Et værksted med en pressostat

af Oversmeden, 16/3 2017, 20:47 (2590 dage siden) @ Søren fra KM

Efter at have kigget på opbygningen tænker også jeg smøreoliefiltrering/rensning. DSB var jo sparsommelige (også dengang...) Hvad der fascinerer mig lidt er de mange 'prøvehaner'(?) rundt om i systemet. Har man tilsat nye -friske- additiver inden genudleveringen?

Nja, tror nu mere at man kunne udtage en prøve hist og her for at se om den nødvendige renhed var tilstede.
Eller om der var tryk/flow. Er filteret næsten blokeret, så har du trykket, men flowet er det so-so med....
Hvor meget additiv, der har været i olien er et åbent spørgsmål.
Mener at have set et sted at "ren, mineralsk olie" skulle bruges.
Senere, engang i 50'erne har jeg set betegnelser med "HD" olier - heavy duty.
Disse olier har været tilsat additiver, for de kunne holde urenheder opslemmet og meget andet godt.
DSB var ikke sen til at lave forsøg i et par Mo med HD olie i 50'erne, men resultatet kender jeg ikke.

Ja, det giver da mening at forsøge sig med olierensning og genbrug ved at tilsætte lidt frisk olie (ikke fuld ladning) hvis olieprisen er høj og arbejdslønnen billig.
Skal du samtidig skal skifte olien tit (for så god var den heller ikke dengang grundet manglende additiver), så giver det mening.
Det var ikke blot DSB, som genbrugte olie. Visse rederier sendte selv op i 50'erne olie i land til "vandvaskning" i et forsøg på at "regenerere" olie. Det kunne gå vildt galt hvis en olie, som ikke var egnet til vandvask fik en tur og blev hældt i maskinen igen.....og det skete! Sjovt nok er den trafik stoppet..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak