DSB busser / Combus - indlæg 6: garager Langgade-Skælskør

af Jesper KD, Nørrebro, 8/7 2016, 18:55 (2847 dage siden) @ Jesper KD

Langgade
Driftslederområde (rutebilområde): Valby Langgade 144, 2500 Valby. Krak 147 F6.
Præstø (CVR-registreret 1.1.95-31.12.96): Gl. Rosagervej 2, 4720 Præstø. Krak-kort [CVR.DK].
Faxe (CVR-registreret 1.1.95-31.12.96): Kirketorvet 6, 4640 Faxe. Krak-kort [CVR.DK].
Stege: ???????
Nogen som kan supplere og præcisere disse oplysninger? Hvor havde DSB reelt garage??


DSBs rutebiler havde i bl.a. 1979 et driftslederområde (rutebilområde) i Langgade med komplet serviceanlæg, hvorunder der hørte filialværksteder i Holbæk og Ringsted [BYT5-79 s. 148+DSBR.DK]. Efter at HT havde overtaget kørslen i HT-området fra 1. oktober 1974, lå driftslederområde Langgade upraktisk placeret langt væk fra hovedparten af driftslederområdets trafik. Det blev derfor nedlagt 1. januar 1984 og erstattet af et nyt driftslederområde i Holbæk [BYT3-84 s. 131].

Da DSB overtog rutebilen Valby-Greve (senere linje 121) i 1934, opførte man et garageanlæg på arealet mellem Valby st. og Lyshøjgårdsvej. Kapaciteten blev udvidet betydeligt i 1947-49 i takt med den øgede kørsel langs Køge Bugt. Da Røde Orm-sætterbusserne blev indsat i 1947, erstattede man hovedparten af bygningerne erstattet med nye primært indrettet til værksted og kontor, mens garagepladsen for størstepartens vedkommende blev flyttet til et nyt anlæg ved Blushøjvej (se Valby garage). DSB anvendte anlægget på Lyshøjgårdsvej, indtil HT (#1) overtog kørslen i 1974, og busvedligeholdelsen flyttede til HTs nyopførte anlæg i Køge i 1978. DSB har dog efterfølgende anvendt lokalerne på 1. sal på Lyshøjgårdsvej 80 til bl.a. hittegodskontor, uniformscenter, telefonsalgscenter, mens stueetagen har været udlejet til bl.a. busophugning, køreskole, HTs handicap-kørselsafdeling, autoværksted og motorcykelklub. Derimod er vaske- og tankehallen revet ned [BB49 s. 3-8+DSBR.DK+DSBR.DK+DSBR.DK].

Linjerne nævnt herunder var ikke nødvendigvis garageret i Langgade (hvor var de garageret?), men hørte under rutebilområde Langgade, f.eks. var København-Stege-ruten (fra 1979 med linjenr. 52) formentlig bl.a. garageret på Lyshøjgårdsvej ved Valby st. I 1981, da fik ændret linjenr. til 552 og blev forkortet til Solrød Strand st., var den dog garageret i Faxe, Præstø (DSB lejede sig ind hos Møns Omnibusser (#42) på Gl. Rosagervej [MØO s. 82]) og Stege (Møns Omnibusser udlejede to garagepladser ved Stege rtb. til DSB fra 1963-?? [MØO s. 31+73]). Fra 25. september 1983 skiftede den rutebilområde til Skælskør, men var muligvis garageret uændret i de nævnte byer.

Stationerede linjer:
011074 “52” “122” "777"
230478 “52” 234 "777"
300979 52 96 234 "777"
06/0880 52 96 234
310581 552 234
090882 115 234 552
250983 115 234
010184

Skælskør / Næstved
CVR-registreret 1.1.93-31.12.98: Stationsvej 5, 4230 Skælskør. Krak-kort [CVR.DK].
CVR-registreret 1.1.97-31.12.98 "Bisserup": Havnevej 44, 4230 Skælskør. Krak-kort [CVR.DK].
Næstved (CVR-registreret fra 1.1.93): Banegårdspladsen 4, 4700 Næstved. Krak-kort [CVR.DK].
Busområde Næstved (CVR-registreret 1.1.95-31.12.2000, evt. administration?): Farimagsvej 13, 4700 Næstved. Krak-kort [CVR.DK].
Haslev (CVR-registreret 1.1.95-31.12.2001): Stationspladsen 1A, 4690 Haslev. Krak-kort [CVR.DK].
Nogen som kan supplere og præcisere disse oplysninger? Hvor havde DSB reelt garage??

I 1933 overtog DSB seks private busruter udgående fra Skælskør, og året efter etablerede man et benzintankanlæg, som i 1939 blev suppleret med en garagebygning og 1955 med et busværksted. I 1964/65 blev et større garageanlæg taget i brug, værkstedet blev udvidet, og der opførtes en moderne vaskehal, hvor den første garage havde været. Driftslederen for DSBs rutebiler fik fra 1942 kontor i en del af Skælskør stations ventesal. Dalmose-Skælskør-banen blev nedlagt 8. oktober 1950, hvorefter jernbanestationen blev rutebilstation [TGVD s. 42-43+60-62+92-93]. I bl.a. 1979 havde driftslederområdet (rutebilområdet) i Skælskør et komplet serviceanlæg, hvorunder der hørte et filialværksted i Næstved [BYT5-79 s. 148+DSBR.DK]. På et tidspunkt mellem 1983 og 1995 (hvornår??) blev styrkeforholdet vendt, så busområdet lå i Næstved i stedet for i Skælskør. I 1995 blev tjenestestedet i Skælskør lukket og det i Kalundborg kraftigt reduceret, mens personer og værksted og busser blev flyttet til Slagelse, hvor der var købt en stor grund [COBBR95 s. 6]. Busområde Holbæk og Næstved blev 3. marts 1997 samlet til Busområde Sjælland [COBBR96 s. 3].

Linjerne nævnt herunder var ikke nødvendigvis garageret i Skælskør (hvor var de garageret?), men hørte under rutebilområde Skælskør (og senere evt. Næstved?).

Stationerede linjer:
011074 “107”
010880 107
280582
250983 552(d?)
0585 el. 020685


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak