Avatar

Farvel Enghave, goddag Carlsberg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 23:53 (2850 dage siden) @ Jesper KD

I begyndelsen var det kun togene på Frederikssundbanen, som standsede ved Vester Fælledvej, men fra ca. 1915 (kan nogen bekræfte årstallet og præcisere datoen?) begyndte nogle tog på Vestbanen også at standse her

Jeg har kigget i tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og i den er det (stadig) kun Frederikssundsbanens tog, der standser ved Vester Fælledvej

I tjenestekøreplanen gyldig fra 1. oktober 1915 er der (bl.a.) Korsørtog, der standser ved Vester Fælledvej. Jeg har ikke tjekket tog i modsat retning eller tog med andre destinationer end Korsør.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Tak for hjælp med præciseringen. Har du nogen idé om, hvor sandsynligt det er, at andre tog begyndte at standse der fra 1. oktober, eller om det mon snarere er sket i perioden mellem 1. maj og 1. oktober?


Kære Jesper

Tjenestekøreplanen gyldig fra 1. oktober 1915: Følgende strækninger har tog, der standser ved Vester Fælledvej:

København-Gedser
Gedser-København
København-Kalundborg (men ikke omvendt)
København-Korsør
Korsør-København
København-Frederikssund
Frederikssund-København

Der er ikke noget, der tyder på, at der er sket ændringer i perioden 1. maj 1915 - 1. oktober 1915. I Danmarks Jernbanemuseums umiddelbart tilgængelige samling i Videncentret er jeg kun stødt på én rettelse til tjenestekøreplanen gyldig fra 1. maj 1915 og det drejer sig om en rettelse til hastigheden gennem Glostrup (udgivet 23. juli 1915 - gyldig straks).

Jeg har gennemgået "Meddelelser fra Generaldirektionen" 1. april 1915 - 1. oktober 1915 og intet deri indikerer, at der skulle være sket ændringer omkring standsningerne ved Vester Fælledvej.

Det betyder ikke, at det med 100% sikkerhed kan fastslås, at kun Frederikssundsbanens tog standsede ved Vester Fælledvej før 1. oktober 1915. Der kan i teorien være udsendt en eller anden form for rettelse til tjenestekøreplanen, som ikke er "indfanget" af museet i samtiden. Men det vil nok høre til sjældenhederne.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak