Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af caprani, 20/4 2014, 13:04 (3657 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´næsten middag Caprani!

Interessante billeder en af "stor dreng". Ja, det bliver spændende at se (og høre) når den kommer ud på Sherman-hill med stor belastning!

Når man se delene forstår man virkelig at der er tale om noget teknisk fantastisk. Bare det at holde det kolossale damptryk gennem de leddelte kraftdamprør til forreste dampmaskine er et under. Og når man se dit billede af fyrkassen kan man jo godt forstå, at der hurtigt omkring midten af 1920´erne blev indført en lov om, at lokomotiver af en vis størrelse SKULLE have en "stoker" eller lignende indfyringsmekanisme. Det er jo UMULIGT at kaste til baghjørnerne uanset, hvor stor så eller fyrdøren end måtte være.

Lige et sp.? Er "Murbuen" i (næsten) hele fyrkassens længde? Det ligner jo en hel "hems":-)

Nå, endnu engang tak forbillederne og forhåbentlig fortsat god påske

Hej Steffen.

Jeg er ikke helt sikkert på hvordan de dér "firebricks" er tænkt at skulle ligge derinde. Som man ser ligger der også nogle og roder på gulvet i fyrkassen (som min blitz ikke engang rigtigt kunne nå hen til bagvæggen af).

Stokeren bliver lidt overflødig når maskinen bliver driftsklar. De påtænker at ombygge den til oliefyring (ligesom Challenger 3985), men derudover ville en styrke på 8 mand ikke (som du skriver) kunne håndfyre en Big Boy. Jeg mener at have hørt engang, at den kunne tømme en hel tender, (28) tons kul på 1 1/2 time når den anstrengte sig. Det kan vel ikke engang 12 mand skovle, om de så kunne nå ned til bagvæggen i fyrkassen eller ej ;-)

God påske og god søndag i lige måde.

-Klaus Caprani


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak