Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Opgave

af Poul Erik Bjerre, 19/2 2011, 13:44 (4787 dage siden)

En lille opgave at hygge sig med lørdag aften.
Hvor er vi?
Jeg har desværre ikke nøjagtig dato, men kan nogenlunde gætte årstallet.
Desværre er billedet ikke af nogen særlig god kvalitet.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.[image]

Opgave

af UTJ, 19/2 2011, 14:00 (4787 dage siden) @ Jimmy

Nykøbing Mors.

Du overhalede, da jeg blev forstyrret af et telefonopkald.........men hvornår?

Opgave

af Poul Erik Bjerre, 19/2 2011, 14:08 (4787 dage siden) @ Jimmy

Ha - korrekt - det var sgu hurtigt.
Som sagt har jeg desværre ikke dato på billedet, men det må være taget engang midt i halvfjerdserne kort tid før nedlæggelsen i 1977.
M.v.h. Poul Erik.

jernbaneskinner

af Poul Erik Dalgaard @, 28/3 2014, 09:34 (3654 dage siden) @ Jimmy

Hvis man kunne gå lidt bagud af billedet ligger færgelejet der. Her kom MF Morsø eller DF Glyngøre i havn med jernbanevogne. På MF Morsø kunne der være 4 vogne og DF Glyngøre nok 6-7 vogne. Der var på Nykøbing Mors station kun ranger-areal, der strakte sig ca 1km. Bygningen til højre var godsekspeditionen. I tidernes morgen var det planen at føre jernbane over Mors til Thy,men jerbanenettet sluttede altså i Nykøbing Mors. Det var helt sikkert ikke nogen lukrativ forretning for DSB med overfarten Glyngøre-Nykøbing M. Det var derimod bilfærgeriet ved Pinen-Plagen.

Nykøbing M sporplaner + 2 fotos + brotegning

af h087 ⌂, køge, 28/3 2014, 10:03 (3654 dage siden) @ Poul Erik Dalgaard

:-)

sporplan er sidetrukket

Nykøbing M 1951
[image]

Nykøbing Mors 1972
[image]

Nykøbing M 1948
foto : Mors lokal arkiv
[image]

Nykøbing M ca 1970
foto : Mors lokal arkiv
[image]

Nykøbing M broen
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Opgave

af UTJ, 19/2 2011, 13:59 (4787 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Der er begyndelsen til en øbane, der aldrig blev. Stationsbygningen lå på havnen og det som lignede en station var ikke en station. Billedet er nok fra de sidste år inden en bro og generaldirektorat tog livet af den stille station.

Opgave

af Poul Erik Bjerre, 19/2 2011, 16:58 (4786 dage siden) @ Søndenfjords

Tak for tippet, "Søndenfjord". Jeg var ikke opmærksom på EVP's billede af samme motiv. Ja, så er der jo ikke noget at sige til, at det blev gættet så hurtigt. Undskyld, Erik, det var ikke for at gå dig "bedene".
Som bonus for hurtigt svar, får I her en stribe billeder, som jeg har taget samtidigt med det første (måske samme dag?). Et af billederne giver et hint m.h.t. dateringen - billederne er formentligt fra 1977. Jeg har dog udeladt nogle billeder, som ligner EVP's påfaldende meget (og dine er bedre, Erik:-) )
[image]
Remisen i Nykøbing samt ukendt Køf.[image].
Dette billede af en His(?) og en Hks er først og fremmest medtaget af hensyn til dateringen. Der er en påfaldende lighed mellem dette billede og billedet på s. 116 i Mogens Duus' bog om Sallingbanen. Mogens Duus' billede er taget den sidste driftsdag, 30. september 1977, så jeg går stærkt ud fra, at mit billede er taget kort tid forinden. Godt nok skete der ikke meget i den sidste tid med jernbanedrift i Nykøbing, men mon ikke man kan regne med, at der ikke har været ret lang tid mellem de 2 billeder?
[image]
Færgen Morsø i Nykøbing M.
[image]
Færgen Morsø i Nykøbing M.
[image]
Færgen Morsø i Nykøbing M.
[image]
Færgen Morsø og Nykøbing M station, som i dag er restaurant. Færgelejet er fyldt op, og der er parkeringsplads på stedet nu.
[image]
Viadukt i Nykøbing M fra den aldrig færdiggjorte jernbane på Mors. I dag går en af indfaldsvejene til Nykøbing igennem viadukten, så den kom dog i anvendelse omend ikke helt som planlagt.

Opgave

af Poul Erik Bjerre, 19/2 2011, 17:24 (4786 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

I får også lige lidt om baggrunden for min interesse for billederne fra Nykøbing M:
Om at være ”jernbanenørd” i et jernbane u-land.

I mange år har jeg (og min far, som er død for nyligt) været relativt alene om vores interesse for jernbaner – i model såvel som i virkeligheden. Vi kommer fra øen Mors midt i Limfjorden, som bl.a. er kendt for at have haft en af landets korteste jernbaner. Jeg gætter på, at den næst efter jernbanen på Ærø var DEN korteste. Den lå helt indenfor grænserne af byen Nykøbing Mors – og gik fra færgen til/fra Glyngøre (den nordligste by på Sallingbanen), og var vel max. en kilometer lang. Der havde selvfølgeligt være planer om langt mere – men det var altså hvad, det blev til. Dette kan der i øvrigt læses meget mere om i Mogens Duus’ fortræffelige bog om Sallingbanen. Mors har altid været et ”udkantsområde”, som det kaldes nu til dags – og ikke mindst i min fars tid, var jernbanen en af de vigtigste muligheder for at få forbindelse med omverdenen. Jeg tror, det især er derfor, vi har interesseret os så meget for jernbaner. Men som beskrevet ovenfor, var det meget begrænset, hvad man kunne få af jernbane oplevelser der. Man kunne som regel kun opleve en rangertraktor flytte nogle få godsvogne til og fra færgen (”Morsø”). Det var ifølge min tidligste hukommelse som regel en af Frichs traktorerne 72-85. Der stod dog ofte en reserve i den lille remise, som ofte var et af ”klædeskabene”. Senere kom køf’erne til. De største ”jernbaneoplevelser” i Nykøbing var som regel, når ”Morsø” var på værft. Så blev der naturligvis indsat en reservefærge. I de tidligste tider, som jeg kan huske, var dampfærgen ”Glyngøre” (tidligere ”Helsingborg” fra 1902), som jeg har oplevet enkelte gange i drift (og vistnok oven i købet sejlet med?). Normalt var den oplagt ved siden af færgelejet i Nykøbing. Den blev udrangeret i 1964. I øvrigt kan jeg også svagt huske isbryderen ”Valdemar” (ombygget fra DSB færgen ”Valdemar”), som også lå ved siden af færgelejet – enten i Nykøbing eller i Glyngøre. Den blev udrangeret i 1959, hvor jeg var 7 år gammel, så jeg var vist ikke helt bevidst om, hvilket klenodie, der her var tale om. Senere – da ”Glyngøre” var udrangeret – var afløseren som regel ”Dan” fra Helsingør-Helsingborg overfarten – og enkelte gange ”Svea” – for søren da en stor færge i Nykøbing! Ja, ja, i dag vil også den vist blive betragtet som en lilleput.
Det, at vi var alene om vores jernbaneinteresse, var nok lidt selvforskyldt. Som mange af jer nok har oplevet, kan man nemt blive betragtet som en særling, hvis man i så stor grad interesserer sig for jernbaner. Og – ikke mindst i jantelovens hjemland (Mors) – kan man nemt komme til at stå lidt udenfor. Men i øvrigt kendte vi ikke andre på Mors, som havde den interesse (ud over min farfar!).
Min far blev uddannet til lærer på et københavnsk seminarium og var således i 50’erne en flittig bruger af toget – netop i den tid, hvor der både var damp- og dieseldrift.
For mit vedkommende er det specielt den tid, hvor det var damplokomotiverne, der var den væsentligste trækkraft, der har interesse. Og det til trods for, at jeg kun ganske få gange selv har oplevet damplokomotiver i almindelig praktisk drift. Det skete dog, at vi besøgte Thybanen – og der kunne man i slutningen af 50-erne og starten af 60-erne være heldig at se en D-maskine tøffe af sted med et godstog.
Men alt vedrørende jernbaner har da interesse. Man må jo huske på, at en dag er Y-tog, IC-3, Øresundstog ikke længere ”hverdagskost” – og derfor sikkert interessant.
Så al ros til de flittige fotografer, som husker at få alt fotograferet, og som er villige til at offentliggøre billederne her på forum’et (selvom det nogle gange kan være lidt enerverende med endnu et ic-3 tog i en ny vinkel på en ny station). Men – naturligvis må vi huske på, at specielt os, der interesserer os for det ældre materiel, ofte ønsker os mange flere og gode billeder af de gamle lokomotiver og vogne – specielt fra den tid, da de var i aktiv drift – og ikke bare var museumsgenstande.
M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Opgave - Sundsøre

af Søndenfjords, 20/2 2011, 04:19 (4786 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Vi kommer fra øen Mors midt i Limfjorden, som bl.a. er kendt for at have haft en af landets korteste jernbaner. Jeg gætter på, at den næst efter jernbanen på Ærø var DEN korteste.

Den korteste danske jernbanestrækning, jeg kan komme i tanke om, er den ved Sundsøre. Den var på 250 meter og var forbundet med Hvalpsundbanen via Danmarks eneste privatbaneejede færge.
http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Hvalpsundbanen:Sunds%F8re

Opgave - Nykøbing M. (+ 4 fotos)

af Niels Munch, 22/2 2011, 06:28 (4784 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hej Poul Erik,

Tak for en frisk opgave, gode billeder og en fin beretning!

Med skam må jeg melde, at jeg kun få gange har været i Nykøbing M., og da i f.m. besøg i Thisted.

Så det er kun blevet til få billeder derfra, første gang i 1962 og grundet filmrationering kun dette ene af en vognkasse.

I 1981 var det færger, som var motiverne:

[image]
Færgelejet i Nykøbing M. med M/F MORSØ, 31.07.1981 (nm).

[image]
M/F PINEN og M/F MORSØ i Nykøbing M. 31.07.1981 (nm).

[image]
M/F PINEN i Nykøbing M. 31.07.1981 (nm).

[image]
M/F SALLINGSUND (ex M/F PLAGEN) i Nykøbing M. 31.07.1981 (nm).

Under færgenavnene har jeg lagt links, så interesserede her kan læse om færgernes skæbne.

Bedste hilsener
Niels

Opgave - Nykøbing M. (+ 4 fotos)

af Georg Schmidt, 24/4 2013, 14:56 (3992 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for henvisning i vedr. vognkassen i Nykøbing M, kvitterer med nogle billeder fra Nykøbing 1971.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Köf 287 var rangermaskine i Nykøbing Mors 1970-71.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Opgave - Nykøbing M. (+ 4 fotos)

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 28/3 2014, 10:20 (3654 dage siden) @ Niels Munch

[image]
M/F PINEN i Nykøbing M. 31.07.1981 (nm).

Niels

- Er det forkert at sammenligne PINEN med den tidl. Hundested-Rørvig færge SKANSEHAGE?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Opgave - Nykøbing M. (+ 4 fotos)

af Niels Munch, 28/3 2014, 11:30 (3654 dage siden) @ mhv_vsvt

[image]
M/F PINEN i Nykøbing M. 31.07.1981 (nm).

- Er det forkert at sammenligne PINEN med den tidl. Hundested-Rørvig færge SKANSEHAGE?

Det er vel aldrig forkert at sammenligne noget, for så kommer forskellene frem. F.eks. havde PINEN styrehuset på midten på en bro over dækket; SKANSEHAGE havde styrehuset i den ene side.

[image]
M/F SKANSEHAGE i Hundested Havn, 21.08.1983 (nm).

Billedet er fra mit indlæg om Nordsjællandske Færger.

M.v.h.
Niels

Opgave

af Kaare Maul, 19/2 2011, 17:55 (4786 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Lige en enkelt rettelse: Færgelejet i Nykøbing M. er ikke fyldt op. Der er nu plads til lystbåde og restauranten i den tidligere station har egen(ne) bådepladser til evt. sejlende gæster. Man er ikke i tvivl om, hvor færgelejet var. Selve broklappen med tilhørende galge er selvfølgelig væk, men det er helt tydeligt, hvor det var.
Mvh
Kaare Maul

Opgave

af Poul Erik Bjerre, 19/2 2011, 18:14 (4786 dage siden) @ Kaare Maul

Undskyld min dårlige hukommelse. Jeg er flyttet fra Mors for mange år siden - og kommer der sjældent nu til dags.
M.v.h. Poul Erik.

Opgave

af Kaare Maul, 19/2 2011, 18:23 (4786 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Det var bestemt ikke for at "korrekse". Restauranten i den tidligere station er på klassisk morsingmål døbt "Belle Epoque" -hvis jeg husker ret.

Mvh
Kaare

Opgave

af Poul Erik Bjerre, 19/2 2011, 19:17 (4786 dage siden) @ Kaare Maul

Ja, korrekt - og hvis man går ind på deres hjemmeside www.belleepoque.dk, er der faktisk et par billeder fra det tidligere færgeleje.

Avatar

Opgave

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 21/2 2011, 18:53 (4784 dage siden) @ Kaare Maul

Færgelejet i Nykøbing Mors som det så ud i 2010.

[image]
Nykøbing Mors 27. juni 2010. Færgelejet til venstre. Restaurant "Belle Epoque" til højre.

[image]
Nykøbing Mors 27. juni 2010.

[image]
Nykøbing Mors 27. juni 2010.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Opgave

af Georg Schmidt, 22/2 2011, 10:30 (4784 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hermed nogle billeder fra Nykøbing M fra februar 1977, kort før lukningen.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Opgave

af Søren Nygaard, 22/2 2011, 11:12 (4784 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Fine billeder.:-)

Ved du hvilken Köff der er bag godsvognene, og hvilket nummer har Hks-vognen??

Opgave

af Georg Schmidt, 22/2 2011, 15:25 (4784 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Søren
Hks-vognen er nr. 21 86 215 0 828-0, Köf traktoren kan jeg ikke klare, men det kan jo være 255 som Mogens Duus skriver om i bogen som den sidste. Som jeg ser det er nummeret på siden i DIN 1451 typografi. Hks vognen stod der også om sommeren (blev ophugget i Ny) nu sammen med en Hs ved øldepotet som hed 21 86 215 0 062-7 i øvrigt sammen med flere andre vogne. Der har da været en ganske pæn vognudveksling i Nykøbing.
[image]
[image]

Opgave

af Georg Schmidt, 22/2 2011, 18:31 (4783 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Søren

Jo da, Hs-vognen er selvfølgelig en 210'er, det var en fejlskrivning. Nu ved vi da hvordan påskrifterne på 255 så ud. Der har nok været en vis udveksling af Köf 'over vandet', men nogle kunne blive længe det samme sted. Jeg skal prøve med tiden om nummeret kan skaffes. Det var nu en hyggelig overfart, man skulle have taget nogle flere billeder af sceneriet, f.eks når Da-vognen skulle med over. Medsender et billede fra 14/3 1971 hvor tog 775 netop er ankommet til Gy. Togføreren står og spejder efter færgen, personvognen er CPS 3229 og Gklms-vognen til højre er en såkaldt G-post som skulle med færgen.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak