R-maskiner med P-maskine kedler?

af Steffen Dresler, 11/10 2012, 09:24 (4214 dage siden) @ Filip Gram

Go´morn Filip. Michael og Ole med sikkert flere.

Jeg har ikke noget svar, hvorfor dette eller hint andet end de fakta vi har ved selvsyn på H I, H II, R I og R II. Og så kan man jo sammenligne med HL tegningerne. Men disse er jo som lokomotivet SÅ UD ved leveringen. Eventuelle ændringer skal man så finde i de deltegninger for de eventuelle ændringer til f. eks. en kedel til en R II. Her ligger tegningsnummeret for ændringen sig sikkert til kedlens (hoved)tegningsnummer. KÆMPEARBEJDE og TIDSKRÆVENDE, da der jo p.t. er over 10.000 tegninger i databasen og der er IKKE et decideret registratur at slå op i.
Men det betyder jo IKKE at de repræsenterer det endelige svar. Fordi som jeg skrev i går, KUNNE det meget vel tænkes (min egen teori), at man i dampens sidste tid, mere har skelet til og anvendt de forhånden værende gode (brugbare) materialer for at få noget anvendeligt. Det var jo et tidsspørgsmål, ikke sandt?

DSB tegninger var opdelt i:
H = hovedtegning (1: 10) med et 2. underbogstav for type: L = Lokomotiv, T = Tender, M = Motormateriel, P = Passagervogne og G = Godsvogne. Derefter et (dengang) fortløbende nummer samt ved flere tegninger et ”plan nummer”.
F. eks. en hovedtegning (1:10) til Litra R II var:
Sidetegning HL 30n, plan 1, tegning forfra/ bagfra HL 30n plan 2 og tendertegning HT 17.
Eventuelle ændringer til tenderen fik så ”normalt” et selvstændigt nummer MED henvisning til hér HT 17.

(Så lige en tilføjelse fra Ole, mens jeg skriver dette, rart at jeg ikke er alene).

Der er lige en ting der forvirrer mig sikkert p.g.a. manglende viden. Men du henviser til en LON som jo er tysk og betyder LOKOMOTIV NORMEN. På dansk en lokomotiv standard. Men du skriver Vk normer. Hvad er disse?
Grunden til jeg spørger er nemlig den, at EJH i 1987 påbegyndte at udfærdige et antal ”Normblad for damplokomotiver” med tekniske data, en sidetegning fra Bay, en tabel med træk i krog samt en belastningstabel. Men disse var (er) jo ikke nogen ”DSB Maskinafdeling” officielle udfærdigelser, men et 1987 hjælpemiddel til bevarede og i drift værende dampere ved DSB Damp samt et dokument på hvert damplokomotiv EJH mente han og andre manglede, med forbillede i tilsvarende tyske (DRG/DB/DR). Hans mening var at få de fleste danske dampere fra DSB tiden lavet.
Er dem du hentyder til som LON?

Steffen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak