Publikumskøreplan anno 1890 - tidszoner

af UTJ, 16/8 2012, 16:00 (4264 dage siden) @ steenth

Så de 14 minutter kan sagtens være tidsforskellen mellem Berlin og København. Både Berlinertid og Københavnertid blev defineret som det tidspunkt hvor solen stod præcist i syd i den pågældende by = kl. 12.00.


Der var kun 3 minutters forskel imellem Berlin og København - dvs det er ikke Berlin-tid, når der er 14 minutters forskel.

Nu er tydsk tid jo 14 min efter dansk tid, så i dette tilfælde må tydsk tid være regnet fra et noget mere vestligt punkt end dansk tid.

Hvis jeg regner rigtigt må den danske tid være Gudhjemtid og den tyske Berlin-tid. Men hvornår gik vi i DK over til Gudhjemtid (15 gr øst)?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere
DSB MH320

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak