Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Er der noget at hente her? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/7 2015, 21:02 (3188 dage siden)

I andre tråde diskuteres det heftigt, om man kan "hente" 1 minut eller 2 mellem København og Odense eller mellem Odense og Aarhus. Det lyder til, at det koster hundredevis af millioner - hvis ikke en milliard eller mere - at hente et minut eller to her og der. Fair nok.

Jeg oplever, at der må kunne "hentes" et eller andet ved togenes afgang og/eller ankomst til stationerne?

Eksempel 1:

Et sydgående tog afgår fra Aalborg. Det tager "oceaner af tid" for dørene at lukke (sammenlignet med f. eks. diverse undergrundsbaner i f. eks. Rom og London). Når IC4 toget "accelererer" tager det "ufattelig" lang tid at komme op i fart. Som passager føles det, som om lokomotivføreren skal foretage manuelle gearskift mange gange og ved hvert "gearskift" taber togsættet "moment".

På en station som Aalborg burde man jo kunne afgå med fuld kraft 120-200 km/t fra f. eks. spor 4, der "går ligeud" af stationen; men jeg oplever, at man "lister" frem til SU-signalet og også mellem SU-signalet og U-signalet går det med "morfar-fart".

Der findes sandsynligvis "gode" forklaringer på ovenstående "langsommeligheder". Men det må da for pokker kunne gøres hurtigere - uden at sikkerheden sættes over styr.

Eksempel 2:

Et sydgående tog skal ved ankomst til Aarhus kobles sammen med et togsæt, der holder i spor 2. Det ankommende tog stander foran SI-signalet for herefter at liste ned til et PU-signal for så igen at liste hen til det ventende togsæt, standse foran dette, liste hen til det og sammenkoble. Først nogle sekunder senere, kan dørene åbnes.

Selvfølgelig kan det ankommende togsæt ikke "drøne" frem til det ventende togsæt i spor 2. Men det må kunne gøres bedre/hurtigere, end det sker i dag - uden af sætte sikkerheden over styr.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Er der noget at hente her?

af Kan det nu passe?, 31/7 2015, 21:13 (3188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der findes sandsynligvis "gode" forklaringer på ovenstående "langsommeligheder". Men det må da for pokker kunne gøres hurtigere - uden at sikkerheden sættes over styr.

Selvfølgelig kan det ankommende togsæt ikke "drøne" frem til det ventende togsæt i spor 2. Men det må kunne gøres bedre/hurtigere, end det sker i dag - uden af sætte sikkerheden over styr.


Problemet er bare, at de, der bestemmer, ikke har pistolen for panden. Der skal nærmest en "diktator" til, for at få ændret på disse tilstande. Man burde vende problemstillingen om og stille følgende krav til Trafikstyrelsen, Banedanmark og operatørerne:

Gør det 60 sekunder hurtigere at komme fra perronen i Aalborg til en position 1.000 meter syd for Aalborgs udkørselssignal - uden at sætte sikkerheden over styr. Og gør det 60 sekunder hurtigere at komme fra udkørselssignalet i Brabrand til passagererne sætter foden på perronen i Aarhus - uden at sikkerheden sættes over styr.

Kan I ikke finde ud af det, bliver I udskiftet med nogen der kan - uden at sikkerheden sættes over styr.

Er der noget at hente her?

af gæst, 31/7 2015, 21:31 (3188 dage siden) @ Kan det nu passe?

Det må der være nogle lokomotivførere der læser med her, som kan give nogle gode forklaringer på.
Kan det gøres hurtigere?

Er der noget at hente her?

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 31/7 2015, 21:34 (3188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg oplever, at der må kunne "hentes" et eller andet ved togenes afgang og/eller ankomst til stationerne?

Jeg har indtryk af at en del af problemet skyldes den overordnet set langsommelige hastighedsopdatering i ATC-systemet pga. den i reglen punktvise opdatering.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Er der noget at hente her?

af andersj, Aalborg, 31/7 2015, 23:19 (3188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I andre tråde diskuteres det heftigt, om man kan "hente" 1 minut eller 2 mellem København og Odense eller mellem Odense og Aarhus. Det lyder til, at det koster hundredevis af millioner - hvis ikke en milliard eller mere - at hente et minut eller to her og der. Fair nok.

Jeg oplever, at der må kunne "hentes" et eller andet ved togenes afgang og/eller ankomst til stationerne?

Eksempel 1:

Et sydgående tog afgår fra Aalborg. Det tager "oceaner af tid" for dørene at lukke (sammenlignet med f. eks. diverse undergrundsbaner i f. eks. Rom og London). Når IC4 toget "accelererer" tager det "ufattelig" lang tid at komme op i fart. Som passager føles det, som om lokomotivføreren skal foretage manuelle gearskift mange gange og ved hvert "gearskift" taber togsættet "moment".

På en station som Aalborg burde man jo kunne afgå med fuld kraft 120-200 km/t fra f. eks. spor 4, der "går ligeud" af stationen; men jeg oplever, at man "lister" frem til SU-signalet og også mellem SU-signalet og U-signalet går det med "morfar-fart".

Så vidt jeg ved gælder hastighedsbegrænsningen ved I-signalet helt frem til SU/U-signalet. Dvs. for at toget kan give fuld gas ud af spor 4 så skal man have stillet signal for gennemkørsel - jeg ved ikke om det er teknisk muligt i Aalborg.

Dog bliver 10 minutters opholdet for ICL i Aalborg fra K16 forkortet betydeligt hvilket sammen med andre tiltag bringer rejsetiden fra Frederikshavn/Hjørring og til stationer syd for Aalborg ned med 10-15 minutter.


Der findes sandsynligvis "gode" forklaringer på ovenstående "langsommeligheder". Men det må da for pokker kunne gøres hurtigere - uden at sikkerheden sættes over styr.

Eksempel 2:

Et sydgående tog skal ved ankomst til Aarhus kobles sammen med et togsæt, der holder i spor 2. Det ankommende tog stander foran SI-signalet for herefter at liste ned til et PU-signal for så igen at liste hen til det ventende togsæt, standse foran dette, liste hen til det og sammenkoble. Først nogle sekunder senere, kan dørene åbnes.

I onsdags var jeg med ICL 50 der først gjorde holdt lige før de ventende togsæt og ca. 30 sekunder senere kørte frem og koblede. Så det kan lade sig gøre.

--
Mvh Anders

Er der noget at hente her?

af Woodi, 1/8 2015, 01:09 (3188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tror at ATC er den store røver i mange henseender.
Har set mange tog blive blokket i et par minutter, fordi der er blevet accelereret for hurtigt ud af en station.
Den næste kunne godt være "Green-speed", fordi der skal køres økonomisk.
Og så er der angsten for den foresatte ansættelse ved en evt. minimal forbi-kørsel.

--
[image]

Avatar

Er der noget at hente her?

af Morten Larsen, Nørresundby, 1/8 2015, 19:41 (3188 dage siden) @ Woodi

Mht udkørsel fra spor 4 i Aalborg, er årsagen til "langsom kørsel" frem til SU-signalet mod syd, noget så simpelt som en fast hastighedsnedsættelse, hvilket man ville kunne finde frem til ved at kigge i TIB (60 km/t frem til SU, 120 km/t fra SU).

Andre gange vil langsommere kørsel kunne opleves i toget fra spor 4, hvis der kun er stillet udkørsel til SU (afvente tilbagemelding fra Ellidshøj/Skørping på forankørende tog) - derved får lokoførerne kun KØR i PU-signalerne, og vil "liste frem" mod SU-signalet, indtil der vises KIG (Kør Igennem) og de er forbi hastighedsnedsættelsens ophør...

Og nej, det er ikke muligt at stille gennemkørsel i Aalborg - hverken mod syd eller nord.

--
Mvh Morten L.

Er der noget at hente her?

af Kan det nu passe?, 1/8 2015, 20:22 (3188 dage siden) @ Morten Larsen

Mht udkørsel fra spor 4 i Aalborg, er årsagen til "langsom kørsel" frem til SU-signalet mod syd, noget så simpelt som en fast hastighedsnedsættelse, hvilket man ville kunne finde frem til ved at kigge i TIB (60 km/t frem til SU, 120 km/t fra SU)


Det interessante er, hvad der skal til for at hæve de 60 km/t til 120-200 km/t.

Er der noget at hente her?

af arne jørgensen @, 1/8 2015, 21:16 (3187 dage siden) @ Kan det nu passe?

hvorfor er det lige, at alting absolut skal gå så hurtigt ? Hvorfor er det så vigtigt at ofre milliarder af kr. på at komme 10 minutter hurtigere fra A til B. Hvad er det der skal nås ? Jeg tror de fleste rejsende er mere interesserede i, at toget afgår til den tid der står i køreplanen og ankommer på samme måde til destinationen

Er der noget at hente her?

af Kan det nu passe?, 1/8 2015, 21:26 (3187 dage siden) @ arne jørgensen

hvorfor er det lige, at alting absolut skal gå så hurtigt ?


Fordi tid er penge.

Hvorfor er det så vigtigt at ofre milliarder af kr. på at komme 10 minutter hurtigere fra A til B


Fordi det kan betale sig.

Hvad er det der skal nås ?


At komme hjem til familien, ægtefællen, kæresten. Det er sjovere at være hos dem end at sidde i et tog.

Skulle vi følge din tankegang, kunne vi have sparet at have øget hastigheden i forhold til, hvad den var i 1847 København-Roskilde.

Er der noget at hente her?

af Georg Schmidt, 1/8 2015, 22:24 (3187 dage siden) @ Kan det nu passe?

At komme hjem til familien, ægtefællen, kæresten. Det er sjovere at være hos dem end at sidde i et tog.

Tjae, så sjovt er det vel ikke længere, folk har jo været online hele dagen også under hele turen med toget.:-D

Er der noget at hente her?

af gaest, 1/8 2015, 21:28 (3187 dage siden) @ arne jørgensen

hvorfor er det lige, at alting absolut skal gå så hurtigt ? Hvorfor er det så vigtigt at ofre milliarder af kr. på at komme 10 minutter hurtigere fra A til B. Hvad er det der skal nås ? Jeg tror de fleste rejsende er mere interesserede i, at toget afgår til den tid der står i køreplanen og ankommer på samme måde til destinationen

Det er vist stadigt "timemodellen" der spøger. Jeg er enig i at der må kunne afskaffes en masse faste LA'er og optimeres på feks dørlukningsproceduren, så "andagten" kan forkortes, for den pris det koster at bygge en ny jernbanebro med tilhørende anlæg over vejle Fjord, og derved opnås samme tidsbesparelse.

Med "andagten" mener jeg den tid der går fra dørene er lukkede, hvor lokoføreren bare sidder og ser ud som han mediterer - jeg ved godt at han afventer at selveste togcomputeren finder ud af at nu er dørene altså heeelt lukkede - så der kan løres.

Er der noget at hente her?

af andersj, Aalborg, 1/8 2015, 22:02 (3187 dage siden) @ gaest

hvorfor er det lige, at alting absolut skal gå så hurtigt ? Hvorfor er det så vigtigt at ofre milliarder af kr. på at komme 10 minutter hurtigere fra A til B. Hvad er det der skal nås ? Jeg tror de fleste rejsende er mere interesserede i, at toget afgår til den tid der står i køreplanen og ankommer på samme måde til destinationen


Det er vist stadigt "timemodellen" der spøger. Jeg er enig i at der må kunne afskaffes en masse faste LA'er og optimeres på feks dørlukningsproceduren, så "andagten" kan forkortes, for den pris det koster at bygge en ny jernbanebro med tilhørende anlæg over vejle Fjord, og derved opnås samme tidsbesparelse.

Med "andagten" mener jeg den tid der går fra dørene er lukkede, hvor lokoføreren bare sidder og ser ud som han mediterer - jeg ved godt at han afventer at selveste togcomputeren finder ud af at nu er dørene altså heeelt lukkede - så der kan løres.

Lokoføreren venter på at togføreren færdigmelder hvorefter lokoføreren løsner bremsen og sætter igang. Især ved MR kan man mærke forskel fra dengang bremserne løsnede mens dørene lukkede og toget satte igang med det samme, hvor bremsen nu først løses efter at dørene er lukkede.

Ved IC4 og MQ kunne man godt hente noget tid hvis udskydningstrinnet og dørene åbnede samtidig istedet for efter hinanden. I IC3 klapper trinnet ned så hurtigt at det ikke er noget problem.

--
Mvh Anders

Er der noget at hente her?

af Jørgen Pagh Jensen, 1/8 2015, 22:30 (3187 dage siden) @ andersj

En ulykke er én for meget! Det er blevet en tankegang, som gør mange ting mere besværlige. Man kan vel umuligt lige frem være tilhænger af, at der sker ulykker, hvor folk kommer til skade? Og der er mennesker, som er ansat til at minimere risikoen for ulykker - og de bliver aldrig helt færdige med deres job - der er altid lige noget, som kan gøres endnu mere sikkert. Det er derfor, at vi har fået irriterende langsommelige startprocedurer på tog - det sinker en masse mennesker en lille smule hver dag, men vi minimerer risikoen for ulykker. Jeg er fra en tid, hvor man gerne åbnede dørene og sprang ned på perronen, mens toget endnu var i fart.

Jeg er modstander af, at samfundet bruger milliarder på at rette baner ud, så tog kan køre hurtigere - ligesom jeg er modstander af flere motorveje og hurtigfærger, for jeg mener ikke, at det er en holdbar udvikling for samfundet. Tog måtte for min skyld gerne køre en smule langsommere - bare de fik korte stationsophold, hurtig acceleration - og kom afsted, så man undgik tidsspilde ved startprocedurer osv.

PS: Et barn spurgte mig forleden, hvorfor der ikke er seler i tog. Jeg håber ikke, at en sikkerhedsansvarlig hørte det - for så bliver det vel snart et EU-krav - og så kan toget ikke starte, før alle har spændt deres sele:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak