Avatar

København H som jernbaneknudepunkt

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2017, 22:07 (2595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nice :-). Så der var tale om en station med oprindeligt to indkørselssignaler: Et for tog fra Roskilde og et for tog fra Frederikssund. Nogle oplysninger om signalgivningen mellem Københavns Personbanegård og Københavns Godsbanegård - og omvendt?

Ja, der var dobbeltspor fra/mod Roskilde og enkeltspor fra/mod Frederiksund.

Enten har jeg jetlag - eller også skal jeg vist en tur i arkivet, for at forstå :-).

Jeg tror, at du skal en tur i arkivet. Der var i 1911 tre spor gennem Valby Bakke. De to sydligste var dobbeltsporet fra/mod Roskilde og det nordligste var enkeltsporet fra/mod Frederiksund.

Herunder ses Valby stations indkørsel fra øst i 1912 med de to strækningers hovedsignaler. Toget er på vej mod Roskilde og har signal for indkørsel til Valby, mens Frederikssundbanens hovedsignal står på stop. Tilsvarende var der på Københavns Personbanegård signaldækning for begge strækninger. Bemærk i øvrigt 3-skinnesporet i Frederikssundbanens hovedspor. (DJM arkiv)
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak