Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K74, regionaltogsreformen? (Generelt)

af gamle ole, 27/7 2015, 16:22 (3168 dage siden)

K74 var der hvor IC-trfikken kom på banen mht fjerntrafik/landsdelstrafik, men hvornå var det egentlig det var med (den sjællandske) regionaltrafik/regionaltog med styrevognsmateriel (BN mf)?

Ole

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 27/7 2015, 17:25 (3168 dage siden) @ gamle ole

Mener det må være omkring 73. De ny nærtrafik/regionalvogne kom jo fra 71.
Samtidig forsvandt jo de gamle togkategorier som P, I, og E, ol L lyntog overlevede kun i reduceret form (og i dag i form af "psedulyntig"- IC-lyn)
Iøvtigt mener jeg også at MO og Cl røg væk fra hovedbanerne omkring 73/74 og overlevede kun på Lille Nord.

Ole

K74, regionaltogsreformen?

af kiminfarum, 27/7 2015, 17:37 (3168 dage siden) @ gamle ole

Iøvtigt mener jeg også at MO og Cl røg væk fra hovedbanerne omkring 73/74 og overlevede kun på Lille Nord.


Jeg mener at huske at der også kørte MO'er på Hareskovbanen indtil den i 1977 blev omlagt til S-bane!

- Kim

K74, regionaltogsreformen?

af Lars Kongshøj, 27/7 2015, 18:24 (3168 dage siden) @ kiminfarum

Iøvtigt mener jeg også at MO og Cl røg væk fra hovedbanerne omkring 73/74 og overlevede kun på Lille Nord.

Jeg mener at huske at der også kørte MO'er på Hareskovbanen indtil den i 1977 blev omlagt til S-bane!

Kørte de ikke også på Fr.sundsbanen?

K74, regionaltogsreformen?

af Jørgen Pagh Jensen, 27/7 2015, 19:11 (3167 dage siden) @ gamle ole

26/5-1974 var dagen, hvor IC-tog i timedrift blev indført - og i hvert fald på Sjælland blev regionaltogenes timedrift indført den samme dag. Det skulle jo passe sammen. At Hareskovbanen kørte med Mo indtil 1977 og Lille Nord indtil 1984 er en anden sag. Jeg går ud fra, at dit spørgsmål gik på Bn-tog med styrevogne i regionaltrafikken. Bn og Bns-vogne var i drift nogle år før, men ikke i timedrift. (Kystbanen er så en historie for sig selv, men det har den jo altid været og er stadig.)

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 28/7 2015, 16:12 (3167 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja det er rigtigt at BN-materielet først blev indsat på Kystbanen. Og regionaaltogsdriften faldt så åbenbart sammen med Intercityintroduktionen i 74, hvorfor begreberne regional-og intercity tog stammer fra 74 (?)
Og det er rigtigt at MO også overlevede på Frederikssunda-Hareskovbanen i en kortere periode, men Lille Nord var den sidste.

Hilsen Ole

K74, regionaltogsreformen?

af Flemming Jakielski, Rødovre, 28/7 2015, 18:07 (3167 dage siden) @ gamle ole

Ja det er rigtigt at BN-materielet først blev indsat på Kystbanen. Og regionaaltogsdriften faldt så åbenbart sammen med Intercityintroduktionen i 74, hvorfor begreberne regional-og intercity tog stammer fra 74 (?)
Og det er rigtigt at MO også overlevede på Frederikssunda-Hareskovbanen i en kortere periode, men Lille Nord var den sidste.

Hilsen Ole

Bn materiellet startede for alvor på Kystbanen med sommerkøreplanen i juni 1973 og således også den principielle time drift på Sjælland med vendinger i Nivå og Helsingør.

V.H.
Flemming

K74, regionaltogsreformen?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 28/7 2015, 20:45 (3166 dage siden) @ Flemming Jakielski


Bn materiellet startede for alvor på Kystbanen med sommerkøreplanen i juni 1973 og således også den principielle time drift på Sjælland med vendinger i Nivå og Helsingør.

V.H.
Flemming

Hej Flemming og Ole.

Bn-vognene blev sat i drift på Kystbanen efterhånden som de blev leveret.

I juni 1973 kom der ny Kystbanekøreplan med halvtimesdrift og opdeling i Nivåtog og Helsingørtog,
alle tog får Bns-stammer, Helsingørtogene med An.

Ved overgang til K 74 forlænges Kystbanens Nivå-tog ud på Sjælland til Næstved/Slagelse og Holbæk/Kalundborg.

Det var godt man ikke tog skridtet fuldt ud i 1973 for så var det hele brudt sammen og ikke kun Kystbanen.

Fra pålidelig kilde forlyder det at ikke alle Bns-vogne var blevet prøvekørt og man på premieredagen måtte fjerne beskyttelsesplasten over instrumentpanelerne på nogle af vognene.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

K74, regionaltogsreformen?

af re20000, 28/7 2015, 22:18 (3166 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I juni 1973 kom der ny Kystbanekøreplan med halvtimesdrift og opdeling i Nivåtog og Helsingørtog,
alle tog får Bns-stammer, Helsingørtogene med An.

Ved overgang til K 74 forlænges Kystbanens Nivå-tog ud på Sjælland til Næstved/Slagelse og Holbæk/Kalundborg.

Det var godt man ikke tog skridtet fuldt ud i 1973 for så var det hele brudt sammen og ikke kun Kystbanen.

Så vidt jeg husker, var grunden til de mange problemer en meget optimistisk vurdering af behovet for vendetid i Nivå og at trækkraften, der allerede den gang havde et vedligeholdelsesefterslæb, pludselig fra at skulle køre "almindelige tog" skulle køre som S-tog: fuld gas og bremsen i - fuld gas og bremsen i, og det sled mere på dem end man havde forudset.

Nold

K74, regionaltogsreformen?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/7 2015, 14:34 (3166 dage siden) @ re20000

Så vidt jeg husker, var grunden til de mange problemer en meget optimistisk vurdering af behovet for vendetid i Nivå og at trækkraften, der allerede den gang havde et vedligeholdelsesefterslæb, pludselig fra at skulle køre "almindelige tog" skulle køre som S-tog: fuld gas og bremsen i - fuld gas og bremsen i, og det sled mere på dem end man havde forudset.

Nold

Hej Nold

I begyndelsen var ITC systemet også noget af et problem. Jeg har da kørt med Mo-ABhl-Cll-Mo reserven i juli 1973.

Der var jo ganske rigtigt kun 4 minutters vendetid i Nivå. Det ville være for lidt selv på en tunnelbane.
Man fandt efterhånden ud af at bygge en ekstra transversal, fra midtersporets nordlige del til det sydgående spor. Det muliggjorde 24 minutters vendetid. Det kostede selvfølgelig en stamme ekstra.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

K74, regionaltogsreformen?

af steenth, 28/7 2015, 18:08 (3167 dage siden) @ gamle ole

Mener det må være omkring 73. De ny nærtrafik/regionalvogne kom jo fra 71.
Samtidig forsvandt jo de gamle togkategorier som P, I, og E, ol L lyntog overlevede kun i reduceret form (og i dag i form af "psedulyntig"- IC-lyn)
Iøvtigt mener jeg også at MO og Cl røg væk fra hovedbanerne omkring 73/74 og overlevede kun på Lille Nord.

Min tidslinie er:
73: Kystbanetog med Bn starter
74: Intercitytog Nivå-tog forsætter til Roskilde - en gang i time Holbæk og hveranden til Kalundborg. En gang i time til Ringsted og derefter til enten Næstved og Slagelse...
Iflg Jernbanen skulle Mo kunne tages ud drift til K74 på Sjælland (med de nævnte undtagelser)
Det er vel lokaltog på hovedbanerne du mener. Men på Fyn forsatte lokaltog i nogle endnu og Mo forsatte der indtil MR kom.
79: Regionaltog i Jylland med MR-tog med timedrift - Langå-Struer, Vejle-Struer, Århus-Herning, Århus Nærbane, Fredericia - Odense-Svendborg, Fredericia -Tinglev-(Padborg-Flensborg/Sønderborg), Fredericia-Esbjerg - nogle gang køres med Intercity-tog istedet
82: Regiontog København-Nykøbing F og Lille Syd. Nivi-tog til Næstved ende nu i Slagelse, som får timedrift med regionaltog. Og også timedrift til Kalundborg.
I 83 afløses de sidste Mo af MR

1980'erne - selvstædig kystbanesystem Helsingør-Roskilde og "Nivå-tog" til Slagelse og Holbæk/Kalundborg udgår fra Østerport.

91 - Slagelse-tog forlænges til Korsør. (der er mange ændring i 1991 pga. ny IC-køreplan)

Listen kan udbygges...

Mvh
Steen

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 29/7 2015, 17:17 (3166 dage siden) @ steenth

Ja beskrivelsen er rigtig, men med en enkelt modifikation-hvis også omtalt i tråden. De første regionalvogne kom i 71 og kørte lokalt på Kystbanen, Kh-Nivå/Helsingør, og vist først fra 73 vest for Kh som nævnt.

hilsen Ole

K74, regionaltogsreformen?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/7 2015, 17:33 (3166 dage siden) @ gamle ole

Ja beskrivelsen er rigtig, men med en enkelt modifikation-hvis også omtalt i tråden. De første regionalvogne kom i 71 og kørte lokalt på Kystbanen, Kh-Nivå/Helsingør, og vist først fra 73 vest for Kh som nævnt.

hilsen Ole

Hej Ole og nej Ole!

der gik ikke lokal/regionaltog København H - Nivå før i den nye Kystbanekøreplan fra juni 1973 (med undtagelse af et enkelt morgentog som kørte tomt Rungsted Kyst til Nivå og udgik derfra ca 7.25).
og forlængelsen af regionaltogssystemet vestpå skete med K74.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 29/7 2015, 19:57 (3165 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Var også godt nok i tvivl om Nivå, indtil 73. Det var nok stadig (MO-tog med styrevogn fra og til Rungsted Kyst fra/til Klampeborg og KH og evt videre vestpå.

Ole

K74, regionaltogsreformen?

af Svend, 29/7 2015, 20:19 (3165 dage siden) @ gamle ole

Var også godt nok i tvivl om Nivå, indtil 73. Det var nok stadig (MO-tog med styrevogn fra og til Rungsted Kyst fra/til Klampeborg og KH og evt videre vestpå.

.
Der kørte "alt muligt" f eks et fredagstog som dette. Kan man kalde det et blandet tog?

[image]
Rungsted Kyst forår 1973 (eget foto)

Svend

K74, regionaltogsreformen?

af Jørgen Pagh Jensen, 29/7 2015, 21:19 (3165 dage siden) @ Svend

Jeg husker, at jeg i sommeren 1972 kørte i en Bn-vogn Nykøbing S - København. Men dit billede er interessant, er det OHJ-vogne på Kystbanen?? Var det et plantog med passagerer??

K74, regionaltogsreformen?

af John Poulsen, 29/7 2015, 21:44 (3165 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Om fredagen i somrene 1973-74 løb OHJs gennemgående vogne til Nykøbing Sj. om eftermiddagen først nordpå med i et lokaltog København-Rungsted, idet Kalundborgtoget - som de befordredes med til Holbæk - udgik fra Rungsted. Ikke fordi man i whisky-bæltet havde sommerhus i Odsherred, men af omløbstekniske grunde (kapacitet på Hovedbanen).
Du kan læse mere i "Gennemgående vogn til privatbanen", bane bøger 2001.
Mvh John Poulsen

K74, regionaltogsreformen?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 29/7 2015, 23:36 (3165 dage siden) @ gamle ole

Var også godt nok i tvivl om Nivå, indtil 73. Det var nok stadig (MO-tog med styrevogn fra og til Rungsted Kyst fra/til Klampeborg og KH og evt videre vestpå.

Ole

Hej Ole

Den problematik har vi da haft oppe og vende. Der var ikke lokale tog Rungsted Kyst-Klampenborg, kun helt til København og evt derudover fra overgangen til sommerkøreplan 1967 og frem til juni 1973.
jfr. http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=18720

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

K74, regionaltogsreformen?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/7 2015, 14:45 (3165 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I sidste halvdel af 1960-erne kørte en solo-MO i aftentimerne pendultrafik Klampenborg - Rungsted Kyst - Klampenborg (med stop naturligvis på mellemstationerne).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 30/7 2015, 16:39 (3165 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er rigtigt, og man så da også en BHS på denne.

Hilsen Ole

K74, regionaltogsreformen?

af Jørgen Pagh Jensen, 30/7 2015, 19:38 (3164 dage siden) @ gamle ole

Pendulfart Klampenborg-Rungsted Kyst i aftentimerne fandtes i køreplanen for 1966, men ikke i 1967 og frem. Det betød i øvrigt færre forbindelser til mellemstationerne, fra 1967 således 2 timer imellem tog til Springforbi, Skodsborg og Vedbæk om aftenen! Ikke underligt, at strandvejsbussen (Linie 188) havde kronede dage dengang! + linie 168 Klampenborg-Skodsborg 20 mins. drift om aftenen i tilslutning til S-togene. Til gengæld var togbilletterne dyrere end busbilletter! Bhs kan ikke have været med i pendultog Klampenborg-Rungsted Kyst, da Bhs først kom i 1968 - men de har vel været brugt i tog København-Rungsted Kyst.

K74, regionaltogsreformen?

af Svend, 30/7 2015, 22:15 (3164 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Pendulfart Klampenborg-Rungsted Kyst i aftentimerne fandtes i køreplanen for 1966, men ikke i 1967 og frem. Det betød i øvrigt færre forbindelser til mellemstationerne, fra 1967 således 2 timer imellem tog til Springforbi, Skodsborg og Vedbæk om aftenen! Ikke underligt, at strandvejsbussen (Linie 188) havde kronede dage dengang! + linie 168 Klampenborg-Skodsborg 20 mins. drift om aftenen i tilslutning til S-togene. Til gengæld var togbilletterne dyrere end busbilletter! Bhs kan ikke have været med i pendultog Klampenborg-Rungsted Kyst, da Bhs først kom i 1968 - men de har vel været brugt i tog København-Rungsted Kyst.

Dilemmaet var, at enten - og det gjaldt også i dagtimerne - kunne man få timedrift Klampenborg-Rungsted Kyst-Klampenborg (med skifte til S-tog) eller man kunne få direkte tog til København hver anden time. Begge løsninger blev afprøvet.

K74, regionaltogsreformen?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/7 2015, 20:28 (3164 dage siden) @ gamle ole

Til gamle ole!

Sludder og vrøvl. Jeg skrev udtrykkelig solo MO. Jeg afløste i Vedbæk i en l en længere periode, og så den hver gang jeg havde aftenvagt, så jeg ved hvad jeg skriver om. Så stop dit sludder.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 31/7 2015, 13:50 (3164 dage siden) @ Holger Sørensen

Ok. Men fænomenet har oprådt så i en anden periode. Har selv kørt med noget sådant, MO plus BHS omkring 70 plus/minus fra Klampenborg til Rungsted Kyst.

Hilsen Ole

K74, regionaltogsreformen?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/7 2015, 21:30 (3164 dage siden) @ gamle ole

Hej gamle Ole
Du er godt nok en person der ikke lige bøjer sig for fakta.

"Hvis det er fakta så benægter jeg fakta", fristes man til at sige - men jeg kan desværre ikke huske hvem der er ophavsmand til udtrykket - så det må gerne stå for dig.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

K74, regionaltogsreformen?

af p0, 30/7 2015, 22:05 (3164 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej gamle Ole
Du er godt nok en person der ikke lige bøjer sig for fakta.

"Hvis det er fakta så benægter jeg fakta", fristes man til at sige - men jeg kan desværre ikke huske hvem der er ophavsmand til udtrykket - så det må gerne stå for dig.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Citatet fundet på Wikipedia:
Hvis det er Fakta, saa benægter a Fakta, citat af folketingsmedlem Søren Kjær (1827-1893) i en debat i 19. århundrede.

K74, regionaltogsreformen?

af gamle ole, 31/7 2015, 13:52 (3164 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Vist nok en gammel Venstre folketingsmand i før krigen, så vidt jeg husker:-)

hilsen Ole

K74, regionaltogsreformen?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 14:06 (3164 dage siden) @ gamle ole

Vist nok en gammel Venstre folketingsmand i før krigen, så vidt jeg husker:-)

"Citat af folketingsmedlem Søren Kjær (1827-1893) i en debat i 19. århundrede" så jo, det er før de fleste krige, dog næppe før 1848.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

K74, regionaltogsreformen?

af Svend, 30/7 2015, 22:11 (3164 dage siden) @ Holger Sørensen

I sidste halvdel af 1960-erne kørte en solo-MO i aftentimerne pendultrafik Klampenborg - Rungsted Kyst - Klampenborg (med stop naturligvis på mellemstationerne).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Endda en 500-vogn med koksfyr. Den har jeg kørt med mange gange :-)

K74, regionaltogsreformen?

af Svend, 29/7 2015, 18:46 (3165 dage siden) @ gamle ole

Ja beskrivelsen er rigtig, men med en enkelt modifikation-hvis også omtalt i tråden. De første regionalvogne kom i 71 og kørte lokalt på Kystbanen, Kh-Nivå/Helsingør, og vist først fra 73 vest for Kh som nævnt.

Det er godt at du tilføjer det lille "vist", for Bn-vognene blev anvendt på hele Sjælland, Falster og Lolland fra 1971. Det var jo fine vogne som bl.a. også kunne anvendes som lokale vogne i de internationale eksprestog.
CL-vognene fortsat i brug på Kystbanen (og øvrige Sjælland) frem til 1973.

K74, regionaltogsreformen?

af steenth, 30/7 2015, 23:25 (3164 dage siden) @ gamle ole

Ja beskrivelsen er rigtig, men med en enkelt modifikation-hvis også omtalt i tråden. De første regionalvogne kom i 71 og kørte lokalt på Kystbanen, Kh-Nivå/Helsingør, og vist først fra 73 vest for Kh som nævnt.

Jeg har lettere ved at håndtere køreplanerne, da de er mere tilgængelige. Så jeg starter der. Og overgangen er også svært at dokumenter, når man ikke selv har oplevet det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak