damplokos, udrangeringsstatistik/længst overlevende

af KimC, 10/1 2017, 18:12 (2661 dage siden) @ gamle ole2

Sikkert vanlig dumt spørgsmål, men når jeg gennem årene har set på denne statistik virker det som om K-maskinerne- 100stk- i forhold til antal og andre jævnaldrene damplokos havde en dårligere overlevelsesrate?
Og der var vist ingen signifikante ombygningstiltag på dette litra sammenlinet med andre litra?
En fejl/overfortolkning?

hilsen Ole

Det er ikke så forfærdelig længe siden at vi havde 3 køreklare K maskiner her i landet. Dem der kører for klubberne kører vist ganske udmærket. K maskinerne havde lidt med slidtage på flangerne på forreste drivhjulsaksel, men det har ikke været noget der afholdt dem fra at gøre et godt stykke arbejde. C maskinerne var et forsøg på at rode bod på de kendte problemer med K maskinerne, men dem blev der jo heller ikke bygget så mange af.
Grunden synes dels at være Mo vognenes indtog, de overtog rigtigt mange K maskine opgaver. Desuden var maskinerne blevet for små til mange af de opgaver der stadig skulle/kunne køres med damp.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak