Privatbanenes godsvogner

af Lars Viinholt-Nielsen, 14/10 2012, 09:29 (4183 dage siden) @ Holger Sørensen

Danske privatbanevogne har kunnet anvendes på alle de baner, som deltog i det europæiske vognsamarbejde (R.I.V) fra dettes oprettelse i 1921. Allerede fra åbningen af jernbanefærgerne til Sverige i 1892 og 1894, kunne privatbanevogne fra nogle danske privatbaner bruges til transporter til Norge og Sverige. Efterhånden kom de fleste baner med i denne ordning i henhold til "Overenskomst om gensidig benyttelse af godsvogne mellem danske jernbaner henholdsvis norske og svenske jernbaner." I 1912 opsagde Sverige og Norge den fælles overenskomst, og der blev fra 1913/14 indgået separate overenskomster mellem de 3 lande. Ned Norge således: "Overenskomst om gensidig vognbenyttelse mellem danske og norske jernbaner." 1914-overenskomsten omfattede for Danmarks vedkommende DSB og 40 danske privatbaner, for Norges vedkommende kun NSB og Norsk Hoved-Jernbane. Ved et tillæg i 1918 kom ca.10 norske privatbaner med i ordningen. Fra 1922 var de skandinaviske vognoverenskomster kun et tillæg til R.I.V. overenskomsten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak