Avatar

Behov for eksperthjælp: Kedeltegninger til F-maskine søges

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 15/7 2016, 10:17 (2835 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej Filip og andre

Hvis Jernbanemuseet ikke har tegninger af en FII kedel i høj detaljegrad, er der måske ingen!
Nu er der jo tale om en kedel fra Frichs - så vidt jeg husker (jeg mener at den kører med en 1949-kedel - måske den originale).
Der er en lille mulighed for at der findes en tegning på det tidligere Erhvervsarkiv i Aarhus. Erhvervsarkivet er lige blevet flyttet til Statsarkivet i Viborg. Materialerne herfra er nok ikke på plads endnu!

Hvor omfattende er kedelreparationen?

Hej Ralph
På nuværende tidspunkt kan vi ikke sige om museet faktisk ligger inde med de eftersøgte tegninger.
En stor del af tegningerne og anden teknisk dokumentation er endnu ikke registreret eller tilgængeliggjort, hvilket gør det til en potentiel månedslang opgave at finde ud af om en sådan tegning findes i samlingen.
Det er dog et arbejde som i de senere år er blevet kraftigt opprioriteret, f.eks. med åbning af Videncenteret. Så har vi dem selv, bliver de en skønne dag tilgængelige for alle.
Flensborg-folkene kan dog ikke vente så længe, derfor denne offentlige appel.

Frichs-arkivet er blevet nævnt af flere og jeg sender forslaget videre til Flensborg-folkene.

Kedelreparationen er ikke omfattende efter danske forhold, men efter tyske forhold er "nittede" kedler meget svære at have med at gøre.
De forklarede mig dernede, at til forskel fra de danske forhold med 1,3 x arbejdstrykket ved koldtrykprøve i maks. 10 min., har de først 20 min. med 1,3 x, så hæver de trykket til 1,5 x og giver den en fuldstændig inspektion, inden de går op på 1,8 x og giver den samme tur igen!
Til den tid er der gået noget mere end 30 min. og TüV tillader ikke små-sveden som man gør herhjemme.

Det er således en ren vedligeholdelsesovervejelse når de vil have en ny fuldsvejst kedel.
I dét lys forstår jeg dem nu godt: De er jo desværre heller ikke for mange folk dernede.

Tak for svaret, Ralph

--
Med venlig hilsen

Filip Gram-Jensen
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
jbmuseum@dsb.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak