Omløb, Helsingør st + 1 skematisk sporplan

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 30/8 2016, 10:52 (2790 dage siden) @ henning h087


de fleste kystbanetog ankom i spor 1, selvom togplan 9 foreskriver spor 2, Lille Nord for det meste i spor 2 ( dog spor 1 når Sverigestogene optog spor 2 for afgang, især om morgenen og enkelte kystbanetog ankom også i spor 3. tit trak rangermaskinen ( F ) vognene ud, men lige så tit ordnede Togmaskinen det selv.
når toget ankom i spor 1, skubbede man som regel vognene ud i spor 31 eller 12, hvorefter maskine gik i depot, klar til næste opgave, hvorefter rangermaskine eller ny togmaskine satte dem over i spor 3, som regel. Hvis toget ankom i spor 2 eller 3 skrubbedes vognene ud i spor 12, 31, 32 og 34, alt efter behov og plads hhv 34 eller sporet ind mod pakhuset, det ordnede togmaskinen eller rangermaskinen sådan set ligeligt imellem sig

mvh
henning h087

Hej Henning, gamle Ole og øvrige forumlæsere.

Det er meget godt at Hennning henviser til Togplan 9, men efter 1962 er der ikke fastlagt nogen sporbenyttelse i Helsingør i planen, det er overladt til stationen, så Henning kan godt have ret i at man ikke fulgte køreplanen.
For dem der nu bliver frustrerede så har jeg med papir og blyant hengivet mig til en køreplansanalyse og lavet en grafisk belægningsplan for Helsingør station sommeren 1962 Hverdag undtagen lørdag.

Togenes ankomst afgang og tognummer ses til venstre, så ses de tre perronspor i hver sin kolonne den sidste har kryds for overførsel af personvogne til og fra Sverige, flere krydser for flere færger om samme tog.
Parentes angiver et kvalificeret gæt. Ankomster er i følge togplan 9 og afgange er efter observations og puslespilsmetoden. Hver tern er 10 minutter og er vel den tide det mindst tager at tømme og bortrangere et tog.
Det har været sjovt at lave den og jeg håber I forstår den. 47xx er tog på lillenord.

[image]

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MV115
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak