Er der noget at hente her? (Jernbanen i dag)
I andre tråde diskuteres det heftigt, om man kan "hente" 1 minut eller 2 mellem København og Odense eller mellem Odense og Aarhus. Det lyder til, at det koster hundredevis af millioner - hvis ikke en milliard eller mere - at hente et minut eller to her og der. Fair nok.
Jeg oplever, at der må kunne "hentes" et eller andet ved togenes afgang og/eller ankomst til stationerne?
Eksempel 1:
Et sydgående tog afgår fra Aalborg. Det tager "oceaner af tid" for dørene at lukke (sammenlignet med f. eks. diverse undergrundsbaner i f. eks. Rom og London). Når IC4 toget "accelererer" tager det "ufattelig" lang tid at komme op i fart. Som passager føles det, som om lokomotivføreren skal foretage manuelle gearskift mange gange og ved hvert "gearskift" taber togsættet "moment".
På en station som Aalborg burde man jo kunne afgå med fuld kraft 120-200 km/t fra f. eks. spor 4, der "går ligeud" af stationen; men jeg oplever, at man "lister" frem til SU-signalet og også mellem SU-signalet og U-signalet går det med "morfar-fart".
Der findes sandsynligvis "gode" forklaringer på ovenstående "langsommeligheder". Men det må da for pokker kunne gøres hurtigere - uden at sikkerheden sættes over styr.
Eksempel 2:
Et sydgående tog skal ved ankomst til Aarhus kobles sammen med et togsæt, der holder i spor 2. Det ankommende tog stander foran SI-signalet for herefter at liste ned til et PU-signal for så igen at liste hen til det ventende togsæt, standse foran dette, liste hen til det og sammenkoble. Først nogle sekunder senere, kan dørene åbnes.
Selvfølgelig kan det ankommende togsæt ikke "drøne" frem til det ventende togsæt i spor 2. Men det må kunne gøres bedre/hurtigere, end det sker i dag - uden af sætte sikkerheden over styr.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort