Ø-ferie med jernbane-abstinenser, del II (flere fotos m.v.)

af Niels Munch, 4/6 2014, 13:20 (3612 dage siden)

God eftermiddag i Forum,

I del I konstaterede vi, at der under statshavnebyggeriet [1899-1902] på Anholt anlagdes en bane til Ørkenen for at hente sten til byggeriet, og at købmanden og fotografen Ludvig Gerntzmann dels blev regnskabsfører for entreprenøren, dels samtidig blev havnebetjent og senere havnefoged.

Hans fotografiske udstyr og mange glaspladenegativer findes i dag på Danmarks Fotomuseum i Herning, som velvilligt sendte mig disse 4 billeder fra havnebyggeriet og havnen:

[image]

[image]

Havnebyggeriet, dels molen under opbygning med mobilt dampkraftanlæg til rambuk, dels et virkeligt ørkenmotiv, hvor "JACOB", kendelig på de romanske vinduer, hjælpes igennem sandet af eksterne HK.

[image]

[image]

Havnen efter ibrugtagning, hvor der stadig ses smalspor. Alle 4 billeder optaget af Ludvig Grentzmann i Danmarks Fotomuseums arkiv.

Thomas Boberg bragte i sin tråd facts om anlægsbanen fra Guldvangs bog om Industribaner (bane bøger 1998 ISBN 87 88632 76-8), og Rybro's "Jernbane-Bladet" havde i nr. 6-1973 en større artikel over 3 sider om banen med sporplan og kort m.v., der kan klikkes frem her (anbefales):

Jernbane-Bladet 06-1973: Anholt-1 Anholt-2 Anholt-3

Yderligere modtog jeg fra Bent Hansen, IBKs Forskningsafdeling, følgende:

[image]

..... der viser et togmøde i Ørkenen (?) mellem "JACOB" t.v. og "OSCAR". Hoffmann havde således haft 2 anlægslokomotiver på øen, og OSCARs CV fulgte med:

Heilbronn 56/1877. 785 mm. 16,7 m². 11,5 atm. 9 t. 50 hk. Navn: Oscar.
1877 - 77 Longoni & Glaudi, entreprenører. Mühlheim/Baden.
1877 - ?? Mahr, entreprenør. Handschuhheim ved Heidelberg.
18?? - 92 Phillip Holzmann, entreprenør. Frankfurt/Main.
1892 Formentlig omsporing til 785 mm.
1892 - 93 Udgravning af søndre Frihavnsbassin for Gluud, Werner, Winkel, Madsen & Johansen.
1893 - 94 Anlæg af Vejle - Give Banen for Gluud, Werner & Winkel.
1896 Ukendt arbejde i København for Glud og Winkel.
1899 - 02 Anlæg af Anholt Havn for Hoffmann, Hansen & Co.
1902 Ude af brug på Frederiksberg for Johansen & Såbye
1903 - 06 Ukendt anlægarbejde i Sverrig for Såbye & Lerche.
1906 Anlægsarbejde på ny København H for Såbye & Lerche.
190? - 10 Ukendt anlægsarbejde i Sverrig for Såbye & Lerche.
1910 Ukendt anlægsarejde i Århus for Iversen.
1913 - 17 Mergeltransporter fra Årre Mergelleje for Årre Mergelselskab for Bisgård & Iversen.
1917 Ude af brug i Årre for Bisgård & Iversen.
1917 Mergeltransporter fra Årre Mergelleje for Årre Mergelselskab for Iversen, Petersen og Frederiksen.
1922 Ude af brug i Fredericia for A. F. Frederiksen.
1926 R. N. Jespersen.
1930 R. N. Jespersen.
1932 Udbygning af Silkeborg Landevej i Århus for J. Johansen.
1932 - 34 Ude af brug for J. Johansen.
19?? Ophug.

En af de få "Franskmænd" i Danmark.

Det berettes, at noget af anlægsbanen forblev på havnen, og at rester af denne entreprenørbane stadig var at finde i 1982, jf. Frans Mogensen m.fl.: "Anholt" (Holmens Bogtryk/Offset, Grenaa 1982 – ISBN 87 88013 05 7), idet banen efter havnens ibrugtagning tjente til fiskernes interne transporter på havneområdet. Fotografisk belæg for denne anvendelse findes i Anholt Museums fotoregistratur.

Mere om Anholt følger i epilogen i del III, herunder om besættelsen og kommunikationer.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak