R-maskiner med P-maskine kedler?

af Georg Schmidt, 16/10 2012, 11:52 (4203 dage siden) @ Filip Gram

Mon 963 stadig har sin egen kedel eller?. R 963 fik S-revision 20/4 1953 kedel 963 og fyrkassekarakter 2. Kan ikke være byttet kedel i 1956 da 963 kun havde 7 værkstedsdage hele 1956 (O-rev). 963 blev jævnt benyttet i hele 1956 (nu med fyrkassekarakter 3) fra Fredericia og kørte 49000 km (MY havde allerede overtaget meget arbejde). Eftersynsfristen må være blevet forlænget, men der er ikke noteret noget om det i kilometerbogen. R 963 bliver hensat urepareret 3/9 1958 efter 307900 km efter S-revisionen i 1953. 20/11 1962 går 963 i værksted for S-revision (måske lidt underligt på det tidspunt da dampen var på vej ud). R 963 S-rev 3/4 1963 og prøvetur på 200 km og derefter hensættelse Hs/Lg og Fh. R 963 tages i brug igen 12/11 1968 og kommer til Århus hvor den holder reserve og særtog. Bruges nu jævnt frem til dampens ophør ved DSB april-maj 1970. Ekstra 200 km i september 1970 med engelske entusiaster. Fra 1/4 1961 til 4/11 1963 blev der ikke byttet kedler på Cvk Aarhus.

R 959 får kedel 2954 den 28/5-52, får 19/9 1958 kedel 1958 og har stadig denne iflg reparationsoversigten af 15/1 1963.

Ærgerligt man fik bevaret de R-maskiner med de ringeste fyrkasser. 942 havde været guf også med yngste kedel, men også 947 og 950 kørte rundt til sidst med nye fyrkasser og alle tre maskiner var jo til rådighed helt frem til 1970 og længere. 950 f. eks stod jo meget indendørs i Holstebro og Struer.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak