Skjold

af Bent Hansen, 23/10 2016, 22:08 (2741 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Jens Merte er meget troværdig, især når han får troværdige oplysninger, men de leveringslister han bygger sit arkiv på er ikke alle lige troværdige. De danske mergelselskaber, der står opført som modtagere af lokomotiver, har tit navne, som er yderst vanskelige at gennemskue fejllæsningen af. Det eneste, jeg pt. kan huske, er Carl Nielsens adresse, Fruens Bøge, der blev til Tunis Berge.

En anden ting er, at flere lokomotiver officielt har heddet Skjold, og sikkert også nogen uofficielt. Navnet Marie går igen på mindst tre forskellige lokomotiver.

Måske skulle vi stole mere på det danske Kedeltilsyn, selv om også de lavede deres fejlskrivninger. Men altså efter tilsynet er Skjold:

Krauss 6989/1915. 1435 mm. 35 m². 12 atm. Navn: “Skjold”. Oph. 1965.
1915 - 17 Anlæg af Køge Ringsted Banen for Rasmussen & Schiøtz.
1918 Ukendt anlægsarbejde i Århus.
1920 - 61 Rangering for Hedehusene Skærvefabrik.
1961 - 65 Stålvalseværket nr. 5.
Bemærkninger
Også Fletcher 141/1875 bar navnet Skjold.

Bemærkningens lok var en af DSBs M-maskiner. Kedeltilsynet melder:

Fletcher 141/1875. 1435 mm. 32,7 m². 8,5 atm. Navn: Svend senere Skjold. Nummer: 82.
1875 - 1913 DSB M 82.
1913 - 13 Anlæg af Hjørring - Hørby Banen for Petri & Haugsted.
1913 Baneanlæg mellem Glejbjerg og Grindsted for Petri & Haugsted.
1918 Anlæg af Hørve - Værslev Jernbane for Petri & Haugsted.
1919 - 20 Jernbaneanlæg mellem Skjern og Videbæk for Carl Jensen.
1920 - 22 Brunkulskørsel i Risdal Brunkulsleje for Henriksen & Kähler og Wright,
Thomsen & Larsen.
? Anlæg af Hirtshalsbanen for Stürup & Prosch-Jensen.
1924 - 26 Sporlægningen på Midtsjællandsbanen ved Hvalsø mellem Hvalsø og Ringsted
for Stürup & Prosch-Jensen.
1933 Udrangeret.
Bemærkninger
Ny kedel 1894. I følge anden kilde var lokomotivet M 83. Lokoet havde støbt navneplade med navnet Skjold allerede 1919. Om CJ vanen tro havde lejet det, vides ikke. Også Krauss 6989/1915 i Hedehusene bar navnet “Skjold”. Ejerforholdene mellem 1919 og 22 er usikre, men i Risdal var det formentlig H&K. Hirtshalsbanen åbnede 18.12.1925.

Når jeg husker det, sender jeg JM mine rettelser, og han tager dem ret hurtigt til efterretning. Men undertiden glemmer jeg det, især når rettelsen blot er sendt til udtalelse. Der er jo ingen grund til at skulle rette flere gange, men som sagt, ofte glemmer jeg det, fordi nye opgaver banker på døren.

Sekretær søges!

Mvh Bent Hansen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Skjold - Tommy Nilsson, 20/10 2016, 09:03 [*]
    • Skjold - BjarkeH, 20/10 2016, 09:13
    • Skjold (1 foto) - Niels Munch, 20/10 2016, 12:12
    • Skjold - KimC, 20/10 2016, 14:07
      • Skjold - Niels Munch, 20/10 2016, 14:18
    • Skjold - Bent Hansen, 23/10 2016, 22:08

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak