Ø-ferie med jernbane-abstinenser, del I (mange fotos m.v.)

af Niels Munch @, tirsdag 03. juni, 2014, 14:16 (1122 dage siden)

Hey i forum,

Den gode Thomas Boberg var her på ø-ferie og led så meget af jernbane-abstinenser, at han fik denne bygning til at ligne en jernbanestationsbygning:

[image]
6. juli 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Min huuustru og jeg var der året efter og kunne ved et besøg på:

[image]
Anholt Museum 23.08.2012 (nm).

..... dulme mine abstinenser, idet der på en væg hang dette foto:

[image]

..... tydeligvis en fotokopi, men med Thomas' "stationsbygning" som den bagerste. Bygningen foran er også "statslig". Der er nemlig tale om "Gl. Havnebetjentbolig" (bagerst) hhv. "Gl. Havnemesterbolig". Altså ikke helt tosset .....

Billedet synes at vise en familieudflugt, og lokomotivet er nærmest en cabriolet, idet tag- og sideplader på førerhus synes fjernet. De har - ligesom vi - haft godt vejr.

Den flinke dame, museumslederen, lod mig grave i fotoregistret, hvor jeg fandt:

[image]

..... som taler for sig selv m.h.t. motiv, fotograf og fototid. Desværre fandt vi ikke på museet et fotografisk aftryk af glaspladen; men efter hjemkomst kunne Industribaneklubbens Forskningsafdeling hjælpe mig med dette tydeligere udsnit:

[image]

samt lokomotivets data:

Krauss 558/1876. 17,4 m². 12 atm. 785 mm. Navn: Jacob.
1876 Leveret som ny til ukendt teglværk i Ringsleben.
1886 - 88 Anlæg af Vestvolden for Madsen & Michelsen.
1888 - 89 Anlæg af Vestvolden for Hoffmann & Gunnerson.
1895 Anlæg af Banen mellem Svendborg og Rygård for Hoffmann & Gunnerson.
1896 Ombygning og udvidelse af Dokhaven i Esbjerg for Hoffmann & Gunnerson.
1900 Anlægsarbejder i Esbjerg formentlig anlæg af Anden Fiskerihavn for Hoffmann, Hansen & Co.
1897 Anlæg af Ringe - Nyborg Banen for SFJ.
1897 Anlæg af Horsens - Bryrup Banen for Hoffmann & Gunnerson.
1900 Anlægsarbejder i Esbjerg formentlig havneanlæg for Hoffmann, Hansen & Co.
1900 - 02 Anlæg af havnen på Anholt for Hoffmann, Hansen & Co.
1902 Anlæg af Horsens - Odder Jernbane for Hoffmann & Sønner.
1903 Anlæg af Helsingørbanen for Hoffmann & Sønner.
1906 Anlæg af Helsingør - Hornbæk Banen ved Ålsgårde for Hoffmann & Sønner.
1908 Anlæg af Klampenborg Galopbane for Hoffmann & Sønner.
1909 - 11 Anlæg af Dobbeltspor ved Marslev mellem Nyborg og Odense for Hoffmann & Sønner.
1911 - 12 Anlæg af Nordvestfynske Jernbaner for Hoffmann & Sønner.
1912 - 14 Mergelkørsel fra Tvile Mergelleje for Åstrup og Omegns Mergelselskab for Hoffmann & Sønner.
1914 - 16 Mergelkørsel fra Stendetup Mergelleje for Stenderup og Omegns Mergelselskab for Hoffmann & Sønner.
1916 Mergelkørsel fra Velling Mergelleje for Rydbjerg Mergelselskab for Hoffmann & Sønner.
1916 Anlæg af Varde - Grindsted Jernbane for Hoffmann & Sønner.
1916 Mergelkørsel fra Velling Mergelleje for Rydbjerg Mergelselskab for Hoffmann & Sønner.
1917 - 18 Brunkulskørsel i Statens Brunkulsleje ved Troldhede for Hoffmann & Sønner.
1919 Anlægsarbejde ved Sig for Hoffmann & Sønner.
1920 Anlæg af Gudenåcentralen ved Tange for Hoffmann & Sønner.
1921 Udvidelse af Ringsted Station for Hoffmann & Sønner.
1931 Anlægsarbejde ved Majbølle.

EVP har (selvfølgelig) et foto af "Jacob" fra anlægget af HHB, tydeligt med sine "romanske" sidevinduer, men nu med fyldninger og tagplader monteret.

I Anholt Museums fotoregistratur var der mange fotos optaget af Ludvig Grentzmann, og lidt gurglen gav mig:

"I 1897 vendte Ludvig Grentzmann [f. 1871] tilbage til sin fødeø Anholt for at slå sig ned som købmand. Da byggeriet på havnen begyndte i 1899, blev Gentzmann regnskabsfører for entreprenøren. Han blev samtidig havnebetjent og senere havnefoged, og bl.a. derfor har han fulgt byggeriet af havnen på nært hold. Der er dog også blevet tid til at fotografere samtidens badenymfer på stranden.
Ludvig Grentzmann var en ivrig fotograf. Han fik kursus i fotografi i København og brugte meget af sin fritid til at fotografere. Ludvig Grentzmann døde i 1957, og hans billeder og udstyr findes nu på Danmarks Fotomuseum i Herning."

Grentzmann har således beboet Thomas' huse!

Der var nu en selvfølge at tage kontakt til Danmark Fotomuseum, ligesom min dialog med Bent Hansen, IBK Forskningsafdeling, fortsatte.

Herom i afsnit II (hvis interesse?).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen