Avatar

København H som jernbaneknudepunkt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2017, 21:46 (2623 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da Københavns Personbanegård blev indviet, kunne man vel kun køre til/fra Valby og senere til/fra Østerbro (senere Østerport)?

Der var banestrækningerne til/fra Roskilde og Frederikssund. Valby var en lokaltogstation, så kom man fra Kalundborg/Korsør/Masnedø og skulle mod Frederikssund, så skiftede man på Københavns Personbanegård. Det gjorde man også, hvis man skulle mod Nord. Man gik lige over gaden til Nordbanegården, Klampenborgbanestationen eller Holtebanestationen. Der var ikke længere at gå end fra yderste ende af spor 26 til inderste ende af spor 12. Personbanegården har været knudepunktstation lige siden 1911.

Jeg ved ikke, hvordan "afgrænsningen" til/fra Københavns Godsbanegård var. Var der I- og eventuelt U-signaler mellem de to stationer? (Hvis der altså sikkerhedsmæssigt var tale om to stationer). Jeg er p. t. ikke i nærheden af mit arkiv og kan ikke slå efter.

Der var sikkerhedsmæssigt tale om to stationer.


Nice :-). Så der var tale om en station med oprindeligt to indkørselssignaler: Et for tog fra Roskilde og et for tog fra Frederikssund. Nogle oplysninger om signalgivningen mellem Københavns Personbanegård og Københavns Godsbanegård - og omvendt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak