Kommunale stamspor
Diskussionen om Tønder-Tinglev i det andet forum fik mig til at tænke på begrebet kommunale stamspor.
For god ordens skyld anføres, at jeg ikke foreslå Tinglev-Tønder udlagt som kommunalt stamspor - havde der været stemning for det, havde kommunerne jo nok bragt emnet på bane.
Der er mere det historiske ved kommunale stamspor, der interesserer mig. Hvis man søger på ordene i nærværende og det andet forum, dukker steder som Sindalvej, Lille Skensved, Tønder Nord, Brønderslev, Vojens, Randers og Odense op.
Der har sikkert været mange flere - umiddelbart kan jeg selv komme i tanke om et par lange af slagsen: Fårup-Mariager og Aalborg-Aalborg Øst. Fårup-Handest er under nedlæggelse. Handest-Mariager kender jeg ikke ejerskabet bag. Aalborg-Aalborg Øst er solgt af Aalborg Kommune til Aalborg Havn (der vistnok næsten udelukkende ejes af Aalborg Kommune).
Tønder Nord og Lille Skensved eksisterer stadig. Førstnævnte anvendes ikke mere og sidstnævnte har aldrig været anvendt.
Jeg har, når jeg roder i arkivpakkerne på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg, set mange aldrig anlagte kommunale stamspor - 3. sporet Aalborg-Skalborg-Svenstrup er et af dem.
Da strækningen Laurbjerg-Bramming blev nedlagt for persontrafik i 1971, blev det anført, at Laurbjerg-Silkeborg og Funder-Grindsted kunne udlægges til kommunale stamspor, i det omfang berørte kommuner var interesserede, hvilket ingen var. De efterfølgende kørsler Laurbjerg-Thorsø, Hjøllund-Brande og Filskov-Grindsted fandt mig bekendt ikke sted i regi af kommunale stamspor.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen