Indusi på MA-lyntogene?

af Oversmeden, 19/9 2016, 19:32 (2747 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Godt spørgsmål hvad den INDUSI kasse laver dér......og svaret er ikke entydigt uden mere dokumentation.

Helt overordnet, så:
- står der INTET i kontrakten omkring INDUSI.
- der er heller ikke noget i forhandlingerne herom.
- tegningen syntes at være dateret 5/11 1962 - hvilket syntes at være noget sent med tanke på at leveringen skete i maj 1963.
- BBC var underleverandør til MAN.

Det vides at Ma blev prøvekørt med 160 km/t i Tyskland inden transportkørsel mod DK.
Vi har tidligere haft fat i DBs regler da My kørte Flensburg-Hamburg - Nordpil
Men hvad om der var 2 mand i førerrummet på Ma - hvilken hastighed ville DB da tillade uden INDUSI?
Endelig kunne MAN have søgt en art dispensation fra DB således at prøveturen kunne foregå uden INDUSI.

Det bedste ville jo være om tysken brugte en interesse time eller 2 på at se om der var noget tilhørende korrespondance da det vil eliminere ret meget gætteri.

Af mere flyvske teorier kunne jeg foreslå at BBC ved en fejl har tegnet INDUSI - fordi ingen lige havde fortalt BBC at "det bruger man ikke i DK".
I en senere tegningsgodkendelse kan det være blevet fjernet.
Omvendt må jeg også sige at visse dele af elanlægget har været fejlbehæftet (særligt den automatiske synkroniseringen/lastfordelingen af hjælpemotorerne - en funktion DSB betalte ekstra for og var meget åben om at "det skal vi have").
Så BBC er bestemt ikke fejlfri.....hvorfor jeg ikke nødvendigvis vil tage tegningen for "den rene vare".

Og hvordan kan den tegning ende hos BomTranz? Tjo, MAN solgte sin jernbanedel til AEG i 1990, som købte VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke "Hans Beimler" omkring 1991 (faktisk var stedet AEGs eget inden nationalisering i det som blev DDR). Senere blev Adtrans dannet - hvori AEGs jernbanedel indgik - og endelig blev Adtrans til Bomtranz......så tydeligvis er en del af de gamle arkiver bevaret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak