Avatar

Overkørslerne 70 og 71 ved Funders I-signal fra Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2016, 20:55 (2900 dage siden)

Torsdag før pinse gennemfotograferede jeg strækningen Silkeborg-Funder. Strækningen er den eneste i drift værende delstrækning af den nu hedengangne strækning Laurbjerg-Bramming.

Strækningen indeholder nogle ubevogtede overkørsler, der ikke er anført i TIB-S. En af dem er overkørsel 71 beliggende i km 35,548.

Der er imidlertid noget, der ikke passer sammen, for det var overkørsel 70, der lå i km 35,548.

De, der ikke interesserer sig for overkørsels-nummererings-fluek******i-nørderi, kan roligt stoppe her og gå videre til et andet og - for dem - mere interessant indlæg.

Hardcore-læsere kan læse videre nedenfor og forhåbentligt være med til at knække nødden.

Klik på ejendomskortet for højere opløsning.

[image]Udsnit af det originale ejendomskort opmålt 1877 og rettet frem til 1983 og måske også senere.

Silkeborg er til venstre og Funder er til højre. Syd er således opad på kortet. Vi er meget tæt på Funder station. Øverst til venstre ses km 35,5 og yderst til højre ses km 36. Kortudsnittet repræsenterer således en afstand på godt 500 meter. De 500 meter er med fire små "boller" underinddelt i dele af 100 meter. Funders nuværende I-signal er i følge nuværende TIB-S placeret i km 35,7 mellem de to overkørsler, vi ser på billedet. I følge sporplan fra november 1950 er/var Funders I-signal (armsignal) placeret i km 35,678. Det er muligt, at det er samme placering som i dag.

På ejendomskortet ses to overkørsler: Øverst til venstre overkørsel 70 og midt i billedet overkørsel 71. Overkørslen øverst til venstre eksisterer den dag i dag. Overkørslen i midten af billedet er nedlagt. På ejendomskortet er overkørslen øverst til venstre ikke nummereret; overkørslen midt i billedet er, som man kan se, nummereret "71". Som man kan se af landinspektør Mouritsens påtegning, er overkørsel 71 nedlagt i 1976.

[Ved den ene overkørsel er med blå skrift anført "Bibeholdes" - ved den anden er anført "Nedlægges ved det fremtidige anlæg". Disse anmærkninger refererer til anlægget af et eventuelt 2. spor.]

Så vidt så godt. Det eneste problem er, at ude i landskabet er den overkørsel, der burde bære nummeret "70", nummereret med nummeret "71" - se billedet nedenfor.

[image]Overkørsel 70/71 (vælg selv) set fra øst 12. maj 2016. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]Overkørsel 70/71 (vælg selv) set fra nord 12. maj 2016. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Nu er det ikke ualmindeligt, at en overkørsel overtager en nedlagt overkørsels nummer; men det ses oftest, når der anlægges en helt ny overkørsel, der så får tildelt det ledige nummer efter en nedlagt nabooverkørsel.

Her er der imidlertid tale om, at en overkørsel (nr. 70), der har eksisteret siden 28. august 1877, på et eller andet tidspunkt - sandsynligvis i 1976 - overtager nummeret efter nabooverkørslen (nr. 71), der også har eksisteret siden 28. august 1877. Spørgsmålet er: Hvorfor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak