Spor i København. Måske en løsning?

af Bent Hansen, 20/3 2017, 10:16 (2591 dage siden) @ Niels Munch

Hej.
Under nedlukningen af sagen åbnede jeg en fil om B&W, skønt dette firma ikke har noget med sagen at gøre. Her nævntes et firma, Københavns Flydedok og Skibsværft, der så googledes. Det gav det samme resultat, som NM også er kommet frem til. Så måske....?

Jernbetonhallen er bygget af dette firma i 1912 og brugtes til fremstilling af motordele og skibsskruer. Den må kunne ses på mit gamle billede, selv om den slet ikke ligner i min optik. Den tipvognsbane eller rettere tipvognselevator, jeg aner, skulle have med denne hal at gøre, selv om jeg ikke kan forklare, hvilket rolle en tipvognsbane her havde. Intern transport i hallerne blev varetaget af løbekraner i bygningerne, og til transport af råmaterialer (jernplader) var fladvogne nok bedre. Smedekul eller støbekul var måske en mulighed (også på første sal?)

I 1927 lukkede Flydedokken og B&W tog over. De ville ikke have Flydedokkens gamle kørekraner, så de er sat til side til borttransport ad vandvejen til videresalg eller skrotning. Samtidig fyldes slæbestedet op?

Familiens persondata udelukker ikke i 1927 eller 28 som fotoår for hverken far eller søn, der begge malede. Jeg har ikke noget bedre bud, og jeg synes, at brikkerne er faldet rimeligt på plads. Et tjek af kedler til kraner, gravemaskiner, muddermaskiner, rambukke gav intet resultat, idet fortegnelserne ikke omfatter København, men måske få jeg ad åre mine kedeldata?

Mvh. og tak for hjælpen
BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak