Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 15/3 2017, 20:53 (2592 dage siden) @ Ole Juhl

Efter at være kommet hjem og forstørret billedet lidt, så lidt flere ting.

[image]

Hele reolen er fyldt med brændstoftventiler til 6185 motorer (til Mo og lyntog). Umiddelbart ser det jo ud af meget, men der var altså over 300 dyser ude at køre ved Helgoland omkring 1938.
Alle brændstofventilerne ligger med selve dysen ind mod væggen.
Den røde cirkel angiver at dette er tilslutningen til røret fra højtrykspumpen og ved den grønne cirkel ses et håndtag (mener det bruges til udluftning af dyserne). På senere modeller er dette håndtag erstattet af en lille skrue.
Åbningstrykket for dyserne er 210 kgf/cm2 - ca. 205 bar.
Er det mulig at se scalaerne på manometrene (orange cirkel)? Skulle meget gerne op omkring 210-250 kgf/cm2.
Selv på dagens manuelle dyseprøvningsapparater er der kun et manometer, så det er mig stadig lidt en gåde hvorfor der er 2. Måske er den ene til kontrol af den anden?
Simpelthen fordi kvaliteten var knap så god dengang og dermed kunne afvigelser forekomme.
De små, runde skiver på siderne må være til at lukke en lille ventil, således at manometeret ikke er inde når forstøvningen prøves (det er stadig den dag i dag en god skik at gøre sådan). Hvis ikke, så ødelægges manometeret meget hurtigt.

Jeg har haft lidt tanker om, at det ene manometer kunne være til "umuligusserne" fra B&W, men da alle dyser er ens i reolen, så tvivler jeg lidt på den teori.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak