Manuel linieblok

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 14/3 2017, 12:08 (2594 dage siden)

Jeg har et spørgsmål om den gamle manuelle linieblok, hvor signalerne blev låst og oplåst ved at trække i et håndtag og dreje på et håndsving.

Erik V. Pedersen har beskrevet og illustreret både sig selv og maskineriet på http://evp.dk/index.php?page=soro-station

Mit spørgsmål er nu:

Var det muligt - f.eks med en simpel omskifter - at koble en mellemblokpost ud af systemet, så den kunne være ubetjent om natten, når der var færre tog på strækningen?

Flere ting taler imod:

Jeg har ikke set muligheden beskrevet i noget instruktionsmateriale, som jeg har haft adgang til.

Adskillige blokposter lå ved vejoverkørsler, hvor bommene alligevel skulle betjenes, så der skulle være personale til stede døgnet rundt. Det er jo i sagens natur hovedstrækninger, vi taler om.

Ud- og indkobling kunne medføre blokuorden, som Signaltjenesten måtte tilkaldes for at få styr på.

For taler derimod besparelsen i personale.

Jeg kender begrebet kørsel med stationsafstand, men hvordan fungerede det i praksis?

Kørte man på af- og tilbagemelding, og hvordan med stationernes udkørselssignaler?

De må vel have været låst i stopstilling af den mellemblokpost, som netop ikke havde noget med toggangen at gøre, når det brugtes stationsafstand.

Og var det overhovedet noget, man brugte på trafiksvage tider af døgnet?

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak