KRB - historie, årstal og trinbræt

af Jesper KD, Nørrebro, 18/2 2017, 20:07 (2616 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger og Morten

Tusind tak for rigtig mange meget fine fotos fra Køge-Ringsted Jernbane.

Du har vist fotos fra en række stationer og trinbræt med undtagelse af Ny Lellinge trinbræt og Lundgårdsvej trinbræt. Er det blot fordi I ikke dengang har taget billeder af dem? Mig bekendt fungerede de helt til slutningen (er nævnt i sidste køreplan), men der har muligvis blot været en svelle-perron.

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvornår Aasen trinbræt og Tolstrupvej trinbræt er nedlagt? Formentlig mellem 1940 og 1949.

Herunder har jeg listet alle de oplysninger, jeg har for KRB. Mine primære kilder er:

KRJ Køge-Ringsted Jernbane. Thomas Nørgaard Olesen. Dansk Jernbane-Klub 2004, 160 s.

KRJ68 Køge-Ringsted Jernbane. P. Thomassen og B. Wilcke. Dansk Jernbane-Klub 1968. 115 s.

Kommentarer, tilføjelser og rettelser m.v. er mere end velkomne!

4.8.17 Oprettet af Køge-Ringsted Jernbane (KRB angivet på rullende materiel, KRJ angivet internt på skrivelser og på stationsstempler [KRJ68 s. 4]):
Køge (senere Køge Vest) (km 0,0)-Lellinge (5,9)-Yderholm trinbræt (km 8,3)-Bjæverskov (km 11,2)-Gummersmark (Gummersmarke) (km 13,5)-Østervang (km 15,0)-Nyvang trinbræt (km 17,5)-Ørslev (km 20,4)-Farringløse (senere Farendløse) (km 23,3)-Sneslev (km 26,5)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (km 29,2)-Ringsted (km 33,2)
27 Gummersmark (Gummersmarke) st. ændret så trinbræt [NJSØJ s. 81+KRJ68 s. 27].
(29?*) Københavnsvej trinbræt (km 1,0), Ølbyvej trinbræt (km 1,7) (evt. uofficielt åbnet 24 [NJSØJ s. 80]), Aasen trinbræt (km 3,0), Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (km 4,4), Ny Lellinge trinbræt (km 7,6) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Vemmedrup trinbræt (km 8,9) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Lundsgårdsvej trinbræt (km 9,4) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 81]), Bjæverskov Mølle trinbræt (km 12,2), Græsmarksvej trinbræt (km 12,9), Gørslevgård trinbræt (km 14,2), Gørslev Vænge trinbræt (km 16,0) (åbnet i 20’erne [NJSØJ s. 81]), Enghave trinbræt (km 18,4) (evt. åbnet 24 [NJSØJ s. 82] el. 29 [KRJ68 s. 29]), Ottestrup trinbræt (km 22,0), Prøvegårdsvej trinbræt (km 22,5), Mosevej trinbræt (km 23,7), Fredsgårde trinbræt (km 24,9) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82] el. 20’erne [KTJ68 s. 32]), Allikegårde trinbræt (km 27,7) og Tolstrupvej trinbræt (km 30,6) (evt. åbnet 3.8.17 [NJSØJ s. 82]) åbnet (*banen havde 24 kundgjort at man ville standse ved alle vejoverskæringer for at konkurrere med den senere linje 250. 29 stoppesteder officielt optaget i KRBs lokale køreplan og snart efter også i statsbanernes [KTJ68 s. 23]):
Køge (senere Køge Vest) (km 0,0)-Københavnsvej trinbræt (km 1,0)-Ølbyvej trinbræt (km 1,7)-Aasen trinbræt (km 3,0)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (km 4,4)-Lellinge (km 5,9)-Ny Lellinge trinbræt (km 7,6)-Yderholm trinbræt (km 8,3)-Vemmedrup trinbræt (km 8,9)-Lundsgårdsvej trinbræt (km 9,4)-Bjæverskov (km 11,2)-Bjæverskov Mølle trinbræt (km 12,2)-Græsmarksvej trinbræt (km 12,9)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (km 13,5)-Gørslevgård trinbræt (km 14,2)-Østervang (km 15,0)-Gørslev Vænge trinbræt (km 16,0)-Nyvang trinbræt (km 17,5)-Enghave trinbræt (km 18,4)-Ørslev (km 20,4)-Ottestrup trinbræt (km 22,0)-Prøvegårdsvej trinbræt (km 22,5)-Farringløse (Farendløse) (km 23,3)-Mosevej trinbræt (km 23,7)-Fredsgårde trinbræt (km 24,9)-Sneslev (km 26,5)-Allikegårde trinbræt (km 27,7)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (km 29,2)-Tolstrupvej trinbræt (km 30,6)-Ringsted (km 33,2)
1.9.34 Forhold ved Køge st. ændret så ej DSB billetsalg, godsekspedition m.v. men KRB selv overtaget billetsalget og opført stationsbygning for enden af de to perronspor; navneskifte så Køge Vest [KRJ s. 46+NJSØJ s. 79].
40 Ølbyvej trinbræt (evt. uofficielt fortsat [NJSØJ s. 80]), Vemmedrup trinbræt, Græsmarksvej trinbræt, Gørslevgård trinbræt, Gørslev Vænge trinbræt, Enghave trinbræt, Prøvegårdsvej trinbræt og Mosevej trinbræt nedlagt [KRJ s. 56] (de nedlagte stoppesteder havde hverken perron, navneskilt, signal el. venteskur – de bibeholdte stoppesteder fik efter 2. verdenskrig en lille perron af sveller og evt. venteskur [KRJ68 s. 23-24]):
Køge (senere Køge Vest) (km 0,0)-Københavnsvej trinbræt (km 1,0)-Aasen trinbræt (km 3,0)-Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt (km 4,4)-Lellinge (km 5,9)-Ny Lellinge trinbræt (km 7,6)-Yderholm trinbræt (km 8,3)-Lundsgårdsvej trinbræt (km 9,4)-Bjæverskov (km 11,2)-Bjæverskov Mølle trinbræt (km 12,2)-Gummersmark (Gummersmarke) trinbræt (km 13,5)-Østervang (km 15,0)-Nyvang trinbræt (km 17,5)-Ørslev (km 20,4)-Ottestrup trinbræt (km 22,0)-Farringløse (Farendløse) (km 23,3)-Fredsgårde trinbræt (km 24,9)-Sneslev (km 26,5)-Allikegårde trinbræt (km 27,7)-Haugbyrd (senere Havbyrd) trinbræt (km 29,2)-Tolstrupvej trinbræt (km 30,6)-Ringsted (km 33,2)
(3.11.41 Plan kun nævnt stop ved Køge Vest-Lellinge-Yderholm-Bjæverskov-Gummermark- Østervang-Nyvang-Ørslev-Farendløse-Sneslev-Havbyrd-Ringsted (dvs. evt. betjening ophørt også for Københavnsvej trinbræt, Aaen trinbræt, Østermark (senere Lellinge Østermark) trinbræt-Ny Lellinge trinbræt, Lundsgårdsvej trinbræt, Bjæverskov Mølle trinbræt, Ottestrup trinbræt, Fredsgårde trinbræt, Allikegårde trinbræt og Tolstrupvej trinbræt) [3.11.41-plan]).
40/DSB7.49 Aasen trinbræt og Tolstrupvej trinbræt evt. nedlagt (stationer og stop i planer er identisk med 3.11.41-plan men note nævner flere stop) [DSB7.49+DSB62].
59 Nyvang trinbræt flyttet så ej 100 m fra sognevejsoverskæringen men ved selve overskæringen [KRJ68 s. 29].
1.4.63 Nedlagt (251+250).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak