Privatbanenes godsvogner
Danske privatbanevogne har kunnet anvendes på alle de baner, som deltog i det europæiske vognsamarbejde (R.I.V) fra dettes oprettelse i 1921. Allerede fra åbningen af jernbanefærgerne til Sverige i 1892 og 1894, kunne privatbanevogne fra nogle danske privatbaner bruges til transporter til Norge og Sverige. Efterhånden kom de fleste baner med i denne ordning i henhold til "Overenskomst om gensidig benyttelse af godsvogne mellem danske jernbaner henholdsvis norske og svenske jernbaner." I 1912 opsagde Sverige og Norge den fælles overenskomst, og der blev fra 1913/14 indgået separate overenskomster mellem de 3 lande. Ned Norge således: "Overenskomst om gensidig vognbenyttelse mellem danske og norske jernbaner." 1914-overenskomsten omfattede for Danmarks vedkommende DSB og 40 danske privatbaner, for Norges vedkommende kun NSB og Norsk Hoved-Jernbane. Ved et tillæg i 1918 kom ca.10 norske privatbaner med i ordningen. Fra 1922 var de skandinaviske vognoverenskomster kun et tillæg til R.I.V. overenskomsten.