Tyrkiet TCDD 1978. Izmir og Alsancak (2 del)

af Steen Larsen, Søborg DK, 14/3 2017, 03:21 (2572 dage siden)

Her foelger saa 2del fra min Tyrkiets tur i 1978 som koncentrerer sig om den mindre banegaard Alsancak. Alsancak var oprindeligt Ottoman Railway Companys (ORC) hovedbanegaard, et engelsk drevet jernbaneselskab, og en del af den foerste jernbane paa den asiatiske del af Tyrkiet og aabnet i 1858. ORC blev overtaget af det statslige jernbaneselskab TCDD i 1934.

Fra mit beskedne hotel i Izmir var der vel en 4-5 kms gaatur til Basmane eller Alsancak stationen saa det blev til noget spadseregang under mit ophold. Det bedste damp var tidligt om morgenen saa det var op ved 5-6 tiden hver morgen og saa en god gaatur. Men det var interessant at foelge storbyens vaagnen hver morgen med dens utal af gade handlere, menneskemylder og biler der dyttede ustandseligt. Hvem der havde en bil i Tyrkiet hvor baathornet ikke virkede maa have foelt sig totalt impotent.

[image]

Her afgaar TCDD 56533 (BMAG, 12512/1943, ex DR 52.6071, udrangeret efter 1984) en tidlig morgen fra Alsancak med lokaltoget til Afyon 1978. Bemaerk lokomotiver har ingen roegplader. Der var vist ikke to lokomotiver af samme type i Tyrkiet som var helt ens. Hvis det ikke var forskelligheder paa udstyr var det i bemaling og stafferinger.

[image]

TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936, observeret udr i Yesilkavak 2009) paa stationen i Alsancak, 1978.

TCDDs type 57xxx var et elegant letbygget 1E1 lokomotiv leveret af tyske fabrikker til de davaerende jernbaneselskaber ORC og SCP (Det engelske Smyrna Cassaba Railway senere overtaget af et fransk selskab og benaevnt ”Chemin de fer de Smyrne-Cassaba et Prolongements” - Smyrna var Izmirs tidligere navn) i et antal af 27 enheder mellem 1933 og 1937. Kedlen var baseret paa den preussiske P8, og maskine og drivvaerk var kopi af den preussiske G10. Alle lokomotiver havde fra starten de store Wagner roegdeflektorer. Det lave maksimale akseltryk paa 13.4 tons mod f.eks den senere type 565xx ex. DR 52s 15.3 tons, var specielt designet til nogle af Izmirs side baner som havde 13.5 tons som maksimalt akseltryk. Lokomotiverne opererede fra starten omkring Izmir hvor de fleste ogsaa forblev det meste af deres levetid. Der skulle efter siten Trans of Turkeys liste over bevarede lokomotiver befinde sig hele 8 type 57xxx lokomotiver paa museer og som opstalter, men ingen i driftsklar stand.


[image]

TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936) afgaar fra stationen i Alsancak, 1978


[image]

TCDD 56509 (Henschel, 27743/1943, udr efter 1984) bliver efterset paa Alsancak, 1978.


[image]

TCDD 56504 (Henschel, 27738/1943, Udstillet i Ankara) bliver ogsaa gaaet efter af mandskabet. Alcansak 1978.


[image]

TCDD 56538 (Floridsdorf, 16740/1943, ex. DR 52.7287, udr. efter 1984) bemaerk ogsaa et eksemplar uden roegplader, og TCDD 57006 (Krupp, 1270/1933, observeret udr. i Alasehir 2009) afgaar fra Alsancak, 1978.


[image]

Her er TCDD 56538 (Floridsdorf, 16740/1943, ex. DR 52.7287, udr. efter 1984) alene og ved at faa god fart paa ud af Alsancak, 1978.


[image]

TCDD 56547 (Floridsdorf, 16881/1944, ex DR 52.7428, opstillet paa Usak station) har forladt Alcansak med et blandettog, 1978.


[image]

TCDD 57021 (Krupp, 1595/1936) paa stationen i Alsancak, 1978


[image]

Og her tre jernbanemaend der hviler ud efter sikkert en travl dag. Alsancak 1978.


[image]

Til sidst et billede med TCDD 56530s nummerplade der er lidt af et mysterie. Jeg kan jo lade Jernbanens laesere gruble lidt over hvad der egentligt er saa mystisk ved dette billede. Jeg forventer dog ikke at faa en reaktion som for Morten Flindt Larsens traad om den mystiske bygning. Men hvis ikke Niels Munch som saedvanligt hurtigt finder svaret paa denne type finurligheder, vil jeg i 3de og sidste del aabenbare hvad der er saa mystisk ved dette billede :-D :-D

Fortsaettelse foelger....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak