Hjælp rutebilgarager GDS, Østtrafik, HHGB & Arriva mv

af Jesper KD, Nørrebro, 19/2 2017, 18:26 (2621 dage siden) @ Lars Møller Jensen

DSB garagerne og værksted i Hørsholm industrikvarter åbnede ca. 1967-68, for alle de busser der skulle til Bornholm i 1968 blev samlet der indtil de skulle sejles til Øen.
Det gamle værksted lå på Gl. Frederiksborgvej ved siden af Postholdergården

Venligst
Ole Nissen


Hej Halfdan

Tak for dit svar, Gl. Frederiksborgvej, men ikke lige ved siden af Postholdergården, som jo lå i Hørsholm Hovedgades (gågadens) forlængelse ud til Ridebanen som sidste ejendom.
Stoppestedet ved busanlægget kom til senere end anlægget.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hej Lars

Nu kom Ole mig i forkøbet. Er "det gamle mejeri", hvor garagerne oprindeligt lå (jf. min tekst nedenfor), Hørsholm Mælkekompagni? Ifølge http://hoersholm.lokalavisen.dk/kurt-ugeblad-er-doed-/20120925/ARTIKLER/120929487/1039 lå "mælkekompagniets ejendom ved foden af Hørsholm Mølle", og det passer jo også med, hvad Ole skriver. Men kan vi få præciseret placeringen endnu bedre? Er det fx nuværende Møllevænget eller Ved Møllen?
De Grønne Rutebiler holdt til på Ahornvej, som i 1971 blev overtaget af DSB, mens garagen senere blev overtaget af De Hvide Busser (som i 1967 overtog linje 332 fra De Grønne Rutebiler, som var selskabets første buslinje).

Her er min omtale af DSBs/HTs garage i Hørsholm:

Ådalsvej 52, 2970 Hørsholm. Krak 77 A3.

DSB oprettede sin første linje i Hørsholm-området, da linje 353 begyndte at køre mellem Hørsholm og Helsingør i 1949. I 1957 overtog DSB De Gule Omnibusser og linje 184, 185 og 314, og i 1971 De Grønne Rutebiler ved Henry Hansen og hans bybus i Hørsholm, linje 313. Oprindeligt havde DSB garage ved det gamle mejeri i Hørsholm, som lå på daværende Frederiksborgvej (nu Møllevænget eller Ved Møllen?) nær Postholdergården og Hørsholm Mølle. Garagen på Ådalsvej 52 blev opført i 1966, og kort efter flyttede man dertil [BS.DK+BF.DK]. Ved overtagelsen af DSBs rutebiler i hovedstadsområdet, overtog HT også garageanlægget i Hørsholm, der i DSB-tiden udgjorde et driftslederområde med tjenestesteder Frederikssund, Helsingør, Hillerød, Hørsholm, Lyngby og Slangerup. Tjenestestederne i Frederikssund og Helsingør ses ikke nævnt i HT-tiden - hvad var der her i DSB-tiden, og blev de nedlagt ved overgangen til HT??? Anlæggets værkstedsfaciliteter blev også benyttet af busserne, der var garageret i Slangerup samt ved Hillerød station og Lyngby station, og disse garager hørte under driftsområde Hørsholm (evt. hørte opstillingspladsen i Hillerød under driftsområde Hillerød - nogen der ved mere?).
Nogle værkstedspladser og vaskehallen blev besluttet forlænget i 1979 på grund af indsættelse af ledbusser fra 8. juli 1980 [HTN24 s. 6-7+BYT3-79 s. 97+BYT4-79 s. 129]. På grund af pladsproblemer på anlægget, blev ledbusserne fra 1982 garageret på Kokkedal Industripark 3, hvor et selvstændigt garageanlæg blev taget i brug i 1987 (se Kokkedal). Nye chaufførlokaler og lokaler for værkstedspersonalet i Hørsholm blev taget i brug i foråret 1982 [HTN32 s. 14]. I 1988 blev fem værkstedsspor inddraget - tre af sporene blev omdannet til karosseriværksted og de resterende til møderum og personalefaciliteter [HTN59 s. 19].
I forbindelse med privatiseringen af HTs kørsel, blev anlægget udlejet til Linjebus (#40) fra 1. april 1992. Den kørsel, som ikke var blevet overtaget af Linjebus, blev i stedet flyttet til Kokkedal-anlægget. Fra 2. juni 1996 overtog Swebus (#52) lejemålet, og da den danske del af Swebus i august 1997 blev overtaget af Combus (#14), fulgte lejemålet med. Dermed kunne man med lidt god vilje sige, at anlægget efter 23 års pause atter blev benyttet af et DSB-selskab. Combus fraflyttede anlægget i 2000. HT/HUR ejede fortsat grunden, og HT Museum havde en overgang vogne stående på anlægget, efter det var lukket. Scanbech A/S lejede sig ind i 2001, ligesom Arrivas Kokkedal-anlæg benyttede Hørsholm-anlægget til undervognsbehandling i 2001. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm fik flyttet museumsbusserne, inden anlægget 1. november 2003 blev overtaget af Hørsholm Kommune, der i 2016 benytter den bageste del (opstillingspladsen) til materielgård og forpladsen, hvor Sporvejsmuseet havde garage, området hvor Volvo B10M-60-busserne var parkeret og driftskontoret til Nordsjællands Brandvæsen. Anlægget er blevet ombygget siden overtagelsen.

-----

Her omtale af De Hvide Busser i Hørsholm:

Ahornvej 6, 2970 Hørsholm. Krak 77 C6.

I 1972 (evt. 1971? [CT]) var vognparken blevet så stor, at De Hvide Busser ikke længere havde nok plads på ejendommen Usserød Kongevej 61 og på det gamle mejeri, hvor DSB (#14) havde haft garage. I stedet overtog De Hvide Busser garageanlægget og værkstedet på Ahornvej, hvor De Grønne Rutebiler havde holdt til - dette selskab havde afhændet den sidste kørsel året før. Administrationen blev dog på Usserød Kongevej 61.
Anlægget på Ahornvej havde meget lidt plads, så det f.eks. var nødvendigt at lade telebusserne overnatte ved Hørsholm Midtpunkt.
Da De Hvide Busser fra oktober 2007 vandt mere kørsel i Helsingør-området, og man gerne ville samle sine aktiviteter, fraflyttedes anlægget i Hørsholm, så busserne fremover kørte ud fra Kvistgård

Mvh. Jesper


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak