Hjælp rutebilgarager m.v. for DSB

af Jesper KD, Nørrebro, 19/2 2017, 01:30 (2616 dage siden) @ Jesper KD

DSB
Carlsbergvej, Hillerød
Det er usikkert, hvor længe busserne har været garageret på Carlsbergvej (nogen der ved noget?). Busser garageret ved Hillerød station hørte oprindeligt i HT-tiden muligvis under driftsområde Hørsholm, og busserne blev også vedligeholdt på værkstedet her [HL3-28.9.75 s. 6], men fra april 1976 er det nævnt, at opstillingspladsen hørte under driftsområde Hillerød [HL3-25.4.76 s. 6]. Er det korrekt, at opstillingspladsen skiftede driftsområde, og hvornår skete det i givet fald? Evt. blev privatbanernes værksted i forbindelse med remisen i Hillerød og benyttet som værksted for busserne? - er det korrekt? [HL25.9.76 s. 16].

Hørsholm
Ved overtagelsen af DSBs rutebiler i hovedstadsområdet i 1974, overtog HT også garageanlægget i Hørsholm, der i DSB-tiden udgjorde et driftslederområde med tjenestesteder Frederikssund, Helsingør, Hillerød, Hørsholm, Lyngby og Slangerup. Tjenestestederne i Frederikssund og Helsingør ses ikke nævnt i HT-tiden - hvad var der her i DSB-tiden, og blev de nedlagt ved overgangen til HT???

Lyngby station
Lyngby station (syd), Parallelvej, 2800 Lyngby: "DSB havde en lille busopstillingsplads på sydsiden af Lyngby station til myldretidsbusser på linje 184 mellem Lyngby station og Virum (Frederiksdalsvej). Mere præcist var der ved krydset Jægersborgvej/Lyngby Hovedgade en smal nedkørsel til bagsiden af Lyngby station (Parallelvej og Hollandsvej) på godsbanearealet, hvor busserne stod. Busser garageret her blev vedligeholdt på værkstedet i Hørsholm og hørte da også under driftsområde Hørsholm. HT benyttede opstillingspladsen efter overtagelsen af DSBs rutebilkørsel indtil september 1976, hvor pladsen blev nedlagt, da linje 84 blev udvidet [HL+HL3-26.9.76 s. 3]."
Omtalen nævnt ovenfor er ikke helt i overensstemmelse med køreplanerne for linje 184/84. I køreplanen 20.4-27.9.75 er ekstrakørslen for første gang nævnt, nemlig Nørreport st.-Lyngby st. om morgenen og Nørreport-Virum (Frederiksdalsvej) om eftermiddagen samt diverse senere ture til Lyngby og Kokkedal. Allerede fra 28.9.75 kører ekstraturene Nørreport-Holte st. (og aften helt til og morgen helt fra Kokkedal, formentlig til/fra garagen?). Hvordan hænger det sammen med, at der står, at udvidelsen først sker fra 26.9.76, og at opstillingspladsen i Lyngby først nedlægges her? I HT-køreplanen 13.10.74-19.4.75 nævnes ekstrakørslen slet ikke. Her kører linje 23 også (til Lyngby Kirke) - så kørte 184 til og med her ekstrakørsel mellem Virum (Frederiksdalsvej) og Lyngby st. - og altså ikke helt ind til Nørreport (lokalbefordring Hans Knudsens Pl.-Lyngby Port var ikke tilladt).

Jersie Strand
Ved Cordosasvinget, 2680 Solrød Strand: En grusplads, hvor Tåstrupvej og Jersie Strandvej mødtes, blev benyttet af DSB som opstillingsplads for ca. 15 busser, som der ikke var plads til ved Køge station. Det vides ikke hvornår opstillingspladsen blev ibrugtaget (nogen der kan hjælpe?).

Køge station
Østre Banevej [HL3-25.4.76] Ved Køge station, 4600 Køge. : Øst for Køge station havde DSB en trægarage med plads til 4 rutebiler samt en opstillingsplads foran. Garagen lå på remisearealet på havnesiden af stationen og nær Værftsvej. Hvornår blev garagen etableret?

Valby Langgade
I DSB-tiden havde driftslederområdet Valby Langgade tjenestestederne Langgade, Roskilde og Tåstrup, hvor medarbejdere overgik til HT, da trafikselskabet overtog driften i oktober 1974 [SØA/DSBB11-12/74]. Tilsyneladende er tjenestestedet i Roskilde ikke fortsat under HT (nogen, der ved mere?).

Valby, Lyshøjgårdsvej
Lyshøjgårdsvej 80, 2500 Valby og evt. Blushøjvej, 2450 København SV.
DSB overtog i april 1934 bilruten Valby-Greve fra Hvidovre Rutebiler efter megen ballade. Ruten blev året efter forlænget helt til Køge. Samtidig med overtagelsen af ruten, blev DSB pålagt at overtage Hvidovre Rutebilers garage i Trekronergade i Valby og en mindre garage i Hundige. Det er dog usikkert, om DSB anvendte dem (nogen der ved dette?). Ved HTs overtagelse af DSB rutebilkørsel i hovedstadsområdet i oktober 1974, havde DSBs driftslederområde ved Valby station tjenestesteder i Hundige, Karlslunde, Køge, Solrød Strand, Valby og Vallensbæk, hvor der var kørsel, som overgik til HT [SØA/DSBB11-12/74]. Tilsyneladende er tjenestestederne i Hundige og Karlslunde ikke fortsat under HT - de er ikke nævnt i nogen kilder (nogen, der ved mere?).
HT lejede anlægget på Lyshøjgårdsvej, og HTs Distrikt 4 inkl. driftsområde Valby fik kontor her. Garagen og værkstedet betjente både driftsområde Valby og driftsområde Langgade [HL3-24.4.77 s. 15]. (Ifølge HL3 lejede HT også garagen på Blushøjvej [HL3-13.10.74+HL3-25.9.77 s. 19 m.fl.], men det er ikke bekræftet af andre kilder - hvad er korrekt?)

Solrød
Solrød Strandvej 78 (nu omtrent Solrød Center 121), 2680 Solrød Strand: Fra omkring 1950'erne har DSB haft garage på Solrød Strandvej 78 [HTBR90/91 s. 35] (evt. Solrød Strandvej 82? [HL3-25.4.76]) - nogen der kan præcisere, hvornår den åbnede? Garagen lukkede i foråret 1992 (31. maj eller evt. 1. april?),

Taastrup
Depotvej, Taastrup station nord, 2630 Taastrup. Ved HTs etablering udlejede eller overdrog (??) DSB garagen i Taastrup til HT. Hvad er korrekt?

Vallensbæk
Ved Vallensbæk station, 2665 Vallensbæk Strand og Bækkeskovvej, 2665 Vallensbæk Strand.
DSB etablerede en udendørs opstillingsplads nord og syd for Vallensbæk station, da S-toget kom til Vallensbæk 1. oktober 1972 for at have plads til de mange tilslutningsbusser til den nye S-togsforbindelse. Pladsen blev udlejet til HT i oktober 1974 og kom til at høre under driftsområde Valby, da HT overtog DSBs rutebildrift i området. Senere blev nogle busser også opstillet i den østlige ende af Bækkeskovvej (fra hvornår?). Der er fortsat et ledigt parkeringsareal i den østlige ende af Bækkeskovvej - det vides ikke, om det var her busserne var stationeret (var det det?).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak