København H som jernbaneknudepunkt

af Svend, Storkøbenhavn, 18/2 2017, 23:30 (2617 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Herunder ses Valby stations indkørsel fra øst i 1912 med de to strækningers hovedsignaler. Toget er på vej mod Roskilde og har signal for indkørsel til Valby, mens Frederikssundbanens hovedsignal står på stop. Tilsvarende var der på Københavns Personbanegård signaldækning for begge strækninger. Bemærk i øvrigt 3-skinnesporet i Frederikssundbanens hovedspor. (DJM arkiv)
[image]

.
John Poulsen har ellers i bøgerne "København banegårde .... 1911-1986" (side 96) og "Byens baner" (side side 84 og 129) en anden forklaring på anvendelsen af det tredje spor mellem København H og Valby ("forbindelsesbanen").


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak