Et værksted med en pressostat

af esni, Frederikssund, 15/3 2017, 11:17 (2592 dage siden) @ Ole Juhl

Hej alle,

Hyggelige billeder.

Helt sikkert!

Foto 3 ovenfor

Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.


Har bynettet monstro været jævnstrøm på pågældende tidspunkt?
(Indre København fik vist først vekselstrøm efter krigen?)


Billede 3
Det giver mening med inverter/lader fra bynet til lokomotivnet, det er en enkel måde at omforme, uanset om det er DC eller AC.
Kik også til højre på det fastmonterde anlæg, der er samme set-up elmotor der trækker en generator.
Billedet er taget inden verden blev rigtigt halvledende, opfindelsen af kraftige dioder, og der var det et godt set-up når der skulle ændres fra AC-DC.

Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1533
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak