Avatar

Hestlund trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/1 2017, 18:08 (2662 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Tak til Morten og øvrige for de forskellige svar. Jeg har tillid til, at vi har styr tidspunktet for trinbrættets åbning og nedlæggelse, men der er uoverensstemmelser vedrørende placeringen. Køreplanerne siger km 55,5, hvilket er ved ovk. 114 for Skyggevej. Generalstabskort rettet i 1936 og 1942 viser trinbrættet beliggende umiddelbart vest for ovk. 111 for Lovsangsdal. Et 1:320.000-kort fra 1936 (altså samtidigt med førnævnte generalstabskort) viser trinbrættet beliggende umiddelbart vest for ovk. 108 for Ravnholtvej. Jeg har gennempløjet målebordsbladene på Geodatastyrelsens hjemmeside, men de er rettet på sådanne tidspunkter i forhold til trinbrættets korte leveperiode, at de har "undgået" at få trinbrættet med. Den førnævnte beliggenhed ved ovk. 108 anser jeg for usandsynlig, da Ravnholtvej ikke fører til bebyggelsen Hestlund - og Geodætisk Institut har på samme tidspunkt og senere udgivet generalstabskort, der viser en beliggenhed ved ovk. 111. Så spørgsmålet er, om køreplanerne er galt på den med kilometerangivelsen, om Geodætisk Institut har vist en fejlagtig beliggenhed ved ovk. 111 eller om trinbrættet kan være flyttet på et tidspunkt?

Udsnit af Geodætisk Instituts kort DANMARK i 1:200.000, København 1931, altså mens trinbrættet eksisterede. Da lå trinbrættet på venstre side af vejen mellem Ravnholt og Hestlund, men den kan jo selvfølgelig være blevet nedlagt siden da:

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak