Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Steffen Dresler, 16/7 2016, 10:58 (2838 dage siden) @ Niels Munch

God formiddag

Sad og så denne tråd igennem af nysgerrighed og faldt over spørgsmålet om den ekstra krog under trækkrogen på HHGB 1.

Den senere viste sikkerhedskæde jf. http://runeberg.org/salmonsen/2/14/0271.html, har intet at gøre med den ekstra nederste koblingskrog vist på billederne af HHGB 1, da det drejer sig om to vidt forskellige koblings- og sikkerhedsanordninger.

Denne anordning er udelukkende en ”Sikkerhedskæde” som også beskrevet i Salmonsen og er ikke en del af trækapperaterne på materiellet.

[image]

Disse sikkerhedskæder anvendte på så godt som alt lokomotiv- og vognmateriel fra banernes start og til langt op i 1910´erne og 20´erne, INDTIL den herunder viste skruekobling fik sin udbredelse og anvendelse.

[image]


Bagest på lokomotivtenderen (eller tankmaskiner både forrest og bagest) var der anbragt to kæder, med hver en lige indenfor den enkelte buffer og koblingskrog fastgjort til bufferplanken. Det samme gjaldt for vognmateriellet, der således i alt havde fire stk. sikkerhedskæder, nemlig to på hver bufferplanke.

Som vist på ovennævnte tegning af Sikkerhedskæderne, var disse samlet med de korresponderende på den efterfølgende vogn og vis versa toget igennem. Selvfølgelig var lokomotiv og vogne samlet med den enkelte skruekobling (altså UDEN den ekstra skruekobling under den normale skruekobling) indtil denne type blev almindelig og brugen af sikkerhedskæder bortfaldt.

Så fra banernes begyndelse og til langt op i tierne, var senest godsvognsmateriellet samlet med en skrukobling SAMT to sikkerhedskæder alle vogne og lokomotiver imellem.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak