Østbanens busser - Østtrafik (fortsat 2)

af Jesper KD, Nørrebro, 3/7 2016, 20:51 (2846 dage siden) @ Jesper KD

Tilbage i Østtrafik a/s var nu kun kørslen på telebus- og servicebuslinjer i Køge Kommune samt aftenkørslen på linje 116 i Høje Taastrup. Det varede dog ikke længere, idet der 1½ måned senere - 7. maj 2010 - blev indgivet konkursbegæring mod Østtrafik. DitoBus havde opgivet at føre kørslen videre, da økonomien i den tilbageværende kontrakt var langt dårligere end forventet. Kørslen blev indstillet samme dag, og dermed var det sidste lokalbanebusselskab ophørt. Fra 10. maj stod Movias Flextrafik-entreprenører for nødkørsel for hovedparten af linjerne med skoleelever, mens Arriva (#1) overtog noget af den øvrige kørsel, og Strøby Turist (#49) fik sin første kontrakt med Movia og kørte en morgentur på linje 823. Fra december 2010 blev linjeændret i Køge Kommune ændret, og kørslen blev udbudt i et ordinært udbud [ØBB+ØB04+ØB+BF216.8+225.25-27+MY.DK+MY.DK+MY.DK+MY.DK+MY.DK+MY.DK+CVR.DK+CVR.DK+CVR.DK].
Havde Østtrafik andre garager udover Hårlev, Præstø og Ringsted?? Ja, et anlæg i Haslev fra ?(2003?)??? til 31. december 2005. Flere oplysninger om denne?

Internnr.: Østbanens busser fik interne vognnumre i 1977 begyndende med nr. 101 for den ældste. Da Østtrafik i 1998 vandt kørslen på diverse telebus- og servicebuslinjer i Køge, stillede HUR de fire busser, som havde vognnr. 0051-0054, til rådighed. Busserne blev overtaget af Østtrafik i 2000.
Ved indsættelsen af en ny servicebus i 2002 opstod der det problem, at der nu kørte to busser i HUR-området med nr. 151. ES Bus (#15) havde nemlig også en DAB-servicebus med nr. 151.
Fra sommeren 2002 fik Østtrafik derfor HURs fire-cifrede interne numre i 76xx-serien, som svarede til bussernes radionumre [BF164.23+ØBB s. 38-42+MY.DK].

Farver: Oprindeligt var Østbanens busser røde med en smal sort (??) stribe (se ØB04 s. 155). I 1972 fik Østbanen et nyt designprogram, hvor bl.a. banens nye bomærke - et liggende Y, der symboliserede Østbanens gaffelform - blev introduceret. Samtidig fik banens tog, busser og lastbiler nyt design i en blodrød farve, som blev brudt af et bredt gult bælte afgrænset af to smalle hvide striber. I den gule stribe stod der Østbanen i sort sammen med logoet i sort, mens logoet på tryksager var rødt. Det Østsjællandske Jernbane-Selskab skiftede ellers først formelt navn til Østbanen i 1979.
Da Østbanens/Østtrafiks kørsel begyndte at komme i udbud, blev det for alvor tydeligt, at selskabet kørte for tre forskellige trafikselskaber. Busserne mod syd fik STS' mintgrønne/kongeblå bemaling, dem mod vest fik VTs hvide farve med forreste venstre hjørne og bageste højre hjørne i orange, og busserne, som blev vundet for HT, blev gule. Fra 2008 besluttede det nu fusionerede trafikselskab Movia, at alle busser skulle være gule.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak