Avatar

København H som jernbaneknudepunkt

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/2 2017, 00:54 (2617 dage siden) @ Svend

").


Johns forklaring på anvendelsen bestrider jeg ikke, men det var efter min bedste overbevisning stadig hensigten, at Frederikssundbanen skulle føres ad enkeltporet. Dels var der perron i Valby til Frederikssund-togene i direkte forlængelse af "enkeltsporet" fra Kh (se foto i 'Byens Baner' p. 130), men hvortil hvor togene så i stedet blev ledt ind til Frederikssundperronen fra Roskildebanens spor, dels var der ved Vester Fælledvej etableret både perronkant og rigeligt med sporplads til Frederikssundbanesporet (se foto i 'Byens Baner' p. 129), selv om sporet her i første omgang ikke lå til perron. Frederikssundtogene skulle køre fra nærtrafikafdelingen af Personbanegården, ikke fra fjertrafikdelen, og enkeltsporet blev liggende også efter 1918. Det tjente som forbindelsesspor men var - som jeg ser det - ikke anlagt som forbindelsesspor, og Roskildebanespor var det jo heller ikke. At enkeltsporet så ikke blev benyttet til persontog før 1934, er en anden sag, men det skyldtes ændrede forhold, måske at den trafikvækst, som skulle have givet anledning til at benytte sporet til persontrafik, lod vente på sig.

.
Det må I to strides om ;-)
Jeg har kun de oplysninger der findes i de to bøger og her anføres, at togene til og fra Frederikssund benyttede "det almindelige" dobbeltspor København H-Valby-København H (frem til 1941), altså samme spor som togene til og fra Roskilde.

Jamen, det er som sagt også rigtigt nok. Frederikssundtogene kørte ikke på Frederikssundbanesporet. ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MT166Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak