Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens (Generelt)

af Fysikeren, 30/7 2015, 13:34 (3164 dage siden)

Som bekendt er det op over at banen mellem Vamdrup og Vojens har dobbeltspor. Man besluttede at anlægge banens signalanlæg med færrest mulige ændringer i forhold til før, hvilket man også så mellem Lejre og Vipperød.

Derfor undrer følgende mig: Man har bibeholdt de to mellemstationer med signaler for begge spor, men man dropper de mellemliggende AM-signaler fra før udbygningen. Dermed har banen mellem Vamdrup og Vojens reelt fem blokke, heraf to relativt lange, mens der mellem Vojens og Rødekro er syv blokke af ca. samme længde. De to banelængder er tilsvarende også ca. lige lande. Nogen der kan forklare årsagen til, at de to sæt AM-signaler droppes?

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af MY1146, 30/7 2015, 17:09 (3164 dage siden) @ Fysikeren

Umiddelbart vil jeg mene, at årsagen til det, er at der ikke er trafik nok til at sætte AM-signaler op. Oveni det, så er strækningshastigheden 160km/t. Det er nok for dyrt at udbygge med AM-signaler, nu hvor ERTMS snart skal ind i billedet også.

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 30/7 2015, 17:27 (3164 dage siden) @ Fysikeren

Som bekendt er det op over at banen mellem Vamdrup og Vojens har dobbeltspor.


Nej, vekselspor. :-)

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 31/7 2015, 13:43 (3163 dage siden) @ Krabsen

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?

Hvornår er det på sin plads at skelne mellem en station og et trinbræt - eller sige "station" om begge dele? Hvornår er det på sin plads at skelne mellem et lokomotiv og et togsæt - eller sige "tog" om det hele?

Det handler om det sproglige og faglige niveau for samtalen.

Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om. :-)

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 14:01 (3163 dage siden) @ Jens V

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?

Hvornår er det på sin plads at skelne mellem en station og et trinbræt - eller sige "station" om begge dele? Hvornår er det på sin plads at skelne mellem et lokomotiv og et togsæt - eller sige "tog" om det hele?

Det handler om det sproglige og faglige niveau for samtalen.

Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om. :-)

Selvom man taler fagsprog, kan der godt være forskel på vinklen. Anlægsteknisk vil de fleste nok kalde det dobbeltspor, og mange med ren anlægsteknisk baggrund vil næppe ane hvad vekselspor er. Men sikringsteknisk er det bestemt ikke ligegyldigt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af steenth, 31/7 2015, 14:03 (3163 dage siden) @ Jens V

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?

Man bygger dobbeltspor, mens vel vekselspor er en driftsform på dobbeltspor... eller er er rod i terminologien? Eller kunne det være en sprogfejl blandt fagfolk at kun bruge betegnelsen "dobbeltspor", hvor der er ikke er vekselspor. For folk uden for jernbanesektionen vil ikke kunne gennemskue det.

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 31/7 2015, 14:20 (3163 dage siden) @ steenth

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?


Man bygger dobbeltspor, mens vel vekselspor er en driftsform på dobbeltspor... eller er er rod i terminologien? Eller kunne det være en sprogfejl blandt fagfolk at kun bruge betegnelsen "dobbeltspor", hvor der er ikke er vekselspor. For folk uden for jernbanesektionen vil ikke kunne gennemskue det.


Helt på et rene med, at man i medierne og andre steder skal kalde det dobbeltspor. Man bygger jo også "en station" i Langeskov på Fyn. :-)

Men hvis vi her i gruppen skal snakke om AM-signaler og den dermed forbundne kapacitet, inddeling i blokafsnit og banestykker m.v., så mener jeg, at det er nødvendigt, at man gør sig klart, at det er to vekselspor. Om man så bare skal kalde det en driftsform er for mig ligegyldigt - men en skelnen mellem dobbeltspor og vekselspor er ikke - i netop denne sammenhæng - ligegyldig.

I SR § 2 står det således:

1.2.1. Sporbenævnelser
1.2.1.1. Enkeltspor
Banestykke med ét hovedspor benævnes strækning med enkeltspor.
1.2.1.2. Dobbeltspor
Banestykke med to parallelle hovedspor, hvorpå der normalt køres
på højre spor i køreretningen, benævnes strækning med
dobbeltspor.
På en dobbeltsporet strækning benævnes de enkelte spor som højre
henholdsvis venstre spor med angivelse af, for hvilken køreretning
det pågældende spor er højre henholdsvis venstre spor.
1.2.1.3. Vekselspor
Banestykke med to eller flere parallelle hovedspor, som har valgfri
sporbenyttelse og køreretning, benævnes strækning med
vekselspor.

- men nu er vi nok liiiige ved at blive OT i forhold til overskriften på tråden. :-)

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 14:29 (3163 dage siden) @ Jens V

- men nu er vi nok liiiige ved at blive OT i forhold til overskriften på tråden. :-)

Næh, for det har betydning for placering og antal af evt. AM-signaler på strækningen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af esni, Frederikssund, 31/7 2015, 22:11 (3163 dage siden) @ Jens V

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?


Man bygger dobbeltspor, mens vel vekselspor er en driftsform på dobbeltspor... eller er er rod i terminologien? Eller kunne det være en sprogfejl blandt fagfolk at kun bruge betegnelsen "dobbeltspor", hvor der er ikke er vekselspor. For folk uden for jernbanesektionen vil ikke kunne gennemskue det.


Helt på et rene med, at man i medierne og andre steder skal kalde det dobbeltspor. Man bygger jo også "en station" i Langeskov på Fyn. :-)

Men hvis vi her i gruppen skal snakke om AM-signaler og den dermed forbundne kapacitet, inddeling i blokafsnit og banestykker m.v., så mener jeg, at det er nødvendigt, at man gør sig klart, at det er to vekselspor. Om man så bare skal kalde det en driftsform er for mig ligegyldigt - men en skelnen mellem dobbeltspor og vekselspor er ikke - i netop denne sammenhæng - ligegyldig.

I SR § 2 står det således:

1.2.1. Sporbenævnelser
1.2.1.1. Enkeltspor
Banestykke med ét hovedspor benævnes strækning med enkeltspor.
1.2.1.2. Dobbeltspor
Banestykke med to parallelle hovedspor, hvorpå der normalt køres
på højre spor i køreretningen, benævnes strækning med
dobbeltspor.
På en dobbeltsporet strækning benævnes de enkelte spor som højre
henholdsvis venstre spor med angivelse af, for hvilken køreretning
det pågældende spor er højre henholdsvis venstre spor.
1.2.1.3. Vekselspor
Banestykke med to eller flere parallelle hovedspor, som har valgfri
sporbenyttelse og køreretning, benævnes strækning med
vekselspor.

- men nu er vi nok liiiige ved at blive OT i forhold til overskriften på tråden. :-)

Og Dobbeltspor kan evt. være forsynet med signaler for kørsel på venstre spor.

Har der været en periode, hvor man samtidigt har forsynet en dobbletspor-strækning med venstresporssignaler og ombygget en anden strækning fra dobbeltspor til vekselspor?

Eller afløste den mere fleksible vekselspor-løsning venstresporsløsningingen?

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 22:49 (3163 dage siden) @ esni

Eller afløste den mere fleksible vekselspor-løsning venstresporsløsningingen?

Det kan man sige.

De oprindelige dobbeltsporsanlæg havde kun signaler for kørsel ad højre spor. Senere udbyggede man nogle strækninger med en "billig-løsning" for signalgivning ad venstre spor, men hastigheden var begrænset til 80 km/t på strækningen og 40 km/t ind og ud af stationerne pga. venstresporssignalernes begrænsede synlighed og den manglende hastighedssignalering.

Endnu senere tog man skridtet fuldt ud og etablerede signalgivning for vekselspor som to enkeltspor (eller fire enkeltspor for Høje Tåstrup-Roskilde). Det forekommer mig i øvrigt at sidstnævnte strækning var en af de første med vekselsporsanlæg. Løsningen er relativt dyr sammenlignet med de tidligere løsninger, men også mere fleksibel.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Poul Andersen, 31/7 2015, 22:57 (3163 dage siden) @ Erik Olsen

Eller afløste den mere fleksible vekselspor-løsning venstresporsløsningingen?


Det kan man sige.

De oprindelige dobbeltsporsanlæg havde kun signaler for kørsel ad højre spor. Senere udbyggede man nogle strækninger med en "billig-løsning" for signalgivning ad venstre spor, men hastigheden var begrænset til 80 km/t på strækningen og 40 km/t ind og ud af stationerne pga. venstresporssignalernes begrænsede synlighed og den manglende hastighedssignalering.

Endnu senere tog man skridtet fuldt ud og etablerede signalgivning for vekselspor som to enkeltspor (eller fire enkeltspor for Høje Tåstrup-Roskilde). Det forekommer mig i øvrigt at sidstnævnte strækning var en af de første med vekselsporsanlæg. Løsningen er relativt dyr sammenlignet med de tidligere løsninger, men også mere fleksibel.

Hastigheden på venstre spor på strækninger uden togkontrolanlæg er 70 km/t. - med togkontrolanlæg 120 km/t.

Mvh.
Poul.

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 23:00 (3163 dage siden) @ Poul Andersen

Hastigheden på venstre spor på strækninger uden togkontrolanlæg er 70 km/t. - med togkontrolanlæg 120 km/t.

Jeg tænkte på den oprindelige løsning inden ATC blev ibrugtaget, beklager min udeladelse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Forkert brug af fagudtryk (Var: ... mellem Vamdrup og Vojens

af Rask Ingemann Lambertsen, 16/8 2015, 17:04 (3147 dage siden) @ steenth

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?


Man bygger dobbeltspor, mens vel vekselspor er en driftsform på dobbeltspor... eller er er rod i terminologien? Eller kunne det være en sprogfejl blandt fagfolk at kun bruge betegnelsen "dobbeltspor", hvor der er ikke er vekselspor.

Der er ikke rod i terminologien, men nogle pressemedarbejdere hos Banedanmark bruger nogle fagudtryk, de ikke forstår betydningen af, og kommer derfor til at bruge dem forkert. Der er ikke noget som helst dobbelt ved de to spor, der nu løber mellem Vamdrup og Vojens. De er helt uafhængige.

For folk uden for jernbanesektionen vil ikke kunne gennemskue det.

Overfor folk uden for jernbanesektionen bør projektet omtales som en udbygning fra et spor til to spor. Det er ikke alene korrekt men også både kortere og nemmere at skrive og udtale.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Avatar

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/7 2015, 15:06 (3163 dage siden) @ Jens V

Eller som Banedanmark skriver - også ofte synlig her på sitet:

'Sidste etape af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens'

Så kan man vel ikke fortænke andre i at bruge samme begreb..


Du har selvfølgelig delvist ret - men det er lidt svært: For hvornår skal man skelne mellem "fagsprog" og "dagligsprog"?

Hvornår er det på sin plads at skelne mellem en station og et trinbræt - eller sige "station" om begge dele? Hvornår er det på sin plads at skelne mellem et lokomotiv og et togsæt - eller sige "tog" om det hele?

Det handler om det sproglige og faglige niveau for samtalen.

Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om. :-)


Og skal man være lidt pedantisk og bruge tidligere anlægsarbejder som reference, vil man kunne argumentere for, at det man bygger i Sønderjylland ikke er et dobbeltspor; man "forsyner strækningen med et 2. spor". Det er i hvert fald det udtryk, som man konsekvent - MEGET konsekvent - benyttede tidligere.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 15:24 (3163 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

man "forsyner strækningen med et 2. spor".

Ja, når det første spor fandtes i forvejen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

To mellem Vamdrup og Vojens

af Tonny Andersen, 31/7 2015, 17:57 (3163 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg kan bekræfte, at der i flere år har ligget et spor, for det kører jeg ofte på. Jeg kan også bekræfte, at da jeg forleden stod på broen ved Sommersted og så ned, da lå der to spor ved siden af hinanden. Jeg glæder mig også til næste gang jeg skal køre på strækningen. Jeg formoder, at jeg kommer til at køre sydpå i det ene spor, og nordpå i det andet spor. Om det så er det ene eller det andet spor jeg kører nordpå til den tid, det tænker jeg nok ikke så meget over, men jeg vil kunne sidde i toget og sige til mig selv. Hvor er det dog dejligt, at de udvidede den enkeltsporede strækning til en dobbeltsporet strækning.
Nu er det bedst jeg stopper inden debatten bliver helt afsporet.

To mellem Vamdrup og Vojens

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 18:31 (3163 dage siden) @ Tonny Andersen

Om det så er det ene eller det andet spor jeg kører nordpå til den tid, det tænker jeg nok ikke så meget over

Man kan da håbe at nogen gør, ellers får vi det amerikanerne kalder et "cornfield meet".

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af steenth, 1/8 2015, 11:44 (3162 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og i en tråd, der tager udgangspunkt i noget så specifikt ssom AM-signaler - og dermed også kapacitet - synes jeg, at det er på sin plads at skelne mellem dobbeltspor og to vekselspor. Det har trods alt en betydning i netop den sammenhæng ... ikke så meget for AM-signalerne isoleret set, men for kapaciteten, hvilket inddelingen i blokafsnit jo i sidste ende handler om. :-)


Og skal man være lidt pedantisk og bruge tidligere anlægsarbejder som reference, vil man kunne argumentere for, at det man bygger i Sønderjylland ikke er et dobbeltspor; man "forsyner strækningen med et 2. spor". Det er i hvert fald det udtryk, som man konsekvent - MEGET konsekvent - benyttede tidligere.

Tja. Imellem Vamdrup og Vojens bytter man side undervejes - hvad er så 2. spor... for hver spor er er del af nye og gammel spor. Jeg synes stadig af den faglige definition dobbeltspor i SR ikke specielt godt, når dobbeltspor i hos folk i almindelighed har bredere betydning. Derudover kan dobbeltspor også bruges overført betydning, hvor man prøver at løse et problem på 2 forskellige måder (spor) eller en for en skole med 2 spor... Ellers fra den danske ordbog: " samtidig udvikling i to forskellige, evt. modstridende retninger"

Mvh
Steen

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Gæst, 2/8 2015, 09:29 (3161 dage siden) @ steenth

Du skriver
"Jeg synes stadig af den faglige definition dobbeltspor i SR ikke specielt godt, når dobbeltspor i hos folk i almindelighed har bredere betydning."

Folk i almindelighed kender heller ikke forskellen på en togfører og en lokomotivfører, men det er vel ikke sådan, at man skal ændre begreberne blot fordi ikke-kyndige blander tingene sammen eller ikke forstår sammenhænge og forskelle?

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af steenth, 2/8 2015, 10:10 (3161 dage siden) @ Gæst

Du skriver
"Jeg synes stadig af den faglige definition dobbeltspor i SR ikke specielt godt, når dobbeltspor i hos folk i almindelighed har bredere betydning."

Folk i almindelighed kender heller ikke forskellen på en togfører og en vekselspor, men det er vel ikke sådan, at man skal ændre begreberne blot fordi ikke-kyndige blander tingene sammen eller ikke forstår sammenhænge og forskelle?

Jeg synes der er meget stor forskel. Togfører/vekselspor kan godt fortælle andre hvad er forskellen. Forskellen imellem vekselspor og dobbeltspor er det kun nogle regler i SR. Hvad gør man i andre lande. I Sverige er stor set alle strækninger med 2 spor vekselspor.. har man en specielt term der? Tyskland hvad gør man der?

Ellers kunne man rydde op i betegnelsen, når den gamle SR bliver afviklet med indførelsen af nye signalsystem, hvor der er et nyt regelsæt. Da bliver der vekselspor alle steder med mere end et spor.

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/8 2015, 10:22 (3161 dage siden) @ steenth


Ellers kunne man rydde op i betegnelsen, når den gamle SR bliver afviklet med indførelsen af nye signalsystem, hvor der er et nyt regelsæt. Da bliver der vekselspor alle steder med mere end et spor.

Hej steenth

skal vi så ikke bare afvente det nye SR? (som sikkert kommer til at hedde noget andet)?:-)

Det er ikke alle svenske dobbeltspor der er vekselspor, men alle de nyanlagte er.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 2/8 2015, 10:33 (3161 dage siden) @ Lars Møller Jensen

skal vi så ikke bare afvente det nye SR? (som sikkert kommer til at hedde noget andet)?


OR, efter det foreliggende. :-)

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Ulf Pålsson @, 4/8 2015, 22:38 (3159 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er ikke alle svenske dobbeltspor der er vekselspor, men alle de nyanlagte er.

Jo! Alla svenska banor med dubbelspår (= två spår på linjen, dvs. på fri bane) har automatisk linjeblockering med likvärdig och dubbelriktad signalering på bägge spåren, alltså motsvarande det danska vekselspor. Sedan 1981 har det varit så på f.d. Statens järnvägar (nu Trafikverkets järnvägsnät). Denna typ av "modern" signalering på dubbelspår började SJ bygga i början av 1950-talet.

På den smalspåriga Roslagsbanan (ägs av Stockholms läns landsting) infördes dock likvärdig dubbelriktad signalering på båda spåren på dubbelspår först 1996. Fram till 1996 fanns det där automatisk linjeblockering bara på vänsterspår (den normala trafikriktningen), jfr Snekkersten - Helsingør. Den typen av linjeblockering hade försvunnit från SJ redan på 1940-talet. Från början av 1930-talet till 1948 byggde SJ linjeblockering på dubbelspår med förenklad signalering (med dvärgsignaler) på högerspår (motspår), ungefär som det nu är på de flesta dobbeltspor i Danmark, men den sista sträckan med sådan utrustning fick alltså nya signaler 1981.
/up

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af Niels Bak, 5/8 2015, 18:07 (3158 dage siden) @ Ulf Pålsson

Det er ikke alle svenske dobbeltspor der er vekselspor, men alle de nyanlagte er.


Jo! Alla svenska banor med dubbelspår (= två spår på linjen, dvs. på fri bane) har automatisk linjeblockering med likvärdig och dubbelriktad signalering på bägge spåren, alltså motsvarande det danska vekselspor. Sedan 1981 har det varit så på f.d. Statens järnvägar (nu Trafikverkets järnvägsnät). Denna typ av "modern" signalering på dubbelspår började SJ bygga i början av 1950-talet.

På den smalspåriga Roslagsbanan (ägs av Stockholms läns landsting) infördes dock likvärdig dubbelriktad signalering på båda spåren på dubbelspår först 1996. Fram till 1996 fanns det där automatisk linjeblockering bara på vänsterspår (den normala trafikriktningen), jfr Snekkersten - Helsingør. Den typen av linjeblockering hade försvunnit från SJ redan på 1940-talet. Från början av 1930-talet till 1948 byggde SJ linjeblockering på dubbelspår med förenklad signalering (med dvärgsignaler) på högerspår (motspår), ungefär som det nu är på de flesta dobbeltspor i Danmark, men den sista sträckan med sådan utrustning fick alltså nya signaler 1981.
/up

Det er jo et helt katalog over hvor langt bagud jernbanen har været her i landet...

2. spor mellem Vamdrup og Vojens

af steenth, 6/8 2015, 00:07 (3158 dage siden) @ Niels Bak

På den smalspåriga Roslagsbanan (ägs av Stockholms läns landsting) infördes dock likvärdig dubbelriktad signalering på båda spåren på dubbelspår först 1996. Fram till 1996 fanns det där automatisk linjeblockering bara på vänsterspår (den normala trafikriktningen), jfr Snekkersten - Helsingør. Den typen av linjeblockering hade försvunnit från SJ redan på 1940-talet. Från början av 1930-talet till 1948 byggde SJ linjeblockering på dubbelspår med förenklad signalering (med dvärgsignaler) på högerspår (motspår), ungefär som det nu är på de flesta dobbeltspor i Danmark, men den sista sträckan med sådan utrustning fick alltså nya signaler 1981.
/up


Det er jo et helt katalog over hvor langt bagud jernbanen har været her i landet...

Jeg synes også det er en interessante oplysinger Ulf kommer med. Vi fik venstresporssignaler efter at svenskerne var holdt op med det.... men nu hoppe vi foran de fleste (vel alle) andre jernbaneforvaltninger, når vi skrifter til nyt signalsystem og ERTMS.

2. spor (Vm-Oj) - signaler i Sverige og ERTMS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/8 2015, 10:55 (3157 dage siden) @ steenth


Det er jo et helt katalog over hvor langt bagud jernbanen har været her i landet...


Jeg synes også det er en interessante oplysinger Ulf kommer med. Vi fik venstresporssignaler efter at svenskerne var holdt op med det.... men nu hoppe vi foran de fleste (vel alle) andre jernbaneforvaltninger, når vi skrifter til nyt signalsystem og ERTMS.

Hej
Og jeg som gik og troede jeg havde lidt check på svenske signaler - og så kom det helt bagpå mig at SJ havde ændret så hurtigt og jeg tænkte som Niels Bak, at man havde taget et stort spring frem i Sverige.
Nu er man ved at tage et kvantespring frem i Danmark. Men jeg bor i nærheden af en nyanlagt svensk jernbane bygget til 250 km/h. Den har kørt med ERTMS siden starten i 2010, det har dog ikke været uden børnesygdomme!
Så nu bliver det spændende at se hvordan det går når det rulles ud i Danmark.
Om den nævnte bane findes der lidt facts her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Botniabanan

[image]

Stöcksjö "station" lige syd for Umeå 13.september 2014.

Her noget der kom ad Bothiniabanen og nu er på vej ind til Umeå Östra det har netop forladt Gimonäs 23.juli 2015.

[image]


Med venlig hilsen

Lars Møller Jensen

och ett tack till Ulf Pålsson för infrmationen.

2. spor (Vm-Oj) - signaler i Sverige og ERTMS

af steenth, 6/8 2015, 13:13 (3157 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og jeg som gik og troede jeg havde lidt check på svenske signaler - og så kom det helt bagpå mig at SJ havde ændret så hurtigt og jeg tænkte som Niels Bak, at man havde taget et stort spring frem i Sverige.

Jeg synes også have læse, at vekselspor var standard på dobbeltspor i Sverige..

Nu er man ved at tage et kvantespring frem i Danmark. Men jeg bor i nærheden af en nyanlagt svensk jernbane bygget til 250 km/h. Den har kørt med ERTMS siden starten i 2010, det har dog ikke været uden børnesygdomme!
Så nu bliver det spændende at se hvordan det går når det rulles ud i Danmark.

Banedanmark har lagt deres tidsplan efter at ERTMS baseline 3 er klar til brugt, så man undgå de problemer med styring af versioner, som svenskerne er løbet ind i. Banedanmark haft en del ideer hvad der mangler i den, så det blev krav at bestemte udvidelser skulle med. Men det ligner, at de udvidelser, som Banedanmarks ønsker, kommer med i baseline 3 MR2, som kommer senere i år.

och ett tack till Ulf Pålsson för infrmationen.

Jep!

2. spor (Vm-Oj) - signaler i Sverige og ERTMS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 6/8 2015, 15:35 (3157 dage siden) @ steenth

Og jeg som gik og troede jeg havde lidt check på svenske signaler - og så kom det helt bagpå mig at SJ havde ændret så hurtigt og jeg tænkte som Niels Bak, at man havde taget et stort spring frem i Sverige.


Jeg synes også have læse, at vekselspor var standard på dobbeltspor i Sverige..

Ja og det på et tidligt tidspunkt, færdigombygget 1981 iflg. Ulf Pålsson (hvilket jeg burde have vidst:-( )

Nu er man ved at tage et kvantespring frem i Danmark. Men jeg bor i nærheden af en nyanlagt svensk jernbane bygget til 250 km/h. Den har kørt med ERTMS siden starten i 2010, det har dog ikke været uden børnesygdomme!
Så nu bliver det spændende at se hvordan det går når det rulles ud i Danmark.


Banedanmark har lagt deres tidsplan efter at ERTMS baseline 3 er klar til brugt, så man undgå de problemer med styring af versioner, som svenskerne er løbet ind i. Banedanmark haft en del ideer hvad der mangler i den, så det blev krav at bestemte udvidelser skulle med. Men det ligner, at de udvidelser, som Banedanmarks ønsker, kommer med i baseline 3 MR2, som kommer senere i år.

Et af problemerne var mødet mellem den nye teknik og nogle relæer som kom til at stå og vibrere. Strømmen blev så brudt nogle milisekunder og systemet gik ned fordi man ikke havde kontinuerlig kontakt.
De var svære at finde, kunne ligge langt væk og det var ikke så ligetil at få en hurtig løsning på hverken teknisk, dokumentations- eller godkendelsesmæssigt.
At ydermere gifte ATC2 med ERTMS giver nogle ægteskabelige gnidninger!;-)

Det største problem er at det koster multum at bygge lok om og at problemerne med ERTMS afholdt Green Cargo fra at bruge den nye linje.
Gennem en længere periode vidste man ikke hvad vej nattogene til Övre Norrland skulle køre, før man vidste hvilke af de 6 (seks) lok med ERTMS der var til rådighed til de 4 tog.

Jeg skrev lidt om det på min blog http://togtid.blogspot.se/2011_09_01_archive.html

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Så er det jo med at finde en god leverandør af signalsystemet : http://www.ansaldo-sts.com/en/index

2. spor (Vm-Oj) - signaler i Sverige og ERTMS

af steenth, 6/8 2015, 18:20 (3157 dage siden) @ Lars Møller Jensen

At ydermere gifte ATC2 med ERTMS giver nogle ægteskabelige gnidninger!;-)

Det kan også blive et problem i Danmark. DK-STM bør testes ret grundig....

Det største problem er at det koster multum at bygge lok om og at problemerne med ERTMS afholdt Green Cargo fra at bruge den nye linje.

Tja. I Danmark vil de fleste hovedstrækninger skal have ERTMS i 2018.... jeg håber at operatørerne er klar til den tid. Det er normal en flaskehals at få det installeret i tog...

Så er det jo med at finde en god leverandør af signalsystemet : http://www.ansaldo-sts.com/en/index

Jep. De har en svensk afdelingen. De har de vel købt på et tidspunkt. De har leveret de fleste svenske ATC-mobilanlæg.

2. spor tidlig automatisk linjeblock i Sverige - på svensk

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/8 2015, 11:34 (3156 dage siden) @ Ulf Pålsson

Från början av 1930-talet till 1948 byggde SJ linjeblockering på dubbelspår med förenklad signalering (med dvärgsignaler) på högerspår (motspår), ungefär som det nu är på de flesta dobbeltspor i Danmark, men den sista sträckan med sådan utrustning fick alltså nya signaler 1981.

/up

Hej Ulf og hej til de øvrige forumlæsere med interesse i svenske signaler

Tack för din information, vilken var sista sträckan med gamla systemet?

Jeg har dykt ner i Allmän ställverks- och blockinstruktion 1939 og fundet:
link till denna: http://www.ekeving.se/hi/SJdok/Asb_1939-1954s.pdf

[image]

I samlingen finns en odaterad signalforklaring med exempel:

[image]

och utfart, den roliga signalen uppe till höger är en "Strålkastarsignal med färgväxlare."

[image]

Möjlig datering?

Med venlig hilsen /MVH

Lars Møller Jensen.

link til side om svenske signaler specielt til "SIR/SR" SäO 1941: http://www.ekeving.se/t/sao41/sif.html

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 2/8 2015, 02:35 (3161 dage siden) @ Fysikeren

Nu starter vi fra Vamdrup og arbejder os mod syd. Fra Vamdrup mod syd ligger 1. Hovedspor mod vest, og 2. Hovedspor mod øst, hele vejen til Vojens, hvor 1. hovedspor det ender i spor 3 og 2. hovedspor i spor 2. Derimellem befinder sig, de Sikringstekniske stationer, Farris og Sommersted, der er dækket af I-signaler i begge ender og uden sporskifter og med U-signaler. De fungerer i praksis som et blokafsnit. Imellem Vamdrup og Farris, findes der passive delepunkter, for linjeblokken og mellem Farris og Sommersted og Sommersted-Vojens er de gamle Am'er bygget om til aktive delepunkter for linjeblokken.
Linjebloktypen for hele strækningen er DSB 1957 linjeblok uden AM signaler.
Sikringsteknisk betragtes strækningen Vamdrup-Vojens som to enkeltsporede strækninger, ved siden af hinanden, men de benvnævnes 1.Og 2. Hovedspor.
Og strækningshastigheden hæves i begge spor fra 120 km/t til 160 km/t.

--
Reinholdt
Signalmontør

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af John Brio, 2/8 2015, 08:41 (3161 dage siden) @ Reinholdt

Sådan.... Så kan Jens V koncentrere sig om sin havnebane.

Vh/ John

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 2/8 2015, 09:27 (3161 dage siden) @ John Brio

Sådan.... Så kan Jens V koncentrere sig om sin havnebane.


Tak, det var dejligt!

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 2/8 2015, 09:59 (3161 dage siden) @ Reinholdt

" Imellem Vamdrup og Farris, findes der passive delepunkter, for linjeblokken og mellem Farris og Sommersted og Sommersted-Vojens er de gamle Am'er bygget om til aktive delepunkter for linjeblokken."

Tak Reinholdt

må jeg have lov at være nysgerrig og få mere at vide om passive og aktive delepunkter.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Georg Schmidt, 2/8 2015, 10:09 (3161 dage siden) @ Reinholdt

[image]
Ups, det er vist for gammelt.:-D
Detalje fra FC Vojens febr. 1980.

Mvh
Georg

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 2/8 2015, 10:22 (3161 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Ups, det er vist for gammelt.:-D
Detalje fra FC Vojens febr. 1980.


Den midlertidige nordende af Vojens' centralapparat... Taget sidste år, men vel "gyldig" indtil i morgen:

[image]

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 2/8 2015, 10:31 (3161 dage siden) @ Jens V

[image]
Ups, det er vist for gammelt.:-D
Detalje fra FC Vojens febr. 1980.


Farris i den sidste del af "enkeltsporstiden":

[image]

- og Sommersted:

[image]

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Georg Schmidt, 2/8 2015, 18:41 (3161 dage siden) @ Jens V

Tak Jens for billeder fra Farris og Sommersted.

[image]
En lidt mere tydelig Vamdrup som den så ud i FC Vojens februar 1980.

[image]
Rødekro lokalbord 1980.

[image]
C 1 i Rødekro havde (har) bogstavviser med "A" og "T",

[image]
K 564 damper af sted fra Rødekro mod Tinglev 1984.:-)

Mvh
Georg

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Jens V, 2/8 2015, 22:19 (3161 dage siden) @ Georg Schmidt

C 1 i Rødekro havde (har) bogstavviser med "A" og "T",


Ja, det har den såmænd endnu - eller havde i hvert fald den 14.07.2014: :-)

[image]


[image]
K 564 damper af sted fra Rødekro mod Tinglev 1984.:-)

Mvh
Georg

AM-signaler mellem Vamdrup og Vojens

af Michael, 3/8 2015, 18:13 (3160 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg Schmidt skrev:

[image]
En lidt mere tydelig Vamdrup som den så ud i FC Vojens februar 1980.

[image]

Centralapparatet i Vamdrup som det ser ud i dag

/Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak