Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Har modtaget udkast til k16 (Jernbanen i dag)

af kenkari ⌂, Roskilde, 2/8 2015, 21:31 (3189 dage siden)

Hej alle sammen. Opretter en ny tråd her, så det er mere overskueligt. Jeg har modtaget udkastet til den nye køreplan k16, men ikke det hele, så kan ikke lige opridse alle ting som skulle ske i 2016. Skriv evt. til Sorø Pendlerklub eller til mig, hvis I ønsker en kopi. Men her er nogle af de ting som sker:

Alt i alt får næsten alle tog nye tider! Og nye standsninger.

Lyntog:
Kører nu i minuttal 55 fra KBH, og kører stadig helt til Frederikhavn som i dag. Rejsetiden fra København H til Aalborg er nu 4:11, dvs. 8 minutter kortere rejsetid end i dag. I Fredericia til/fra kobles togsæt hver anden time til Struer/Thisted (uden stop Fredericia-Vejle) og hver anden time til Sønderborg (uden stop Fredericia-Kolding). Så Sønderborg får nu Lyntog i stedet for IC.
X-Lyntogene får nu også stop i Slagelse, Middelfart og Fredericia, men Vejle forsvinder. Langeskov på Fyn får heller ikke lyntog som lovet - ifølge udkastet her!
- Der er sikkert flere ændringer, som ikke er opdaget

IC-tog:
Generelt helt nye minuttal! Kører nu 02 og 32 fra KBH! Alle IC standser i Valby.
Der vil stadig være tog København-Aalborg hver time, men Aalborg Vestby og Lindholm bliver nu kun betjent af Lyntog og Aalborg Nærbane.
Nyt IC-system hver anden time mellem Aalborg og Flensborg, som kører sammenkoblet med Københavnertoget mellem Fredericia og Aalborg. Dermed bortfalder IC mellem København og Flensborg.
IC-systemet København-Esbjerg får lidt længere rejsetid, da toget skal "overhales" af Lyntog i Odense samt ny standsning i Lunderskov!

Sjælland:
Nordvestbanen
- får nye tider, men ellers ingenting.

Sydbanen
- får nye tider. Hurtigtoget får nu også stop i Roskilde + 8 minutter længere rejsetid! ICE kører stadig. Myldretidstoget standser nu ikke længere på Ny Ellebjerg og Hedehusene! Men får Valby tilbage som stop.

Ringsted-systemet
- får nye tider, standser i Ny Ellebjerg i stedet for Valby, og hvert andet tog fortsætter til Slagelse.

Lille Syd
- får kun nye tider ellers ingenting.

Fyn
Nye tider for alle tog.
Langskov vil blive betjent med togsystem Nyborg-Odense-Ringe.

Jylland
Regionaltoget Aarhus-Esbjerg får nu også stop i Viby Jylland, Skanderborg, Brejning og Børkop.
Regionaltoget Struer-Fredericia kører nu uden stop Vejle-Fredericia.

Det er hvad jeg har opdaget indtil videre. Desværre har jeg ikke fået Kystbanen med.

Har modtaget udkast til k16

af Gæst, 2/8 2015, 23:33 (3189 dage siden) @ kenkari

Interessant at regionaltoget fra Aarhus skal stoppe i Viby J. Jeg bor ikke langt fra stationen og observerer meget få på/afstigninger dagligt.
Hvad kan være begrundelse for at stoppe her? Stationen ligger i øvrigt kun 2 km fra Aarhus H. :-)

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 2/8 2015, 23:43 (3189 dage siden) @ Gæst

Interessant at regionaltoget fra Aarhus skal stoppe i Viby J. Jeg bor ikke langt fra stationen og observerer meget få på/afstigninger dagligt.
Hvad kan være begrundelse for at stoppe her? Stationen ligger i øvrigt kun 2 km fra Aarhus H. :-)


Ifølge TIB-S ligger stationen 4,8 km fra Aarhus H.

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 3/8 2015, 00:39 (3189 dage siden) @ Gæst

Interessant at regionaltoget fra Aarhus skal stoppe i Viby J. Jeg bor ikke langt fra stationen og observerer meget få på/afstigninger dagligt.
Hvad kan være begrundelse for at stoppe her? Stationen ligger i øvrigt kun 2 km fra Aarhus H. :-)


Mon ikke årsagen til, at Esbjerg-togene standser i Viby Jylland har noget at gøre med, at strækningen Aarhus-Odder bliver lukket i ca. et år i forbindelse med ombygning til Letbane, hvilket fremgår af denne artikel fra Aarhus Stiftstidende:
http://stiften.dk/aarhus/naerbane-lukker-og-slukker

Så mangler der "bare", at disse tog også får standsning i Hørning og Hovedgård, for at være et rigtigt "bumletog", men det er nok for optimistisk at være.

Har modtaget udkast til k16

af Morten812 ⌂, Randers, 3/8 2015, 16:34 (3188 dage siden) @ 8x

Interessant at regionaltoget fra Aarhus skal stoppe i Viby J. Jeg bor ikke langt fra stationen og observerer meget få på/afstigninger dagligt.
Hvad kan være begrundelse for at stoppe her? Stationen ligger i øvrigt kun 2 km fra Aarhus H. :-)

Mon ikke årsagen til, at Esbjerg-togene standser i Viby Jylland har noget at gøre med, at strækningen Aarhus-Odder bliver lukket i ca. et år i forbindelse med ombygning til Letbane, hvilket fremgår af denne artikel fra Aarhus Stiftstidende:
http://stiften.dk/aarhus/naerbane-lukker-og-slukker

Så mangler der "bare", at disse tog også får standsning i Hørning og Hovedgård, for at være et rigtigt "bumletog", men det er nok for optimistisk at være.

NU er der så ingen perroner i Hovedgård......

Har modtaget udkast til k16

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/8 2015, 16:49 (3188 dage siden) @ Morten812

NU er der så ingen perroner i Hovedgård......

Det kan der vel komme, sådan ligesom i Langeskov.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af Ove Nygaard, 3/8 2015, 17:04 (3188 dage siden) @ Erik Olsen

NU er der så ingen perroner i Hovedgård......


Det kan der vel komme, sådan ligesom i Langeskov.

Jow, hr. Olsen, men der er bare lige det, at Langeskov blev vurderet til at have passagerpotentiale til en genåbning, da DSB drøftede genåbninger med forskellige kommuner i "halvfemserne", men det blev der ikke vurderet f. s. v. angår Hovedgård, da det blev drøftet med daværende Gedved Kommune og senere under et stort "folkemøde" på "På Sporet" i Hovedgård. :-D
Og med den pris, der er på anlæg af perroner, er det jo ikke noget, man bare sådan lige smider ud i landskabet. :-)

Men selvfølgelig kan der opstå en ny situation.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som tilfældigvis var med "begge steder";-)

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 3/8 2015, 18:01 (3188 dage siden) @ Morten812

Så mangler der "bare", at disse tog også får standsning i Hørning og Hovedgård, for at være et rigtigt "bumletog", men det er nok for optimistisk at være. ;-)


NU er der så ingen perroner i Hovedgård......


Det var nu også mere ment lidt ironisk, da jeg har brugt ordet "bumletog", og "det er nok for optimistisk at være". ;-)

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af Ove Nygaard, 4/8 2015, 09:29 (3187 dage siden) @ 8x

Interessant at regionaltoget fra Aarhus skal stoppe i Viby J. Jeg bor ikke langt fra stationen og observerer meget få på/afstigninger dagligt.
Hvad kan være begrundelse for at stoppe her? Stationen ligger i øvrigt kun 2 km fra Aarhus H. :-)

Mon ikke årsagen til, at Esbjerg-togene standser i Viby Jylland har noget at gøre med, at strækningen Aarhus-Odder bliver lukket i ca. et år i forbindelse med ombygning til Letbane, hvilket fremgår af denne artikel fra Aarhus Stiftstidende:
http://stiften.dk/aarhus/naerbane-lukker-og-slukker

Når du bor tæt på Viby J station, kan du heller ikke undgå at have bemærket den kæmpe udvikling, der er sket i området i de senere år, bl. a. etablering af Aarhus Købmandsskole m. fl. uddannelsesinstitutioner og en række kontorer, som alle giver grundlag for et stort passagerpotentiale, så det er naturligt, at også regionaltogene til/fra Esbjerg - i lighed med regionaltogene til/fra Midtbanen - stopper her.
Udover det nævnte med lukningen af strækningen til/fra Odder i f m ombygning til Letbane, giver et stop i Viby J også efter dennes etablering en naturlig omstigningsstation til/fra Odder.
I virkeligheden burde enten lyntogene eller Ic-togene, eller begge togsystemer, have standssningssted i Viby J, Aarhus's "pendent til Høje Taastrup", men her skal jeg nok sige "duk og væk".:-D

Bedste K 16-hilsener

Ove af Erritsø

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 4/8 2015, 15:10 (3187 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove af Erritsø

Nu var det så IKKE mig men "Gæst", som pralede af at bo i nærheden af Viby Jylland station, jeg bor nærmere Kongsvang Trinbræt.
Jeg ved god, at Aarhus Købmandsskole og bl.a. Arla "bor" på sønderhøj foruden en hel masse andre institutioner/virksomheder.
For min skyld må ALLE personførende tog gerne standse ved Viby Jylland station, men det er nok IGEN for optimistisk at være. ;-)

Har modtaget udkast til k16

af Frank Poulsen, 2/8 2015, 23:37 (3189 dage siden) @ kenkari

Jeg finder det besynderligt at togene til Sønderborg fremover skal indover Fredericia igen! Det virker som et tilbageskridt! og hvad pokker skal man så bruge shunten til... Jaja ved godt Esbjerg togene også er der. Men stadig synes jeg det virker spøjst. Men de slipper vel så for af og tilkobling som de ellers har gjort i dag.

Har modtaget udkast til k16

af Keld H. Mikkelsen, 2/8 2015, 23:47 (3189 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg finder det besynderligt at togene til Sønderborg fremover skal indover Fredericia igen! Det virker som et tilbageskridt!

Det er i hvert fald et fremskridt for interne rejser i Jylland fra Nord-/Østjylland til Sønderjylland, hvor man nu slipper for omvejen via Middelfart og ventetiden derovre.

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af kenkari ⌂, Roskilde, 3/8 2015, 00:11 (3189 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg finder det besynderligt at togene til Sønderborg fremover skal indover Fredericia igen! Det virker som et tilbageskridt! og hvad pokker skal man så bruge shunten til... Jaja ved godt Esbjerg togene også er der. Men stadig synes jeg det virker spøjst. Men de slipper vel så for af og tilkobling som de ellers har gjort i dag.

Grunden til at togene til/fra Sønderborg kører via Fredericia er fordi, de kobles sammen med lyntoget til/fra Nordjylland mellem Fredericia og København. Og ellers ville der kun være tog hver anden time mellem Sønderjylland og Fredericia...

Og de får kortere rejsetid til København, da lyntoget jo kun standser i Odense og Høje Taastrup.

Har modtaget udkast til k16

af Jørgen Pagh Jensen, 3/8 2015, 20:46 (3188 dage siden) @ kenkari

Det står en smule uklart for mig, om der så bliver lyntog København-Sønderborg hver time eller kun hver anden.

Stor undren (og udråbstegn!) over, at man vil opgive princippet fra K74 om, at IC-tog kører fra København i minuttallet 00. Jeg troede faktisk, at det var et "helligt" princip, og så måtte andre tider rette sig ind efter det. Er der nogle bud på, hvorfor IC-tog skal rykke til 02?

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 3/8 2015, 22:12 (3188 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Stor undren (og udråbstegn!) over, at man vil opgive princippet fra K74 om, at IC-tog kører fra København i minuttallet 00. Jeg troede faktisk, at det var et "helligt" princip, og så måtte andre tider rette sig ind efter det.

Ja, det troede jeg faktisk også, at "det bare var sådan, det var", og at alle andre tog i hele landet bare havde at makke ret efter det. Hvad mon det nye princip, der skal sprede sig som i ringe i vandet og påvirke alle landets tog er? Hvis der ikke er et nyt, burde DSB da bare rykke alle tog to minutter bagud, og vupti, så kunne den æra fortsætte.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af Gæst, 4/8 2015, 00:29 (3188 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Stor undren (og udråbstegn!) over, at man vil opgive princippet fra K74 om, at IC-tog kører fra København i minuttallet 00. Jeg troede faktisk, at det var et "helligt" princip, og så måtte andre tider rette sig ind efter det.


Ja, det troede jeg faktisk også, at "det bare var sådan, det var", og at alle andre tog i hele landet bare havde at makke ret efter det. Hvad mon det nye princip, der skal sprede sig som i ringe i vandet og påvirke alle landets tog er? Hvis der ikke er et nyt, burde DSB da bare rykke alle tog to minutter bagud, og vupti, så kunne den æra fortsætte.

Det giver passagererne en chance for at nå toget, hvis de regner med at togene afgår hel eller halv. Afgangsproceduren starter jo i god tid inden afgangstid.

Har modtaget udkast til k16

af Jørgen Pagh Jensen, 4/8 2015, 19:40 (3187 dage siden) @ Gæst

Det kræver så bare, at DSB holder det hemmeligt for passagererne, at afgangstiderne er 02 og 32. Der må være en anden forklaring. Det spørgsmål er, om vi nogensinde får en forklaring - eller om det bare er noget, som er sådan, fordi det er sådan, og så kan alle undre sig og komme med fantasifulde gæt... M.a.o. er der en eller anden i dette forum som kender en eller anden, som VED hvorfor IC-togs afgangstider skal ændres?

Har modtaget udkast til k16

af geast, 4/8 2015, 16:52 (3187 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Stor undren (og udråbstegn!) over, at man vil opgive princippet fra K74 om, at IC-tog kører fra København i minuttallet 00. Jeg troede faktisk, at det var et "helligt" princip, og så måtte andre tider rette sig ind efter det.


Ja, det troede jeg faktisk også, at "det bare var sådan, det var", og at alle andre tog i hele landet bare havde at makke ret efter det. Hvad mon det nye princip, der skal sprede sig som i ringe i vandet og påvirke alle landets tog er? Hvis der ikke er et nyt, burde DSB da bare rykke alle tog to minutter bagud, og vupti, så kunne den æra fortsætte.

Det kan måske være så togene kan komme til at afgå kl -00 og -30 fra Langeskov?

Har modtaget udkast til k16

af Robert, 3/8 2015, 08:23 (3188 dage siden) @ kenkari

Hej alle sammen. Opretter en ny tråd her, så det er mere overskueligt. Jeg har modtaget udkastet til den nye køreplan k16, men ikke det hele, så kan ikke lige opridse alle ting som skulle ske i 2016. Skriv evt. til Sorø Pendlerklub eller til mig, hvis I ønsker en kopi. Men her er nogle af de ting som sker:


Var det ikke nemmere at du delte filen på Dropbox eller laver et link, så slipper alle interesserede for at skrive til dig?

Venlig hilsen
Robert

Har modtaget udkast til k16

af Mette, 4/8 2015, 10:20 (3187 dage siden) @ kenkari

Har hørt noget om at pendler-togene om eftermiddagen fra Herning mod Holstebro - Struer forsvinder i den nye køreplan, samt ændringer på Thybanen angående DSBs tog.

Er det noget der har noget på sig ??????

Har modtaget udkast til k16

af Gæst 10, 4/8 2015, 20:03 (3187 dage siden) @ kenkari

Jeg forstå ikke helt hvorfor sydbanens hurtigtog skal standse i Roskilde,
der er i forvejen god dækning af standsende tog.

Har modtaget udkast til k16

af Fysikeren, 4/8 2015, 20:43 (3187 dage siden) @ Gæst 10

Jeg forstå ikke helt hvorfor sydbanens hurtigtog skal standse i Roskilde,
der er i forvejen god dækning af standsende tog.


Måske for at sikre bedre forbindelser mellem Roskilde og Sydbanen?

Har modtaget udkast til k16

af Gæst 10, 4/8 2015, 21:14 (3187 dage siden) @ Fysikeren

Det kan jeg næppe tro, jeg vil skyde på at 90% af de rejsende fra Roskilde bruger sydbane-togene, til rejse mellem Roskilde og København. Det er de færreste Roskilde passagere der rejser mod Sydsjælland, Falster og Lolland.

Har modtaget udkast til k16

af Frank Poulsen, 4/8 2015, 21:35 (3187 dage siden) @ Gæst 10

Men det kunne vel være nogle fra Næstved og Vordingborg der skulle til Roskilde! Det virker som om du tror det standsende tog gør det for passagerne der skal på! Og ikke dem der evt. skal af. (altså hvis vi tænker morgentrafikken, om eftermiddagen selvfølgelig modsat)

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af kenkari ⌂, Roskilde, 5/8 2015, 09:08 (3186 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er faktisk en del studerende, som rejser fra Næstved til Roskilde. Så de får hurtigere tog nu. Og jeg har også undret mig over hvorfor at de ikke før har standset her. Roskilde er jo Sjællands 2. største by og har Danmarks 3. mest benyttede station, kun overgået af Nørreport og København H.

Har modtaget udkast til k16

af tr, 4/8 2015, 23:17 (3187 dage siden) @ kenkari

Der vil ikke være direkte i tog Kh - Ab, hver time i k16. Timen med en Flb- vogn kører vognene fra København kun til Aarhus

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 4/8 2015, 23:24 (3187 dage siden) @ tr

Der vil ikke være direkte i tog Kh - Ab, hver time i k16. Timen med en Flb- vogn kører vognene fra København kun til Aarhus

Undskyld, men hvor har du den oplysning fra?

Har modtaget udkast til k16

af Niels Bak, 5/8 2015, 09:19 (3186 dage siden) @ 8x

Som jeg har forstået udlægningen på siden her (og jeg har ikke set selve udkastet), så er det rigtigt men kun for intercitytogs vedkommende. Der er stadig lyntogene en gang i timen.

Så de eneste det rigtig har konsekvenser for er småstationerne, hvor lynet ikke stopper (Skørping, Støvring...)

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af kenkari ⌂, Roskilde, 5/8 2015, 10:36 (3186 dage siden) @ Niels Bak

Som jeg har forstået udlægningen på siden her (og jeg har ikke set selve udkastet), så er det rigtigt men kun for intercitytogs vedkommende. Der er stadig lyntogene en gang i timen.

Så de eneste det rigtig har konsekvenser for er småstationerne, hvor lynet ikke stopper (Skørping, Støvring...)

Stationerne på Aalborg Nærbane får ikke færre tog. Selv hvis IC-sættet til/fra København kun kører til Aalborg hver anden time, så vil Flensborg-sættet jo fortsætte til Aalborg. Så de stationer får stadig IC hver time.

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 10:55 (3186 dage siden) @ kenkari

Stationerne på Aalborg Nærbane får ikke færre tog.

Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg, nej. Aalborg Vestby og Lindholm, ja.

I øvrigt tror jeg denne illustration beskriver meget godt, hvordan det vil være i de timer, hvor Aalborg's IC til Flensburg kommer til at fungere (orange er ER-supplement - i modsatte timer er den som i dag):

[image]

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 11/10 2015, 20:41 (3119 dage siden) @ Thomas Rasmussen

I øvrigt tror jeg denne illustration beskriver meget godt, hvordan det vil være i de timer, hvor Aalborg's IC til Flensburg kommer til at fungere (orange er ER-supplement - i modsatte timer er den som i dag):

[image]

Min teori blev kritiseret af mange, da jeg offentliggjorde den, men nu har jeg - i jagten på den endelige K16 - fundet dette brev fra selveste Region Nordjylland til forhenværende Transportminister, hr. Magnus Heunicke (A).

Citat herfra:

For det første lægges der op til, at hver andet IC tog fra Aalborg ikke længere skal køre til København, men skal ende i Flensborg. (...) Passagermæssigt ville det være en meget bedre løsning, med meget færre skifte, hvis IC toget fra Århus kørte til Flensborg, og toget fra Aalborg fortsat endte i København. DSB har fremført tekniske begrundelser for den valgte løsning, men ingen der ikke ville kunne håndteres, hvis viljen var til stede. DSB har stillet i udsigt, at generne kan minimeres, ved at de muliggør skifte internt i toget.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af BoergeOf61, Randers C, 11/10 2015, 22:58 (3119 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Nu er det spændende, om DSBs K16 er med, når DB åbner for sin K16 på tirsdag. Det kan undre mig, at Region Nordjylland ikke kan glæde sig over bedre togforbindelser til Hamburg via Flensburg.

Offentliggørelse af K16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 12/10 2015, 00:13 (3119 dage siden) @ BoergeOf61

Nu er det spændende, om DSBs K16 er med, når DB åbner for sin K16 på tirsdag.

De åbner i hvert fald for den her i efterårsferien ifølge DSB's tweet. Sidste år og de mange år før det, har DSB enten har haft deres nye køreplan klar, til når Rejseplanen udvidede køreplansperioden, så den strakte sig ind i det nye køreplansår, eller også har alle andre tog- og busforbindelser, hvis køreplaner var klar, figureret uden DSB-togene. Sådan er det ikke i år. DSB er tilsyneladende for stor en del af Rejseplanen, til at trafikselskaberne bag Rejseplanen vil give os, der altså også tager bussen, lov til at se de nye tider for den. Mange busser skifter netop køreplan samtidigt med togene. Derfor kan man kun søge frem til og med den tolvte december, K15's sidste gyldighedsdag - de burde ellers have åbnet op for helt til sjette januar nu ifølge denne side. Mon ikke K16 kommer op på Rejseplanen tirsdag med PDF-køreplanerne til følge i løbet af ugen? Andet vil undre mig meget.

Hvad mere interessant er, er, hvornår tjenestekøreplanerne kommer op. Man kan kun vente i spænding.

Det kan undre mig, at Region Nordjylland ikke kan glæde sig over bedre togforbindelser til Hamburg via Flensburg.

Jeg tror, folk er mere indstillet på skift, hvis de skal helt til Tyskland eller Sønderjylland. Desuden handler det vist meget om, hvordan det plejede at være. Når først nyheden når pendlere, kommer der jo negative kommentarer fra gud og hver mand, om at toget ikke går til København længere, og ingen synes at bemærke, at det nu går til Flensburg i stedet for.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Avatar

Offentliggørelse af K16

af BoergeOf61, Randers C, 12/10 2015, 11:31 (3118 dage siden) @ glade-koege

Den nye køreplaner er også lagt ind i Rejseplanen. Fx. får Randers direkte tog til Flensburg i minuttal .01 i ulige timetal. De fleste af dem kører også til København. Når jeg vil med tog mod Tyskland, må jeg vænne mig til 7:01 i stedet for 6:47.

Avatar

Randers - Flensburg (var: Offentliggørelse af K16)

af BoergeOf61, Randers C, 12/10 2015, 15:01 (3118 dage siden) @ BoergeOf61

Når jeg vil med tog mod Tyskland, må jeg vænne mig til 7:01 i stedet for 6:47.

Rejsetiden fra Randers til Flensburg bliver også noget (29 el. 44 min.) kortere. Det må vise sig, hvordan det passer med DBs tog. Hvis SH-Ekspres beholder sin nuværende køreplan, bliver rejsetiden fra Randers til Hamburg 28 - 47 min. kortere, så vidt jeg lige kan overskue.
I så fald erstattes 6:47 - 12:28 af 7:01 - 12:14 med skift i Flensburg i stedet for Århus, og 8:14 - 14:14 erstattes af 9:01 - 14:14 med et togskift mindre.

Fra Flensburg bliver rejsetiden kl. 16:56 - 20:55 erstattet af 16:50 - 19:56, mens 18:56 - 22:19 erstattes af 18:50 - 22:56 grundet længere ophold i Fredericia.

Det er ret markante ændringer, synes jeg.

Avatar

Randers - Flensburg (var: Offentliggørelse af K16)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/10 2015, 15:36 (3118 dage siden) @ BoergeOf61

Det er ret markante ændringer, synes jeg.

..men vel fortrinsvis til den gode side?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Randers - Flensburg (var: Offentliggørelse af K16)

af BoergeOf61, Randers C, 12/10 2015, 15:46 (3118 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af BoergeOf61, 12/10 2015, 16:04

..men vel fortrinsvis til den gode side?


Ja, men markant på den måde, at det kræver tilvænning og lige skal checkes flere gange for at være sikker på, det er korrekt forstået.

Edit: Den længere rejsetid fra Flensburg kl. 18:50 skyldes, et ICLyn fra København kl. 18:50 forsvinder.

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/10 2015, 17:21 (3107 dage siden) @ Thomas Rasmussen

I øvrigt tror jeg denne illustration beskriver meget godt, hvordan det vil være i de timer, hvor Aalborg's IC til Flensburg kommer til at fungere (orange er ER-supplement - i modsatte timer er den som i dag):

[image]

Publikumskøreplanen InterCity og InterCityLyn bekræfter mig.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af Niels Bak, 5/8 2015, 18:40 (3186 dage siden) @ kenkari

Jeg mente, at de kun får forbindelse til kbh hver anden time, som den lokale borgmester har været ude og brokke sig over. (men antallet af tog bliver det samme og de vinder så en forbindelse til Flensborg hver anden time)

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 18:52 (3186 dage siden) @ Niels Bak

I henhold til det jeg har fået oplyst af en DSB-mand, ser det således ud:

IC 120 fra Aalborg (kl. 6.07) har togsæt med til IC 5720 i Fredericia (kl. 8.49)
IC 128 fra Aalborg (kl. 8.07) har togsæt med til EC 383 i Fredericia (kl. 10.49)
IC 136 fra Aalborg (kl. 10.07) har togsæt med til IC 5736 i Fredericia (kl. 12.49)
IC 144 fra Aalborg (kl. 12.07) har togsæt med til EC 385 i Fredericia (kl. 14.49)
IC 152 fra Aalborg (kl. 14.07) har togsæt med til IC 5752 i Fredericia (kl. 16.49)
IC 160 fra Aalborg (kl. 16.07) har togsæt med til EC 387 i Fredercia (kl.18.49)

IC 5712 starter op i Fredericia kl. 6.49.

IC 57xx kører til Flensburg som nu og EC 3xx kører til Hamburg.

Så kunder til/fra København og til/fra Flensburg skal skifte i Fredericia.

Men København har jo stadig direkte Hamburg/Berlin forbindelse ligesom nu i K 15. Den eneste ændring er bortfald af de gennemgående vogne i det nuværende IC 8xx-system.

Det bliver på samme måde modsatte vej - op-/nedformering i Fredericia.

Dermed kan det fastslås, det der kører IC-tog hver time Aalborg-København og omvendt foruden Lyntogene hver time.

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af BoergeOf61, Randers C, 5/8 2015, 19:09 (3186 dage siden) @ 8x

I henhold til det jeg har fået oplyst af en DSB-mand, ser det således ud:

IC 120 fra Aalborg (kl. 6.07) har togsæt med til IC 5720 i Fredericia (kl. 8.49)
IC 128 fra Aalborg (kl. 8.07) har togsæt med til EC 383 i Fredericia (kl. 10.49)
IC 136 fra Aalborg (kl. 10.07) har togsæt med til IC 5736 i Fredericia (kl. 12.49)
IC 144 fra Aalborg (kl. 12.07) har togsæt med til EC 385 i Fredericia (kl. 14.49)
IC 152 fra Aalborg (kl. 14.07) har togsæt med til IC 5752 i Fredericia (kl. 16.49)
IC 160 fra Aalborg (kl. 16.07) har togsæt med til EC 387 i Fredercia (kl.18.49)

IC 5712 starter op i Fredericia kl. 6.49.

IC 57xx kører til Flensburg som nu og EC 3xx kører til Hamburg.

Så kunder til/fra København og til/fra Flensburg skal skifte i Fredericia.

Det er lidt forvirrende. Er det ikke bare togsættet fra Aalborg, der fortsætter mod Flensburg, mens et andet togsæt kobles på i Århus og kobles af igen i Fredericia for at fortsætte mod København? Det passer med tegningen i et andet indlæg.

Personligt bemærker jeg, at de viste køretider for IC 120 og 5720 minder om de nuværende tider for ICL 14 og ICE 381, hvorved et togskift blot flyttes fra fx. Århus til Flensburg. Faktisk bliver rejsetiden fra Aalborg til afgang Fredericia en smule (17 min.) kortere.

Dermed kan det fastslås, det der kører IC-tog hver time Aalborg-København og omvendt foruden Lyntogene hver time.

Muligvis med skift til andet togsæt i Århus el. Fredericia.

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 19:14 (3186 dage siden) @ BoergeOf61

NEJ.
1 IC3-sæt kører Aalborg-København og 1 IC3-sæt kører Aalborg-Flensburg/Hamburg - altså 2 IC3-sæt Aalborg-Fredericia.
På samme måde den modsatte vej. Der er INTET forvirrende i det skrevne.

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af BoergeOf61, Randers C, 5/8 2015, 19:23 (3186 dage siden) @ 8x

NEJ.
1 IC3-sæt kører Aalborg-København og 1 IC3-sæt kører Aalborg-Flensburg/Hamburg - altså 2 IC3-sæt Aalborg-Fredericia.
På samme måde den modsatte vej. Der er INTET forvirrende i det skrevne.

Det vil jeg se, før jeg tror det. Så vidt jeg husker, var der kun ét togsæt i ICL 14 de gange, jeg skulle med det for at nå ICE 381.
Det er forvirrende, fordi det passer dårligt med alt andet, der er skrevet om IC-togene fra Aalborg i K16.

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 19:32 (3186 dage siden) @ BoergeOf61

1 IC3-sæt kører Aalborg-København og 1 IC3-sæt kører Aalborg-Flensburg/Hamburg - altså 2 IC3-sæt Aalborg-Fredericia.

Det vil jeg se, før jeg tror det.

Jeg har det på samme måde, og det kan da nok blive svært at udtrykke dette i køreplanen InterCity og InterCityLyn og i den grad også på Rejseplanen. Det er meget af en sjældenhed, at der kommer to togsæt mod nord. Selv om morgenen er det morgentog, der normalt bestod af 3 togsæt (ét til Aalborg, ét til Lindholm og ét til Frederikshavn; nogle gange endda med ét til Aalborg og to til Frederikshavn), er nu nede på at svinge mellem 1 og 2 togsæt. Men jeg observerer det da gerne, når K15 træder i kraft.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 19:51 (3186 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Men jeg observerer det da gerne, når K15 træder i kraft.

Nu trådte K15 jo i kraft i december 2014. ;-) ;-) ;-)

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 20:16 (3186 dage siden) @ 8x

Ja, det var lige en fejl. Dog skal det siges, at IC-systemet til Aalborg er suspenderet for tiden :-D

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 20:21 (3186 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det skulle vist starte igen på mandag - så vidt jeg husker. :-P

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 20:27 (3186 dage siden) @ 8x

Det skulle vist starte igen på mandag - så vidt jeg husker. :-P

Ja, desværre. Jeg har nydt at kunne træde ind på Lindholm station og gå og erobre IC4's bedste plads gang på gang uden modstand fra pladsbilletsfanatikere (jeg ved godt, at man stadig kunne reservere plads, men ingen har gjort det). Og det var da også meget smart, da jeg skulle have cyklen med i toget fra Hobro til Lindholm. Jeg fik både lige indstigning (altså lavgulv) samtidigt med, at jeg kunne omgå kravet om pladsbillet.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Avatar

TOTAL OT: Tillykke til Tommy og jernbanen.dk

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/8 2015, 20:21 (3186 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Ja, det var lige en fejl. Dog skal det siges, at IC-systemet til Aalborg er suspenderet for tiden :-D


Ovenstående blev så indlæg nr. 100.000 på jernbanen.dk.

Tillykke Tommy :-).

Bedste hilsner

Thomas
Indlæg nr. 100.003

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 19:47 (3186 dage siden) @ BoergeOf61

Gode Børge

Så venter vi til K16 udkommer, før vi diskuterer videre i denne sag, når du alligevel ikke vil tro på en DSB-mands udtalelser, som jeg henviser til.

Har modtaget udkast til k16

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/8 2015, 19:51 (3186 dage siden) @ 8x

Så venter vi til K16 udkommer, før vi diskuterer videre i denne sag, når du alligevel ikke vil tro på en DSB-mands udtalelser, som jeg henviser til.

Jeg har engang oplevet at jeg ikke kunne stole på hvad en DSB-mand sagde. Bevares, han vidste nok ikke bedre.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 19:53 (3186 dage siden) @ Erik Olsen

Nu er det jo altså en meget troværdig person, jeg har oplysningerne fra. :-D

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 20:11 (3186 dage siden) @ BoergeOf61

Kenkari skrev netop i sit første indlæg, hvad jeg også har skrevet:

IC-tog:
Generelt helt nye minuttal! Kører nu 02 og 32 fra KBH! Alle IC standser i Valby.
Der vil stadig være tog København-Aalborg hver time, men Aalborg Vestby og Lindholm bliver nu kun betjent af Lyntog og Aalborg Nærbane.
Nyt IC-system hver anden time mellem Aalborg og Flensborg, som kører sammenkoblet med Københavnertoget mellem Fredericia og Aalborg. Dermed bortfalder IC mellem København og Flensborg.
IC-systemet København-Esbjerg får lidt længere rejsetid, da toget skal "overhales" af Lyntog i Odense samt ny standsning i Lunderskov!

Det har I åbenbart ikke set.

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 20:19 (3186 dage siden) @ 8x

Kenkari skrev netop i sit første indlæg, hvad jeg også har skrevet:

Det har vi skam, men jeg tror ikke nødvendigvis, han ved særligt meget mere, end udkastet siger. Derfor finder jeg det fortsat mest sandsynligt, at Flensburg-vognene udgår fra Aalborg, mens København-vognene først kommer på i Aarhus, og at de så skilles i Fredericia, hvor der eventuelt kommer yderligere, fortrinvis elektrisk supplement til København-vognene.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 20:26 (3186 dage siden) @ Thomas Rasmussen

De togsæt, som bliver sat på i Aarhus, kører bagest fra Aarhus til Fredericia - altså kommer Flensburg-delen til at gå forrest fra Aarhus til Fredericia, og i Fredericia skal togdelen, som bliver sat på der gå forrest, hvordan vil du lige klare det efter din "opskrift"? ;-)

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 20:33 (3186 dage siden) @ 8x

De togsæt, som bliver sat på i Aarhus, kører bagest fra Aarhus til Fredericia - altså kommer Flensburg-delen til at gå forrest fra Aarhus til Fredericia, og i Fredericia skal togdelen, som bliver sat på der gå forrest, hvordan vil du lige klare det efter din "opskrift"? ;-)

Delene ankommer 45, og Flensburgdelen skal afsted 49, mens Københavnerdelen bliver til 53. Med lidt snilde kan man nå at koble en ER på på den tid. Alternativt gør de dette i Aarhus, hvor de har 7 minutter (så bliver det ikke ER, meeen).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 20:42 (3186 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Se, de minuttal var nye for mig, så kan det jo være, at det bliver en helt anden måde, der bliver op-/nedformeret på.
Vi må nok hellere slutte denne lille diskussion her og vente og se, når der kommer noget konkret på markedet.
Tak for diskussionen. :-D ;-)

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 5/8 2015, 20:47 (3186 dage siden) @ 8x

Se, de minuttal var nye for mig, så kan det jo være, at det bliver en helt anden måde, der bliver op-/nedformeret på.

Ja, ligesom det der 00 og 30 som IC'ets minuttal på Kh, troede jeg også, at der var en uskreven regel om, at det altid var det tog, der skulle køre på den mindst betydningsfulde strækning, der skulle have dets vogne bagerst, så den del til den betydningsfulde strækning kunne køre først. (Fx kører Aalborg-delen før Struer-Langå-delen i Aarhus, og Aarhus-delen før Struer-Herning-delen i Fredericia). Sådan er det åbenbart ikke her, og det kan være logistik, men der kan også stikke noget under.

Vi må nok hellere slutte denne lille diskussion her og vente og se, når der kommer noget konkret på markedet.
Tak for diskussionen. :-D ;-)

Ja, vi venter og ser. Selv tak.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Har modtaget udkast til k16

af andersj, Aalborg, 5/8 2015, 21:06 (3186 dage siden) @ 8x

I henhold til det jeg har fået oplyst af en DSB-mand, ser det således ud:

IC 120 fra Aalborg (kl. 6.07) har togsæt med til IC 5720 i Fredericia (kl. 8.49)
IC 128 fra Aalborg (kl. 8.07) har togsæt med til EC 383 i Fredericia (kl. 10.49)
IC 136 fra Aalborg (kl. 10.07) har togsæt med til IC 5736 i Fredericia (kl. 12.49)
IC 144 fra Aalborg (kl. 12.07) har togsæt med til EC 385 i Fredericia (kl. 14.49)
IC 152 fra Aalborg (kl. 14.07) har togsæt med til IC 5752 i Fredericia (kl. 16.49)
IC 160 fra Aalborg (kl. 16.07) har togsæt med til EC 387 i Fredercia (kl.18.49)

IC 5712 starter op i Fredericia kl. 6.49.

IC 57xx kører til Flensburg som nu og EC 3xx kører til Hamburg.

Så kunder til/fra København og til/fra Flensburg skal skifte i Fredericia.

Men København har jo stadig direkte Hamburg/Berlin forbindelse ligesom nu i K 15. Den eneste ændring er bortfald af de gennemgående vogne i det nuværende IC 8xx-system.

Det bliver på samme måde modsatte vej - op-/nedformering i Fredericia.

Dermed kan det fastslås, det der kører IC-tog hver time Aalborg-København og omvendt foruden Lyntogene hver time.

Jeg siger ikke at jeg ikke tror på dig men det virker bare meget usandsynligt at IC togene skal køre med to sæt mellem Aalborg og Aarhus. Der ville være meget mere brug for det ekstra sæt i ICL togene (Frederikshavn)-Aalborg-Aarhus.

Det kan også være at DSB har lavet det om til at det er Flensborg sættet der først kommer på i Aarhus.

--
Mvh Anders

Har modtaget udkast til k16

af 8x, 5/8 2015, 21:43 (3186 dage siden) @ andersj

Nu har jeg det fra en meget vederhæftig DSB-ansat, men det er jo selvfølgelig også et par måneder siden, jeg fik oplysningerne, så det kan da godt være, at det er/bliver ændret, for jeg har IKKE set udkastet til K16, jeg har kun det Kenkari har skrevet og senere, det Thomas Rasmussen har skrevet. Skal vi nu ikke vente og se den endelige køreplan, før vi kaster os ud i flere konspirationsteorier? ;-)

Har modtaget udkast til k16; er IC4 med i ligningen?

af Lars Jensen @, 6/8 2015, 16:51 (3185 dage siden) @ kenkari

[snip en hel masse]

Sikke en lang tråd om den kommende køreplan. Og så kom I endda ikke engang ind på mit ynglingsemne, fremtidens tog; IC4.

Som det er bekendt, så arbejder DSB jo på at få dem ind i køreplanen og i særdeleshed i landstrafikken. Det skal de jo sikkert også komme, da der for tiden behandles en ny typegodkendelse af Trafik- og Byggestyrelsen der bl.a. indeholder muligheden for multibel kørsel.

Mon ikke nogen af de skitserede ændringer sker, fordi at det er muligt at man (regner med i hvert fald) har mere materiel at gøre godt med?

Hilsen Lars

IC4 skal bevise deres værd.....

af Kan det nu passe?, 6/8 2015, 18:32 (3185 dage siden) @ Lars Jensen

Som det er bekendt, så arbejder DSB jo på at få dem ind i køreplanen og i særdeleshed i landstrafikken. Det skal de jo sikkert også komme, da der for tiden behandles en ny typegodkendelse af Trafik- og Byggestyrelsen der bl.a. indeholder muligheden for multibel kørsel


At Trafik- og Byggestyrelsen er ved at behandle en typegodkendelse, er da ikke et argument for at de skal køre flere eller vigtigere tog end i dag. At køre flere sæt sammen løser vel ikke problemet med, at l..... i bund og grund ikke kan køre særligt langt uden at skulle "i garage" (som DSB's såkaldte trafik informationschef kalder det).

De togsæt skal nok få lov til at køre, alt hvad de har lyst til. Når de engang har bevist at de vitterligt kan køre.

Har modtaget udkast til k16

af gæst, 12/10 2015, 11:15 (3118 dage siden) @ kenkari

Der er ikke i tog hver time imellem kh og ab, kun hverandre time. Modsat time ab -flb

Har modtaget udkast til k16

af steenth, 12/10 2015, 11:30 (3118 dage siden) @ gæst

Der er ikke i tog hver time imellem kh og ab, kun hverandre time. Modsat time ab -flb

Det er svært med forkortelser. Men Aalborg-København har Lyntogsforbindelse hver time i K16. Det er kun Intercity som kører til Flensborg i stedet for København.

Har modtaget udkast til k16

af Thomas Rasmussen (ikke logget ind), 12/10 2015, 11:33 (3118 dage siden) @ steenth

Det er svært med forkortelser. Men Aalborg-København har Lyntogsforbindelse hver time i K16. Det er kun Intercity som kører til Flensborg i stedet for København.

I de timer, hvor Intercityvognene fra Aalborg ikke kører til København, kobles der Intercityvogne på til København i Aarhus, således at man kan skifte togsæt inde i toget, hvis man skal til København.

Avatar

Har modtaget udkast til k16

af BoergeOf61, Randers C, 12/10 2015, 11:35 (3118 dage siden) @ steenth

Det er svært med forkortelser. Men Aalborg-København har Lyntogsforbindelse hver time i K16. Det er kun Intercity som kører til Flensborg i stedet for København.

Faktisk kører de fleste både til København og til Flensburg. Det kan ses på Rejseplanen nu. De kører i minuttal .07. Dagens sidste direkte tog fra Aalborg til Flensburg bliver kl. 16:07.

Svenska-lok
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak