Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ØSJS billeder og tekst her på siden. (Generelt)

af Tonny Andersen, 2/8 2015, 20:16 (3189 dage siden)

Jeg har modeltog og samler på modeller fra ØSJS. Derfor er jeg faldet over noget, som jeg behøver hjælp til.

[image]
Disse to billeder på Jernbanen.dk under ØSJS M8, kan jeg ikke få til at stemme.
I mine øjne er de to billeder identiske. Det ene et udsnit af det andet, men alligevel står der at det ene er taget i 1963 og det andet i 1968.

Da jeg var færdig med, at se på græstotter og lignende, så jeg på de to brune passagervogne. Jeg har læst om ulykken i 1978 med de to orange/gule personvogne (B50 og B51 tidligere DSB CP), og at man anskaffede sig 3 DSB Cll vogne (B52, B53, B54) derefter. Dette fremgård også af Jernbanen.dk, men da man først anskaffede sig de brune Cll vogne i 1978, hvilke personvogne er det så, som er med på disse to billeder samt et fra 1974: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=147
Under M9 findes de to lange personvogne også fotograferet i 1966 og 1968: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=148
Har man lånt personvogne fra DSB indtil man i 1974 anskaffede sig de to B50 og B51 som blev ødelagt i ulykken i 1978?

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/8 2015, 20:47 (3189 dage siden) @ Tonny Andersen

De hvide skilte på vognene tyder nærmere på, at det er gennemgående vogne. I sommerkøreplanen 1963 var der for eksempel gennemgående vogne fra København via Roskilde - Køge - Hårlev til Rødvig og Fakse Ladeplads lørdag eftermiddag og søndag formiddag med retur søndag aften. Der var tilsvarende forbindelser til flere andre privatbaner dengang.

Med venlige gennemgående hilsner
Leif Jørgensen

ØSJS billeder og tekst her på siden (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 2/8 2015, 22:01 (3189 dage siden) @ Tonny Andersen

Hej Tonny,

Som Leif skriver, er Cl-vogne med hvide vognløbsskilte gennemgående DSB-vogne til Østbanen.

Derudover har Østbanen i perioder indlejet vogne fra DSB, f.eks.:

[image]ØSJS Dl 8 med indlejet DSB Cl 581 som tog 5120/21 i Roskilde, 17.06.1974 (nm).

Desuden indlejede man - efter havariet af B 50 og 51 - DSB Bg 166 og Bg 191, der ligeledes løb i togparret 5120/5121 i en periode i 1978.

I nogen tid kørtes dette togpar med Y6 eller Ym/Ys, indtil dette dukkede op:

[image]ØSJS M 10-B 52-B 53, Roskilde 12.04.1981 (nm).


M.v.h.
Niels

ØSJS billeder og tekst her på siden (+ 2 fotos)

af Tonny Andersen, 3/8 2015, 00:49 (3189 dage siden) @ Niels Munch

Super, tak for svarene begge to!

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af ventrikel, Næstved, 3/8 2015, 15:09 (3188 dage siden) @ Tonny Andersen

Hej Tonny

Udenfor det du spurgte om - hvad har du af modeller fra Østbanen?
Jeg samler selv på vogne og lok. fra bl.a. Østbanen, men måske der findes mere end det jeg har fået fat i. Eller har du bygget noget selv?

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af Tonny Andersen ⌂, 4/8 2015, 11:38 (3187 dage siden) @ ventrikel

Jeg er rimelig nystartet. Jeg tror det var i 2010 jeg købte mit første tog, og begyndte at planlægge en bane. Alle skinner på banen er nu lagt, og den er bygget op med en dobbeltsporet hoved strækning og to enkeltsporede lokalbaner. Lokalbanerne er valgt ud fra hvad der er tilgængeligt. Jeg har valgt Skagen og ØSJS. Fra Østbanen har jeg daddelæsker med bivogne, skinnebus med bivogn, MX 41 "Kong Hother", og personvognene B50, B51, B52 og B53. Jeg mener jeg har et par godsvogne, blandt andet Texaco. Jeg har også købt en Triangel fra Heljan og fået den omlitreret til M2. Jeg har meget lyst til en rulleskøjte fra Freja model, men da jeg ikke selv kan bygge den, er det en lidt større udskrivning, men det skal nok komme. Jeg har også købt en MAK, som jeg ville have malet om, men ved nærmere eftersyn syntes jeg ikke den ligner M10 godt nok, så det er jeg ikke kommet videre med.

Jeg har købt bogen om Østbanen og samlet nogle artikler, og når jeg ser billeder som i denne tråd, så forsøger jeg selvfølgelig at køre lidt på samme måde på banen, selv om mine lokomotiver og vogne epokemæssigt ikke passer helt sammen. Min største udfordring har været at finde ud af hvad som kan trække mine passagervogne, men det føler jeg selv, at jeg har styr på.

[image]

[image]

ØSJS billeder OT

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 4/8 2015, 11:52 (3187 dage siden) @ Tonny Andersen

Hej Tonny

Tillykke med din nye fritidsbeskæftigelse og din seriøse indstilling til modelbanehobbyen, jeg håber og tror du vil få meget glæde af den.

Det er to spændende lokalbaner du har valgt. Her lidt inspiration:

[image]

[image]

Krydsning i Gadstrup 1.august 1983

God vind
Lars Møller Jensen.

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af ventrikel, Næstved, 5/8 2015, 21:44 (3186 dage siden) @ Tonny Andersen

Spændende. Lidt det samme jeg har Østbanen, fraset at jeg har fået lavet en udgave af M10 lok på basis af en Roco maskine. Har desuden 2 åbne godsvogne fra DWA-Hobby, et par Q-vogne fra MM-modeller, ligeledes et par CL-vogne i brun udgave med påført litrering til Østbanen samt 2 "fantasi"-vogne fra h.h. Haarlev Bryghus(som aldrig har eksisteret) - hvid lukket godsvogn og en tankvogn fra Faxe Kalk. Begge med litreringer fra Østbanen / ØSJS.

Skagensbanen har jeg ikke noget fra en derimod fra flere andre jyske baner.
Men du var ved selv at opbygge en større bane - hvor i landet? Er selv fra Sydsjælland.

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af Tonny Andersen ⌂, 6/8 2015, 12:04 (3185 dage siden) @ ventrikel

Min bror og jeg bygger bane sammen. Han bor på Fyn er mest til vinrød og damp, og jeg bor i Jylland og er mest til rød/sort.

[image]Et felt er 25x25 cm.

Hovedsporet er dobbeltspor, og til det er der brugt 112 meter skinne. Undergrunden indeholder 57 meter lagerspor fordelt på tre områder. Nordkøbing er bygget af 78 meter skinne. Østerby er bygget af 44 meter skinne. Lokalbanerne Skagen og Faxe består af hhv. 18 meter og 22 meter skinne. Det samlede skinneforbrug er cirka 335 meter.

[image]

Vi kalder banen for Vorbasse Lokalbane fordi jeg bor i Vorbasse, og vi i Vorbasse har krigshavn og mange andre sjove navne. Vi laver også en internetside, hvor vi lægger billeder og tekster op, så andre kan se hvordan vi har valgt at gøre tingene. Der er ikke så meget endnu, og jeg mangler at lave en del tekst.
Min bror og jeg har gennem de få år vi har været i gang med banen, været ivrige på internettet, og fundet mange gode tips til hvordan andre løser forskellige problemer, og vi håber andre kan få idéer fra vores side, når der kommer mere "kød på".

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af Ole M. Nielsen ⌂, 4/8 2015, 14:52 (3187 dage siden) @ Tonny Andersen


Disse to billeder på Jernbanen.dk under ØSJS M8, kan jeg ikke få til at stemme.
I mine øjne er de to billeder identiske. Det ene et udsnit af det andet, men alligevel står der at det ene er taget i 1963 og det andet i 1968.

De to billeder er identiske.
HGC angiver selv at billedet er taget 21/4-1968, og vognene er gennemgående fra København.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

ØSJS billeder og tekst her på siden.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/8 2015, 20:55 (3187 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Disse to billeder på Jernbanen.dk under ØSJS M8, kan jeg ikke få til at stemme.
I mine øjne er de to billeder identiske. Det ene et udsnit af det andet, men alligevel står der at det ene er taget i 1963 og det andet i 1968.

De to billeder er identiske.
HGC angiver selv at billedet er taget 21/4-1968, og vognene er gennemgående fra København.

Jeg fjerner 1963 billedet ved lejlighed.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak