Lille signalgivning

af Svend, Storkøbenhavn, 11/2 2017, 10:23 (2625 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Men:
Jeg fandt i mine notater, at den manuelle linjeblok - og dermed blokpost 143 ved Brøndbyøster - blev nedlagt den 25. september 1954 .... og så hænger det jo pludselig sammen igen :-)


Mnjaah, men togfølgestation eller blokpost? Mon ikke bare at bloksignalet de sidste dage inden nedlæggelsen har været erstattet med flag, så nedlæggelsesdatoen kunne "overholdes"?

.
Nej, sådan virker det ikke. Havde blokposten været nedlagt (hvad den så ikke var i følge notaterne), ville signalet have været ugyldiggjort.
Men signal og flag viser netop at blokposten var "ophævet" til togfølgestation med lokal stationsbestyrer. Og igen: Nok fordi der var etableret kørsel med af- og tilbagemelding med stationsafstand Gl-Bøt og Bøt-Ig (og måske omvendt).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak