Et værksted med en pressostat
Hej alle,
Hyggelige billeder.
Helt sikkert!
Foto 3 ovenfor
Minder om et værksted til afprøvning af elektriske sager. Umiddelbart ses to anlæg (et lille fast og et større mobilt) til spændingsomformning. Altså, en elmotor med en spænding/frekvens trækker en generator, som levere "noget andet". Da Lyntog, Mo mm. havde nogle sære spændinger (65V DC styrespænding om jeg husker ret), så kan du altså ikke bare bruge lysnettet.
Har bynettet monstro været jævnstrøm på pågældende tidspunkt?
(Indre København fik vist først vekselstrøm efter krigen?)
Billede 3
Det giver mening med inverter/lader fra bynet til lokomotivnet, det er en enkel måde at omforme, uanset om det er DC eller AC.
Kik også til højre på det fastmonterde anlæg, der er samme set-up elmotor der trækker en generator.
Billedet er taget inden verden blev rigtigt halvledende, opfindelsen af kraftige dioder, og der var det et godt set-up når der skulle ændres fra AC-DC.
Ved nærmere eftersyn kan jeg også se at den mobile omformer på den ene side har 3 sikringer, den anden 2 - det peger på AC (3 faser) til DC uden forhåndsbestemt polaritet