Danske firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark

af Steffen Dresler, 20/8 2016, 16:24 (2803 dage siden) @ Ola Ahlström

”I en länk på Jernbanen.dk;
"Danske firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966"
"CIWL - Compagnie Internationale des Wagons-Lits"
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143
Får jag intrycket av att ett stort antal sovvagnar varit inregistrerade i DSB vognpark. Stämmer verkligen dessa uppgifter eller skall de tolkas som "vogner som trafikerat Danmark"? I så fall är huvudrubriken missvisande.
Ola Ahlström
Malmö”
Ovenstående liste udviser de vogne tilhørende CIWL vognmateriel, der har haft tilladelse til at køre i Danmark og som er enten meddelt tilhørende den Danske division af CIWL (Skandinavien) eller, har været opført på CIWL lister, med angivelse af, at have været anvendt i løb til/fra/gennem Danmark. Det vil sige vogne, der har opfyldt nogle givne internationale- som lokale (DSB/SJ/NSB) krav.
Dette betyder derfor, at IKKE alle vognene har været optaget i listerne hos DSB (Trafik/Maskinafdelingen) som tilhørende Den Danske Division af CIWL, men som godkendte til kørsel indenfor den Danske Divisions område (Danmark, Sverige og Norge).
Vogne tilhørende den Danske Division af CIWL har været vogne til indenlandske løb, spisevogne i internationale løb, der er udgået/haft endestation i Danmark og tilsvarende for visse sovevogne. Men det betyder IKKE, at der har stået DK på RIC rasteren på vognens vange i venstre side i hver vognside. Der kunne også være anført B=Belgien, D=Tyskland, F eller F 1,2,3,4 og 5 = Frankrig, I eller It = Italien etc.. Det vil sige, at CIWL i Danmark har haft et eftersyns- og kontrolmæssigt ansvar for lige disse vogne. De fleste af disse vogne har så kunnet blive efterset ved et af Centralværkstederne i Danmark, mens større reparationer ALTID har fundet sted ved et – normalt – CIWL værksted beliggende i det land som angivet med bogstaver på RIC rasteren som anført ovenfor.
Vogne tilhørende den Danske Division er blevet udskiftet regelmæssigt, især når der skulle foretages eftersyn henhørende under ”Reparation Normale” (RN) eller disses undereftersyn PR6 (6 mdr.) og PR3 3 mdr. mellem hvert PR6.
Altså, alle vognene har været godkendt til kørsel i Danmark og nogle har været optaget i den Danske Division. Af sidstnævnte var de indledningsvis altid optaget i DSB Driftsmaterielfortegnelse (DRM II) ved de kvartalsvise ændringer, men at man gik bort fra denne praksis i slutningen af 1950´erne, sikkert p.g.a. talrige udskiftninger. Herefter blev en ændring kun meddelt DSB Trafikafdeling, tilgang eller afgang.
Herunder et par eksempler:

[image]

[image]


Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak