dag blev en del af sporet og et sporskifte fjernet,

Jeg håber, at tingene snart lysner for Limfjordsbanen og at den nye sporforbindelse mod syd etableres hurtigst muligt, når "papirkrigen" med Trafik-mm-styrelsen er overstået.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Aalborg 16. november 2017. Til venstre ligger fortsat sporskifte 852, der mod venstre skaffede sporadgang til en enderampe. Hvor gummigeden (eller hvad sådan en fætter nu hedder) holder, lå for få timer siden sporskifte 854. Til højre ligger to sveller med osten fra sporskifte 854. Lidt bagved er en orangeklædt medarbejder ved at gå i gang med sporskifte 855. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

DSB MX1002

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak