100 år MITROPA

af Steffen Dresler, 18/1 2017, 12:46 (2654 dage siden) @ Ole Gold

[image]

MITROPA!
Egentligt mærkværdigt, at dette selskab ikke har haft/har en større plads i den danske jernbanehistorie end tilfældet. Fra begyndelsen af 1920´erne og frem til efter den anden verdenskrig, var selskabet en daglig gæst, fra Frederikshavn i nord og til København i øst. Alle der skulle sydpå til Tyskland, Hamburg eller Berlin, kørte med MITROPA. Og skulle man videre indenlands igen med MITROPA sove- eller spisevogne.

[image]
[image]
[image]
I 1930´erne var MITROPA så ganske afgjort det førende i forbindelse med vognudvikling, det være sig spisevogne og ultramoderne dobbeltdækker sovevogne.
Efter krigen mere sjældent, nu østtysk selskab dog med samme navn. Mere hyppigt i 70´erne og 90´erne med Østersø ekspres og NEPTUN.
For rejsende i det tidligere DDR var MITROPA alle jernbanerestauranter, motorvejscafeteriaer og sågar også et par almindelige restauranter. Deres rødbrune/beigegule vogne sås overalt.
Efter den tyske genforening valgte DB at det var MITROPA der nu igen samlet repræsenterede og drev sove- og spisevogne, dog uden at vognene var røde og med det gule MITROPA på vognsiden. Men den røde stribe på sove- og liggevognene, ingen tvivl MITROPA. Selv ”NORDEKSPRES” med dobbeltdækker sovevognene var nu MITROPA. I 2004 blev det hele så overtaget af DB Fernverkehr.
MITROPAs historie er national stolthed, storpolitik med Frankrig, der ender som skurken, afmagt, storhed og fald.
Så hvis man vil læse og vide mere om selskabet er her nogle henvisninger:
- Årsskrift for Jernbanemuseets venner 1998, side 3-10 med historie og om MITROPA før krigen i Danmark. ISSN 0907-4805.
- ”De blå tog”, Banebøger 2014, ISBN 978-87-91 434-41-9.
-Gedser-ekspressen, Banebøger 1991, ISBN 87 88632 33-4.
- Internationale tog via Gedser, Banebøger 2003 ISBN 87 88632 97-0 og
-75 Jahre Mitropa, EK-Verlag 1992, ISBN 3-88255-674-9.
Desuden er der udgivet en del A4 størrelse hæfter om MITROPA.
Desværre ligger MDR noget uden for mine TV-kanal muligheder, så jeg har desværre ikke set udsendelsen.

[image]

God læsning

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak